Tekintve, hogy a legritkább esetben van hír arról, hogy valamit előre terveznek a bürokráciák, és még ritkábban arról, hogy ezt nyilvánosságra is hozzák, mindenképpen üdvözlendő ez a hír. De mi is hangzott el. egyrészt itt a hivatalos verzió Összpárti konszenzus a helikopter- és repülőgép-beszerzésről:
- a HM ... őszig kialakítja a követelményrendszert, és elkészíti a tenderkiírást, amelyet szintén négypárti egyeztetésen vitatnak meg. Ezután úgy írják ki az európai uniós közbeszerzési eljárást, hogy a potenciális ajánlattevőknek a jövő évi választások előtt kell benyújtani ajánlatukat. Így az új kormány haladéktalanul dönthet majd a beszerzés kérdésében.
- repülőgép-beszerzésre 5 milliárd,
- a helikopterbeszerzésre pedig 100 milliárd forintos költséggel kalkulálnak.
Ezek a lényegi momentumok. De mi hangzott még el az lhsn.hu szerint Nagy egyetértésben sokára lesz új helikoptere a Magyar Honvédségnek:
- Minderre – mintegy nettó 5 milliárd forintnyi összegből – három sugárhatású szállító repülőgép beszerzését tervezik, a pénzügyi lehetőségek függvényében akár már 2013-ban…
- A 2014 elején induló folyamat a helikopterek szállítási és hadrendbe állítási idejét tekintve viszonylag sokára, csak 2016-ra valósulhatna meg.
(Most csak zárójelben jegyzem meg, hogy amíg a tömegmédia szinte egy az egyben átvette a hivatalos változatot, egyedül az lhsn-n találkoztam ezekkel az infokkal)
A miniszter érvelésében minden benne van, ami potenciális alátámaszthatja, hogy miért van szükség új helikopterekre, kicsit erőltetett számomra de megértem, mert el kell adni valahogy ezt a hatalmas kiadást. A tanácsom az lett volna, hogy amit nyugodtan belevehetett volna, sőt ezzel kellett volna kezdenie, az a magyar katonai/biztonságpolitikai érdek. A 2012-ben elfogadott Nemzeti Katonai Stratégiában, amelyet többször népszerűsített a miniszter is, benne van kerek perec, hogy 1. minden képességre szükség van 2. a Magyar Honvédségnek képesnek kell lennie magas intenzitású konfliktusok megvívására is. Ezen vállalások teljesítése nem lehetséges helikopterek nélkül. Hozzáteszem a sok büszkeségre és nemzetközi elismerésre okot adó Különleges Műveleti Zászlóaljunk és a kissé háttérbe szorult 88-as Könnyű Vegyes Zászlóalj béna kacsa lenne helikopterek és szállító repülőgépek nélkül. Szóval a modernizáció melletti elsődleges érv - szerintem, és szeretné hinni, hogy ebben a miniszter is egyetért velem - a katonai képességek az elsődlegesek, utána jöhet tényleg minden más, pl a nagyon is releváns katasztrófa elhárítás.
Ismerve a mindenkori politikai vezetés félelmét a katonai áldozatoktól, abban biztos vagyok, hogy pl nagykövetségek esetleges evakuációs feladatainak megoldására nem fog sor kerülni, mondjuk az elkövetkező 10 évben. Mondjuk ezt valszeg a TEK fogják bízni, bár a honvédség is képes rá, és talán otthonosabban mozog külföldön (legalábbis a potenciális konfliktus zónákban).
A négypárti konszenzus önmagában szerintem nem sokat jelent, bár ennek nagyon örült tegnap az újságíró. Azért van egyetértés most is és az "elmúltnyolcévben" is, mert a pártokat alapvetően nem érdekli a téma, nem lehet vele szavazatokat szerezni. Szakértőik sincsenek nagyon. elég megnézni, hogy mennyi pénzt fizettek ki a pártok a honvédséget érintő kérdések elemzésére az elmúlt években. Nem néztem meg részletesen a 444.hu kimutatását a frakciószerződésekről, de úgy tippelem semennyit. Pedig lett volna rá szükség.
Hende miniszter úr előző nap elmondta a Hir tévében, hogy a költségek miként indokolják az új helikopterek beszerzését. Az LHSN-n van egy átírat erről (ott fent van a video is):
Számokban ugyanis a lehetőségek a következőként mutatnak a honvédelmi miniszter szerint:
Ráfordítások + üzemanyagköltségek repült órára bontva:
- Használt orosz technika nagyjavítása, néhány éves továbbüzemeltetése = 1.2 M Ft/óra üzemeltetési költség
- Használt nyugati technika beszerzése, 20 éves üzemeltetése = 700.000 Ft/óra üzemeltetési költség
- Új nyugati technika beszerzése, 40 éves üzemeltetése = 600.000 Ft/óra üzemeltetési költség
Már a szakportál is feltesz néhány kérdést, hogy miként is kell érteni ezeket a számokat, milyen költségeket tartalmaz és miket nem, de én is kiegészíteném eggyel, amit egy Facebook kommentben is viszontláttam.
Milyen típusra gondol a miniszter, amikor a 600.000 Ft/óra költségek megjelöli. Mert nekem laikusként nyilvánvalónak tűnik, hogy egy új Mi-171-es, vagy egy Augusta-139-es vagy egy CH-53-e üzemeltetési költsége eltérhet egymástól (ugyanez igaz, hogy talán a használt gépek üzemidejére is). megértem persze, hogy egy rövid interjúban ezt nem lehet kifejteni, de talán jobb lett volna -tól -ig adatokat megadni.
Mindenesetre úgy tűnt a tegnap előtti sajtótájékoztatón, hogy a pártok képviselői ilyeneket nem kérdeztek, és nem tudom, hogy a szakértőik (ha vannak) tisztában vannak-e ilyen információkkal. Biztos vagyok benne, hogy egyébként egy politikus idejét meghaladja az ilyen jellegű problémák feszegetése még ha érdekli is. Ha nincs tájékoztatva, vagy csak a hivatalos forrásokat fogyasztja, könnyen odajuthat, ami tavaly nyáron történt állítólag a Honvédelmi és Rendészeti Bizottság képviselőivel Kecskeméten. Ott a képekből ítélve hatalmas bemutatót kaptak a Honvédségtől. A statikus bemutatón megtekintettek egy MI-24-est, ami úgy volt kiállítva, mintha repképes lett volna. A Honvedelem.hu fényképe szerint rakéták, lőszerek, a pilóták hajózóruhában a gép mellett, minden volt. Csak annyi volt a gond, hogy egy repképtelen múzeumi darabot prezentáltak a képviselőknek. Mondták nekik, hogy repképtelen? Állítólag nem. Feltűnt nekik? Állítólag nem. Tudhatták volna? Igen. Ha személyesen elmentek volna egyszer is, vagy ha lettek volna szakértőik.
Abszolút üdvözlöm, hogy a miniszter úr egyre nagyobb teret szentel a transzparenciának, az átláthatóságnak, de szeretném felhívni az ő figyelmét is (és főleg azokét, akik szervezik a HM a dolgokat), hogy ebbe értsék bele azokat a szakértőket is, akik nem a pártok vagy a HM alkalmazottjai. Ők nem olyan okosak mint a HM szakértői vagy a Honvédség katonái, ez tény. Viszont más, tágabb összefüggésben látják a dolgokat, intézményi emlékezettel rendelkeznek, nem korlátozza a véleményüket és a gondolkodásukat a felettes, hivatali elvárások (szörnyű, hogy ezt egyáltalán magyarázni kell).
Azért lenne szerintem szükség külső szakértőkre, mert nélkülük bizonyos nagyon fontos kérdések el fognak sikkadni. Például, hogy mi a biztosíték arra, hogy az új gépek valóban negyven évig fognak működni és nem dobjuk ki őket 18 év után mint a MIG-29-eseket, amelyek a közvélekedés szerint nagyrészt elrohadtak a karbantartás hiánya miatt. Az részben a pénzen múlott, amelyet a politikai vezetés nem biztosított (gondolom másnak is volt ebben szerepe). 1993-ban 300 USD értékben kaptuk őket, 2011-ben már csak 4 volt üzemképes, amikor kivonták őket. Ez a pazarlás.
Az újonnan beszerzett Gripeneket a beszerzés után még évekig nem tudták megfelelő hadrafoghatóságban tartani. Hogy nem a Gripenekben volt a hiba, arra a csehek a példa, akiknek ez nem okozott gondot. Hol volt a összpárti egyetértés a kérdés orvoslására? Hol voltak az ellenzéki pártok szakértői?
Ha elköltünk majd 100 milliárdot (ez a teljes HM költségvetés durván egyharmada) új szállítóhelikopterekre, érdemes lesz arra is figyelni, hogy a pilótáknak legyen ideje repülni velük. Zord Gábor megírta anno, hogy a Gripen pilóták nem tudtak repülni, mert nem volt pénz a kerozinra. Ez röhejes, szánalmas sajnos.
Tavaly a helikopterpilóták 15-65 órát repültek a miniszteri válasz szerint. 56 hónap van egy évben, azaz a szerencsésebbek alig több mint egy órát repültek hetente. (Nem tudom ebben benne van-e az Afganisztánban lenyomott missziók, ahol intenzíven repültek négy hónapig). Szomorú anélkül is, hogy messze lemaradunk ebben is a NATO normáktól.
A 100 milliárdnyi helikopterekhez képest tehát az elkövetkező években szükség lesz biztosítani a megfelelő karbantartást és kerozint is (átképzést meg egyebeket említi az LHSN.hu), ahhoz, hogy ne játékszerként rohadjanak majd a betonon. Ezt nem csak meg kell majd kérdezni a következő négypárti egyeztetésen, de utána folyamatosan az asztalon is kell tartani a beszerzés után.
Lesznek erre források? Nem tudom, de honvédség költségvetése 2016-tól 0,1 százalékkal fog nőni, ami elvileg (főleg ha a gazdaság is nő) növekvő forrásokat fog jelenteni. Ezt Hende miniszter úr ha jól emlékszem egy másik nyilatkozatában a honvédség modernizálására szeretné majd fordítani (nagyon helyesen).
Zárásként egy személyes gondolat. Mint írtam, meglepődve hallottam, hogy négypárti egyeztetés volt kedd délelőtt.
*** Tegnap kaptam egy emailt a HM Sajtóosztálytól, ami egy korábbi, a négypárti sajtótájékoztatóra szóló meghívó volt, és amiben én is ott voltam a címzettek között. Bár nem emlékszem így sem, de a továbbított emailnek jobban hiszek, mint a saját emlékezetemnek, így azt kell mondanom, biztos meg lettem hívva.
14 megjegyzés:
Üdv.
Nagyon úgy néz ki, hogy 3 db Bae-146-os szállítógép kerül beszerzésre. Szerintem ez nem a legjobb ötlet mivel az An-26 kivonásával elveszítjük a következő képességeket:
1. ejtőernyős deszantolás
2. teherdobás
A fentiekre a Bae-146 nem képes
3. légi felderítés (Nyitott Égbolt)
Valószínűleg a következő Bae-146 változat lesz rendszeresítve:
http://www.raf.mod.uk/news/archive/32-the-royal-squadron-aircraft-18042013
Még nem tudni biztosan, hogy bérelni vagy lízingelni fogjuk-e a gépeket...
Köszönöm, még nem is hallottam semmit erről. Ejtőernyős desszantolás helikopterből, nem megoldás?
A Nyitott égbolt az valóban jó kérdés.
Korlátozott pénzből ne lehet minden. Mit csernénk három ilyen géppel?
Sebesség? Teher? Fenntartás? Hadrafoghatóság?
wp
w.p.
"Mit csernénk három ilyen géppel?"
- A jelenlegi 5 db An-26-ost
w.p.
"Ejtőernyős desszantolás helikopterből, nem megoldás?"
- Ez inkább amolyan szükségmegoldás (magyar specialitás).
Csak megjegyzem, hogy nem is olyan rég speciális ruházatot rendszeresített a honvédség nagy magasságból való ugráshoz, már csak a repülőgép fog hiányozni...
3 db ancsa megmarad
A 3 db ancsa helyett később megfelelő lenne 3 db C-27J Spartan vagy CASA C-295.
Egy a témához kapcsolódó cikk:
http://www.origo.hu/techbazis/20130301-modern-szarnyas-tevekre-ahitozik-a-magyar-honvedseg.html
Így variálható a BAE-146-os raktere
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=rlvD0NmIV5k
Ne mááár! Megint kezdődik a barkácsolás, meg a sufnituning. Egyszerűen nem értem, hogy miért kell állandóan szarakodni. Vannak olyan gépek, amik pont jók lennének (Casa, meg a Spartan pl.) Mindenhol beváltak, mindegyik üzemeltető elégedett velük, compatibilisek, stb. Miért nem lehet nálunk is olyan értelmesen átgondolni a dolgokat, mint a lengyeleknél? Szerintem.
Állami légiszállító flotta megteremtésén dolgozik a kormány. A flotta előreláthatóan háromtagú lesz, és pótolja majd a hamarosan kiöregedő An–26-os „Ancsákat” – mondta a Magyar Hírlapnak Hende Csaba.
http://www.fidesz.hu/index.php?Cikk=192291
Már kiírták a szállítógépek beszerzésére vonatkozó tendert:
http://honvedelmibeszerzes.kormany.hu/download/a/3a/00000/RVFELH77000_13-13_028.pdf
KÖszönöm
wp
Ismerve a mindenkori politikai vezetés félelmét a katonai áldozatoktól, abban biztos vagyok, hogy pl nagykövetségek esetleges evakuációs feladatainak megoldására nem fog sor kerülni, mondjuk az elkövetkező 10 évben. Mondjuk ezt valszeg a TEK fogják bízni, bár a honvédség is képes rá, és talán otthonosabban mozog külföldön (legalábbis a potenciális konfliktus zónákban).
Miért is fél a politikai vezetés az esetleges katonai áldozatoktól? És a TEK áldozatoktól miért nem?
Megjegyzés küldése