csütörtök, október 11, 2012

A Komondor harcjármű bemutatkozása mint nem-hír

Ma reggel az egyik ismerősöm emailje várt, hogy láttott  M0-on egy Komondort, és csatolt egy cikket hozzá. Bemutatkozott a magyar páncélozott harcjármű (MNO)

Rákattintottam, és láttam egy képet egy szép járműről és egy nyúlfarknyi szöveget: A járművet a katonai fejlesztésekkel is foglalkozó Gamma Zrt., Respirátor Zrt. és más magyar cégek kooperációjában gyártottak sugár- és vegyvédelmi felderítőnek, illetve egyéb rendvédelmi és katonai célokra.

Rákattintgatok, pörgetek, hogy hol a cikk folytatása, hiszen ha bemutatták, akkor talán mondtak is róla valamit. Így szokás. Meg el is fogott az irígység, hogy én erről lemaradtam. Nem a HM sajtó szervezete, mert akkor szóltak volna. Vagy persze néha szelektíven hívnak újságírókat, akkor megykihagytak. Pedig milyen jó lett volna legalább tudni róla, ma elmenni úgy sem lett volna időm.

(Tisztelt olvasok, innen most utólag kitöröltem egy részt, mert elkövettem azt a hibát, hogy valakitől, az ő beleegyezése nélkül idéztem a magánbeszélgetésünkből. Innen is elnézést kérek tőle.)

Ez a magyarázat, hogy miért nincs rendes szöveg a képekhez.

Van wikipedia a Komodorról, de azt valaki szerencsétlen szerkesztheti, mert egy az egybe lemásolta a Gamma honlapjáról az információkat. Forrásként ugyan megjelölte a céget, de hát az nem ugyanaz (Ő sem érti a hivatkozás és a másolás közötti különbséget). A Wikipedia/Gamma weboldal szerint a Komondor ez egy ABV felderítő jármű: A vizuális felderítést a járműre szerelt kamerarendszer teszi lehetővé, amely a jármű körül végzett tevékenységek, illetve a szennyeződésre utaló nyomok megfigyelését teszi lehetővé. 

A felderítési feladatok alapvetően a jármű elhagyása nélkül kerülhetnek végrehajtásra, ugyanakkor a gyalogos ABV-felderítéshez szükséges kézi detektorokkal, mintavevőkkel, egyéni védőeszközökkel, és mentesítő berendezésekkel is rendelkezik az ABV-felderítő jármű.
Az így kifejlesztett szakjármű - a kor követelményeinek megfelelő, legkorszerűbb technológiai megoldásokkal - lényegesen több információt és pontosabb adatokat biztosít az alkalmazók számára, így a vezetés rendszerében meghozandó döntésekhez jóval hatékonyabb szakmai támogatást képes biztosítani.

Ami nem derül ki, hogy azok az érdekes részletek.
Páncélozott? (annak tűnik)
Ki páncélozza? valami nyugati kit vagy saját fejlesztés? Egyszer elmentem a Rábához, egyszemélyes üzemlátogatást tettem, épp a az egyik új páncélozott Unimogot szerelték. Azt mesélték, hogy ez a páncélozás dolog nem egyszerű, idáig a MAN/Rába teherautükhoz és a G Mercikhez a páncélozást külföldről oldották meg, és most kezdenek hozzá a gépjárműpáncélozás kitanulásához (ez kb 2 éve volt)
MRAP kialakítású az alja? (Annak tűnik)
Hajtómű? Motor? Szintén a Rábánál, lelkesen rákérdeztem, hogy ezeket a páncélozott teherautókat lehetne exportálni? Nem lehet mondták, mert lényegi elemek (pl motor) nem magyar benne, és a külföldi cégnek nem érdeke, hogy konkurenciája legyen. Ezért lenne érdekes pl, hogy mi adja azt a 240 lóerőt a motorban.

Van egy másik weboldal is, ami próbált hozzátenni valamit a hírhez. Itt a Komondor, az új magyar harcjármű + videók. Az oldal neve Richpoi, soha az életben nem hallottam róla, igazi meglepetés (hacsak nem másolták valahonnan). A weboldal szerint: A bázisjármű első példánya a napokban készült el, de részletes műszaki adatokat nem közölnek róla, mivel azokat 2032-ig titkosították. Huh, ez az egyik kedven témám. Titkosították ki elől? 2032-ig? Úgy érzem, hogy világszínvonalú dolgot alkottak volna, akkor is a jelenlegi tendenciákat figyelembe véve pesszimistán kb. 10 év alatt eljárna vele az idő. De nem ítélek előre, majd keresek valakit először,aki értelmes magyarázatot erre.

Mi van még? A cég mérnökei a XXI. század technológiai fejlesztéseit is felhasználva tervezték meg a nemcsak katonai, de a katasztrófavédelem igényeit is kielégítő korszerű harcjárművet. Talán ez az oka a súlyós titkosításnak? egyébként az exportot is tervezik vele, úgyhogy akkor muszáj is.

A szovjet időkből itt maradt és a '80-as évek technikai színvonalát képviselő gyalogsági harcjárműveket legkésőbb 2016-ban - a tervezett üzemidő lejárta miatt - kivonják a honvédség rendszeréből. titkosításnak? Ha ez igaz, akkor végre hallok valamit erről, mármint a csere szándékáról. De mire gondol gyalogsági harcjármű kapcsán? BTR? G Mercik? Talán a BT alatt értik a 80-as évek színvonalát.

És a haba  tortán: Ilyen fajtájú páncélozott terepjárója a Magyar Honvédségnek korábban nem volt, ami különösen az afganisztáni háborúban felmerült igények miatt jelentett problémát. Jelenleg is csak három, Amerikából vásárolt darab van, melyek az amerikai haderőtől kölcsönkapott járművekkel együtt az Afganisztánban lévő magyar katonákat szolgálják.

Egy szóval a cikk szerzője (nincs neve) tudni véli, hogy akkor ez itt MRAP lesz. Akkor tényleg beszálltunk egy szűk, de prosperáló hadiiprai szegmensbe. Már csak jól el kell találni a fegyvereket harci változathoz és megbízhatónak kell lenni.

Aki még mindig akar olvasni erről a Komondor projektről, annak a  Gamma weboldalának aljára kell gurulnia (érdekes, hogy a wikipedia szeerzőjének ez nem tűnt fel), ott van egy egész hasznos sajtótár benne kérdez felelek jellegű felépítéssel. Nyilvánvalóan a legtöbb kérdésre itt a blogon mindenki igennel felelne (kell e magyar hadiipar, képesek e rá a magyar mérnökök, szükség van-e M.o.-nak ilyen járművekre, de pl kiderül az is, hogy itt tényleg egy MRAP felépítésű jármű volt a cél, tényleg modeuláris ballisztikus páncéllal.

És mielőtt befejezem a szöveget, érdemes még a videokat megnézni majd, mert ott szó van, hogy milyen további verzióit álmodták meg a magyar mérnönök a járműnek. Igény lenne rá, az biztos.

***** utólag még iderakom az origo cikkét, ami egy kvázi teszt a Komondorról. Ez az írás az informatív részletei mellett további kérdéseket vet fel, pl milyen jármű alapra épül a Komondor? 

9 megjegyzés:

Névtelen írta...

Ez a páncélozott teherautó nem helyettesíthet semmilyen gyalogsági harcjárművet (GYHJ - IFV), mivel olyanunk jelenleg nincs is. Ami volt (BMP), azokat már valamikor 2004 körül kivontuk. :( A BTR páncélozott szállító (harc-)jármű (APC), bár a harc- részt nem véletlenül teszem zárójelbe! Elég érdekes, hogy éppen egy ilyen típussal akarunk "bankot robbantani", amiből kiforrottabb és kipróbáltabb típusokból van bőven a piacon. És miért pont az ABV-változat elsőnek? Ebből is akad pár változat a piacon. Nem értem a koncepciót. :(

Névtelen írta...

Sziasztok!

Szerintem azért az ABV-vel kezdték, mert arra talán könnyeben lehetett kapni fejlesztési pénzt, hiszen az az egyik cég (Gamma) ezen a területen ügyködik. Egy ismerősömet idézve, a Respirátor "ott van a szeren", bár nem túl ismert cég e téren.
A videó végén látni pár céglogót, akik részt vesznek benne. Gyanítom, hogy a "Bakony technical ceramics"-nek köze lesz a páncélozáshoz.
http://www.bakonycer.hu/index.php?p=2&sp=9

De külföldről is lehet importálni.

Én őszintén remélem, hogy siker lesz, nem ártana fellendíteni a hazai "hadiipart", de tény hogy eléggé telített a piac. Mi legfeljebb az árban lehetünk versenyképesek, ha relatíve olcsó lesz. De ha a HM rendel, egy nagyobb adagot, az is jó, pörgés, munkahelyteremtés, tapasztalat felhalmozás - ha jól csinálják. És nem "mutyiznak" :)

zoli írta...

Szerintem a leváltásra ítélt eszköz a vs brdm-2 lesz, mint abv felderítő eszköz.

zoli írta...
Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.
Névtelen írta...

"Szerintem a leváltásra ítélt eszköz a vs brdm-2 lesz, mint abv felderítő eszköz."
Mind a 3? Sztem több nem nagyon van.

A hazai páncélozott járműgyártásnak nincs alapja. Melyik innováció az, amelyik kívánatossá tesz egy ilyet bármelyik sereg előtt. Elsődleges mindenhol az élőerő védelme. Ja, nálunk sokkal inkább az ár. Ha az amik nem adtak volna Hunvee-ket, meg MRAP-eket, a magyar katonák még mindig leselejtezett repeszállókkal felturbózott Mercikkel járnának. Ez majd vmi kormányzati pénzmosoda, vagy pártkifizetőhely lesz.
Én nem szívesen ülnék egy ilyen "páncélosban" ha egy PKT lövi páncéltörő-gyújtóval. Pedig az csak 7,62-es.

Névtelen írta...

Pedig van rá külföldi érdeklődő, mi pedig várhatóan olcsóbbak leszünk, túl sok előnyünk nincs a nagy külföldi gyártókkal szemben. Az ABV változat meg lehet jobb is, ezen a téren nem mozgok otthonosan.

Névtelen írta...

Érdeklődő és megrendelő nem ugyanaz. Az olcsóság meg relatív. Elképzelhető, hogy ebben a projectben elsősorban az ABV képességek dominálnak és a páncélvédettség és egyéb szempontok kevésbé. (Egy ABV felderítőnek nem kell torony, igazából nem kell még fegyverzet sem.) Onnantól kezdve viszont, hogy PSZH-nak akarnák "eladni" komoly licenceket kellene megvásárolni mind a fegyverzet, mind az ahhoz tartozó irányzó-optika, híradás, sőt esetleg egy BFT-hez hasonló rendszer tekintetében. Szóval a belbecs még nincs meg. A külcsínről meg nem láttam tesztet. Mit bír a páncél különböző irányokból? A körülöttünk lévő országok mindegyike gyárt PSZH-t. Inkább kooperálnunk kellene kezdetben vmelyikkel, ha komoly a szándék, aztán majd kiforrna érdemes-e továbblépni.
Az első hozzászólóval teljesen egyetértek. Ez egy páncélozott teherautó, se több, se kevesebb. Ettől nem fog hasra esni senki.

Névtelen írta...

Ez a Komondor nem új hír, de semmi újat nem lehet róla megtudni. Van, lesz, ennyi. Nekem valahogy úgy tűnik, hogy egy-két magyar cég próbálkozott meg vele, csak rájöttek, hogy az ABV-felderítő önmagában életképtelen, az ilyesmit ma már mindenki modulként veszi az egyébként is használt járműveihez, hát nekiláttak mindenest csinálni belőle. A méretei meg a kialakítása a az amerikai Cougar MRAV-re emlékeztetnek, a súlya is, de annak majdnem másfélszer ilyen erős a motorja, ráadásul sokfelé használt jármű, ami már bizonyított. Ezzel szemben a Komondor... Inkább valami IFV/APC licencét kellett volna megvásárolni, és nekilátni a BTR-ek cseréjének. Mostanra állítólag ez is tervben van, de hiszem ha látom.

Névtelen írta...

Sziasztok! Kicsit közelebbről: http://www.origo.hu/auto/20121029-kiprobaltuk-a-magyar-fejlesztesu-harci-jarmuvet-az-rdo3221-komondort.html (K. Viktor)