hétfő, december 17, 2007

Csehek jönnek mégegyszer?

Ennek a hírnek az alján vettem észre, hogy bejelentésre került, hogy a csehek Kabul környékén létrehoznak egy PRT-t. Mindjárt megnézem mit írtam korábban erről. Igen itt augusztusban már bejelentette valaki.

Beütöttem a google-ban, hogy czech prt és mi volt az első amit kidobott? Diplomats seek experts for Czech team in Afghanistan. Felröhögtem magamban, ugyanott tartanak ahol mi. Annyival mégis előbbre, hogy náluk ez nyíltan megy, feltették a külügy honlapjára, hogy keresnek embereket, lehet pályázni, lesz kiképzés és aztán menni márciustól. Ami a múltkori infokhoz képest új, hogy nem tudni még mindíg 30 civilt akarnak-e kivinni, a badakshani német PRT-ból kivonják az embereiket, 80 millió koronát szánnak fejlesztésre (az mennyi forint?).

Ez a cikk különösen érdekes, mert részben az üzleti részéről is szól. Ott is vannak lelkes nem tudom kik, akik szerint a jelentét jelentős gazdasági térnyeréssel is járhat a cseh cégek számára. Hallotuk ezt már a magyar PRT kapcsán, és Irak kapcsán is és én is foglalkoztam vele ennek a posztomnak a közepén, miután szóba került, hogy a Iraki Újjáépítési Koordinációs Iroda dolgavégezetlenül megszűnt idén. Pedig az iraki háború elején is, hogy mondták micsoda lehetőséget lesznek majd Irakban magyar cégeknek.

Holott szerintem ez a kérdés nagyon egyszerű, a magyar cégek szempontjából. Van olyan magyar vállalalt, amely a itthoni nagy sötétséget leküzdve ki tudja tenni a lábát külföldre? Van. Mol, OTP meg még néhány. Hangsúlyozom csak a magyar tulajdonú cégekről beszélek, mert a többiek esetében úgysem itt dől el befektetés lesz e vagy sem. Szóval lehet mondjuk 5 magyar cég össz-vissz, amely akkora szellemi kapacitással, tőkével, tapasztalattal rendelkezik, hogy külföldön befektessen. Megteszik ezt napjainkban is és gondolom az egyik legfontosabb szempontjuk a megtérülés. Na innentől nem értem miért menne cég Afganisztánba, ahol Magyarország nem tud szavatolni semmit, még Baglánban sem. Politikai kapcsolataink nincsenek, amivel a KüM ki tudna járni bármit is (illetve bocsánat, biztos vannak, de valszeg másoknak még jobbak vannak), információ áramlás errefelé egyáltalán nincs, a kockázat meg nagy. Minek ide erőfeszítés?

Nincsenek megjegyzések: