péntek, június 07, 2013

Katonai szállítórepülőgép tender és a HM Fegyverzeti és Hadbiztosi Hivatal

Az előző poszt kommentjei közé volt olyan kedves valaki, hogy felrakta a szállító repülőgépek beszerzéséről szóló felhívást. Röviden átfutva a dokumentumot, kiderül, hogy a dokumentáció ára ezerkétszáz valamennyi euro. Nem fogom elolvasni :(

Tényleg Állami Légiszállító flotta lesz a neve, amint azt Hende miniszter a Magyar Hírlapnak nyilatkozta korábban. A cikkben sok érdekes gondolat van, de szállítógépeknél maradva, ez került lejegyzésre:

Nem, sokkal inkább egy olyan, előreláthatóan háromtagú szállítóflottában gondolkodunk, amely képes kiváltani a hamarosan kiöregedő An–26-os „Ancsákat.” Nemzeti érdekünk diktálta lépésről van szó. Képzeljünk el egy, a líbiaihoz hasonló konfliktushelyzetet, amikor honfitársainkat szó szerint az utolsó pillanatban mentettük ki egy Malév-géppel. Ma a katonai „Ancsákon” kívül semmit nem tudnánk bevetni efféle célra. Ha lesz ilyen parkunk, nem szorulunk másra, legyen szó egy szimpla utazási iroda csődjéről, netán krízis előtt álló országról.

Egy hónapig lehet beszerezni. Önmagában nem vitatom, hogy szükség van katonai szállítógépekre, mert szükség van. De azt ki merem jelenteni (bár már valahol mintha leírtam volna ezt, talán pont az előző posztban?), hogy a konkrétan említett "líbiai konflliktushelyzet"-hez hasonlóan nem fogjuk bevetni őket. Vagy ha bevetjük, akkor az nem konfliktushelyzet, meg túszmentés lesz. Líbiában egy polgári Malév gép szállt le, ami azt jelenti, hogy hasonló szituban egy WizzAir gép is leszállhatna (tudom az nem az állam tulajdona, elvileg nem parancsolhatja meg, csak megkérheti). A TEK líbiai akciója egy kicsit túl lett pörgetve. Oda ahova valódi B és C terv nélkül mennek a terrorelhárítók, ott annyira nem lehetett nagy a kockázat. (Ha véletlenül valakit érdekel a téma, itt írtam róla tudományosan Magyar evakuáció Líbiában).

Szóval működő szállítógépekre egyszerűen katonai szempontból van szükség. Ha missziózni akarunk kellenek és kép. Ha homokzsákot is lehet velük dobni még jobb.

Van egy másik cikk is: Modern szárnyas tevékre áhítozik a magyar honvédség. Felsorol négy tuti típust: C-130J, C-27J, BA 146-200, CASA-295M. Nem értek (még) a szállítórepülőgép témához, de az oroszok megint hiányoznak. De kedvencem, a vesszőparipám ez: A Magyar Honvédségnek a saját, és a NATO, illetve az ENSZ égisze alatt végrehajtott békefenntartó műveletei, valamint az egyéb, külföldi misszióinak ellátásához legalább öt-hat darab korszerű szállító-repülőgépre lenne szüksége. Ideális esetben két-három darab C-130J Hercules és három-négy darab C-27J Spartan együttesen tökéletesen lefedné a valós szükségleteket. 

Aztán miért? Miért gondolod úgy kedves szerző, hogy nekünk ilyen sok gép kellene a valós szükségletek lefedésére? Afganisztánt megoldotta a honvédség 2 db AN-26-ossal, mint írod. Igen, azaz nem azzal, hanem bérlet kapacitásokkal, meg Nehéz Légiszállítóezred ráeső óraszámával, meg német, norvég stb légihíddal. (itt kell megjegyezzem, hogy az egyik kommentelő az előző bejegyzésnél a BA-146-200-st valószínűsítette, hogy az lehet a nyerő)

Egyelőre nem tudja a HM (vagy legalábbis nem mondja), hogy az 1000 fős missziós ambíció szintent hogyan fogja fenntartani 2015-től. Jelenleg a 1000 fő majdnem fele Afganisztánban van, onnan viszont kijön mindenki 2014 decemberéig (jó, 2015-től visszamegy kisebb számban, de ez egy másik post lesz majd).

Afganisztán nélkül marad nekünk Koszovó, Ciprus és Sinai. Ez az a három hely (de inkább kettő, mert a KFOR közel van), ahova egyelőre valós szükségletek vannak légiszállítás terén.
Van még Libanon, Szomália, Mali, ami messzi van, de ezeken a helyeken olyan kevesen vannak, hogy egy 60-100 személyes gépet nem kell indítani. Szóval?

Nagy kérdés, hogy a NATO fogja folytatni ezt az intenzív missziózást? Szerintem nem. Az EU élénkíti ez katonai válságkezelői tevékenységét. Szerintem nem, de ha igen, akkor is Fekete-Afrikában, nem az arab Maghrebben. Azaz az egyik opció, hogy a missziós létszámunk 600-750 főre csökken, több kicsi misszióval a "közel"ben (ez saját becslés, nehogy megkérdezze valaki a HM-t :). Opció kettő: az 1000 megtartása érdekében vagy új misszióban vállaunk majd szerepet, vagy egy meglevőben felturbózzuk a jelenlétünket.

A probléma, hogy a balkáni EU és NATO missziók csökkennek, igazából csak az ENSZ missziók maradnak, ami részben jó (olcsó) viszont a transzatlanti térben nincs politikai haszna. UNIFILbe lehetne adni egy lövészszázadot simán, csak a Merciket le kellene elcserélni.

Elkalandoztam. A tisztán katonai igények felméréséhez, megítéléshez tudni kellene tehát, hogy milyen missziókban (milyen rádiuszban, milyen típusú erőkkel) akarunk az elkövetkező 20 évben ott lenni.  Lehet, hogy költséghatékonyabb megoldás, saját és bérelt kapacitással együtt (ahogy idáig) megoldani ezt.

Sajnos igazat kell adjak Hende miniszter úrnak az egyéb, nem katonai célok emlegetésével. Hogyha sokat akarunk repülni az új gépekkel akkor a sinai+ciprusi vonal mellett másra is kell majd használni. Egy hirtelen brüsszeli út nagy delegációval, egy NATO csúcs Európában, egy közös HM-Küm EU-s miniszteri találkozó.  Ebből sincs túl sok.

Az új beszerzési program a HM Fegyverzeti és Hadbiztosi Hivatal-on keresztül megy majd, vagy legalábbis a felhívás ott jelenet meg. Felmenve a weboldaukra, belebotlottam a "Kérdezzen tőlünk" opcióba. Annyira meglepődtem (hisezne gy ilyen állami hivataltól szokatlan ez barátságos, szinte felszólító jellegű ajánlat, hogy lehet kérdezni), hogy mindjárt az alábbi kérdéseket tettem fel az FHH-nak:

Érdeklődnék a tavaly novemberben a Rába Ringen tartott eseményről, ahol a honvédség számára esetlegesen szóbajöhető páncélozott járműveket próbálhatták ki a katonák? Milyen járműveket próbálhattak ki? Milyen koncepció/szempont alapján hívták meg pont azokat a gyártókat típusokat? Másokat is meghívtak-e, akik végül nem jöttek?

Külön szeretném kérdezni, hogy az ilyen eseményekre miért nem hívják meg legalább a szakújságírókat, biztonságpolitikai szakértőket? Akár olyan feltétellel, hogy minden ami ott elhangzik az off-the-record, de magáról az eseményről be lehet számolni? Ez két külön kérdés, kérem külön válaszoljanak majd rá.

Kérdezném, hogy meghívták-e az eseményre azokat az országgyűlési képviselőket, akik Honvédelmi és Rendészeti Bizottság tagjai?

Köszönettel Wagner Péter

Ha válaszolnak, majd felteszem :)

Külön köszönöm a kommentelőknek, hogy gyakorlatilag összedték a legfontosabb linkeket ehhez a témához a kommentek között. Összefoglalva ezek tartalmát, azt is ki lehet olvasni, hogy 3 új gép kerül rendszeresítésre és kettő  AN-26-os pedig továbbra is rendszerbe marad. Hozzáteszem az a két AN-26-os ami működik - újságcikkek szerint - folyamatos modernizáción is átesett az elmúlt években. Egy ilyen vegyesfelhasználásban, megmaradnak az AN-26-os biztosította képességek (deszant, nyitott égbolt) és lesz modern személyszállítás, amit elvileg a BA-146 biztosít.

6 megjegyzés:

Névtelen írta...

"Érdeklődnék a tavaly novemberben a Rába Ringen tartott eseményről, ahol a honvédség számára esetlegesen szóbajöhető páncélozott járműveket próbálhatták ki a katonák?"

Nemrég mutatták be a RÁBA által fejlesztett RÁBA H18/VZF páncélozott csapatszállító járművet:

http://www.raba.hu/jarmu/kutatas-fejlesztes.html

Névtelen írta...

Kedves W.P. !

A 10.-11. oldalon találsz anyagot az új RÁBA páncélozott csapatszállítóról:

http://www.raba.hu/www.raba.hu/doctar/sajtokozpont/magazin/2013/Raba_Magazin_2013_02.pdf

Névtelen írta...

Kedves W.P.!

Kissé eltérek a témától, de ez szintén érdekes:
Nincs szükségünk 30 000 db AK-63D gépkarabélyra? -merthogy eladásra kínálják őket:

http://www.kormany.hu/download/5/f9/e0000/gepkarabelyok_20130607.pdf

Névtelen írta...

Újabb jó hír:
Elkezdődött a 6x6-os KOMONDOR magyar tervezésű páncélozott bázisjármű fejlesztése:

http://www.respirator.hu/?mnuGrp=mnuProducts&module=products&lang=hun&group=sajat_katonaiharcjarmu&product=uszt_terepjaro&termek=uszt_terepjaro%20&menupath=-sajat_katonaiharcjarmu&csoport=Katonai%20harcj%C3%A1rm%C5%B1vek%20%C3%A9s%20ut%C3%A1nfut%C3%B3k

Névtelen írta...

Összesen hat gépből álló flottát tervez felállítani a kormány, a flotta a Honvédelmi Minisztérium üzemeltetésében működne.

http://www.origo.hu/itthon/20130618-a-kormany-legiflottat-allit-fel.html

Névtelen írta...

Szia!

Repülőgép beszerzés?
Emellett helikopter beszerzés/modernizálás?
Emellett haderőfejlesztés?

Hogyan?
Miből?

Üdv!

K.T.