szerda, augusztus 17, 2011

M-17 Légi Tanácsadó Csoport és a magyar helikopterhelyzet

Hát ez lett az neve az új missziónak, angolul Mi-17 Air Advisory Team AAT-1. Nézem a hivatalos kommünikét és azt látom, hogy a Mi-35 légimentor csoport is ugyanezt a nevet kapta meg(itt egy kerek és remek beszámoló a Mi-35 csoport tevékenységéről), tehát az Air Mentor Teamek-ből Air Advisory Team-ek lesznek.

Tegnap volt a búcsuztatása a a PRT-11-nek és a két légi mentorcsoportnak Szolnokon Hende miniszter és a vezérkari főnök jelenlétében. Az eseményről úgy látom a Híradó is beszámolt (szöveg és video itt). Emitt az MTI híre, kb ugyanaz de belekeveredett valahogy egy OMLT-s mondat is ("A honvédség 2009 áprilisa óta az ohiói nemzeti gárdával közösen képezi ki az afgán nemzeti hadsereg egyik lövészzászlaját"), mintha a PRT csinálná.

Mit lehet megtudni az új misszióról, MI-17-es Air Advisory Teamről. A kormany.hu, és az MTI tartalmaz részleteket:
-Az első váltás parancsoka Pelczéder Gyula lesz, aki az honvédség szállítóhelikopter zászlóaljának nem a parancsnoka (korábban azt írtam),
-Shindandra mennek, Nyugat-Afganisztánba, Herát mellé,
-olaszokkal együtt fognak dolgozni a mentorcsoportban (Nyugat-Afgnisztánban az o
olaszok adják az ISAF régiós parancsnokságot és a heráti PRT-t),
-feladatuk: az afgán légierő Mi-17-es szállító helikoptereit kezelő állomány oktatása és a gépek üzemeltetésének mentorálása
-a létszám nyolc fő.

Itt hever előttem a sajtóanyag (ebből szemezgetett a MTI és a Híradó is), amit helyben szedtem fel. Innen még kiderül, hogy:
-Négy havonta váltják egymást (ez persze nem meglepetés, a M-35 AAT is így vált),
-augusztus végén kezdenek,
-földrajzi megkötések nélkül alkalmazhatóak az egész ország területén. Ez sokkal fontosabb, mint ahogy hangzik, bár nem a nemzeti megkötések teljes feloldásáról van szó,
-az állomány három fő tiszt és 5 fő tiszthelyettes/zászlós),
-a misszió nem az ISAF irányítása alatt levő NATO Training Mission - Afghanistan (NTM-A) keretében fog működni. Ez is sokkal fontosabb, mint ahogy hangzk, a Mi-35 AAT is ebben vesz részt, és óriási az elégedettség a szövetségesek körében. Orosz technikát, szinte csak a kelet-európaiak tudnak repülni, bár az amerikaiak is képesek rá. Így egyelőre a csehek és magyarok érdeme, hogy csinálják ezeket a kiképző missziókat (közben olvastam mongol és horvát mentorcsoportról is).

Egy ilyen air mentor misszió a pilóták szempontjából egészen kíváló lehetőség a gyakorlatszerzésre. Sőt a költsége sem lehet olyan magas, mert csak a kontingens tagjainak a fizetését kell állni, nincs eszköz, csak az afgán gépeket amortizálják.

Nem tudom mennyi pénz van itthon a repülésre, de abból ítélve, ami a Gripenekkel történt az év elején (lásd Zord Gábort), gondolom nem túl sok. Ehhez képest valószínűleg Afganisztánban lehet majd repülni eleget. A Mi-35-ös AAT korábbi váltásainak tapasztalatai alapján olyan 50-70 órát váltásonként. Nem tudom megint mi az ideális, de ez soknak tűnik, ráadásul részben harci körülmények között. Bár ez utóbbi megérne egy hosszabb beszélgetést, azokkal akik kint voltak, hogy milyen típusú bevetéseket is repültek.

Itt van két cikk a Mi-35-ös mentorcsoportról. Jetfly és Honvedelem.hu.

Lehet a Mi-17 AAT kevesebbet fog repülni, mert ők csak kiképzési feladatokat hajtanak végre.

Ellenben - és ez egy külön posztot is megérne - a Mi-35-ös mentor csoport már nemcsak kiképzési feladatokat repülhet, hanem harci feladatokban is részt vehet. Biztos nem mindenfélében, mert az OMLT-nél is vannak korlátozások (csak ISAF műveletek), de már ez is óriási dolog.

Szlankó Bálint azt írta a könyvében (vagy én is írtam korábban?), hogy az OMLT-k és a KMCS-k vettek részt először a II. világháború óta rendes harci műveletekben. Most a légierő is csatlakozott helikopteresei útján. Persze ez nem volt mindig így, januárban mikor kint voltam, még nem volt engedélyezve, állítólag utána volt egy felülvizsgálat, amely eredényeként ezt a nemzeti megkötést kivették.

Egy hete feltettem egy pár kérdést, amikor először szembesültem az új misszió hírével. Azt hiszem szinte mindenre kaptam választ.

Egyedül erre a vilniusi vállalásra nincs pontos válasz. A Jetflynak volt egy cikke 15-én, de úgy látom ők sem tudták pontosan elválasztani az új missziót és a két helikopter kiküldését pilótákkal (vilniusi vállalás). Még jobban összezavarta a dolgokat, hogy közben megérkezik a két finn Mi-8-as helikopter, amelyet korábban azzal haragonztak be, hogy ha ezek megjönnek, akkor felszabadul két gép, amelyeket lehet felújítattni és modernizáltatni (a műveltető szerkezet fontos) egy NATO-s program pénzén (MHI).
Itt azt olvasom 2011 elején, hogy: NATO's Maintenance and Supply Agency, NAMSA, is handling the tender. A first tender issued by NAMSA on its website has been closed, and the first two helicopters will be transported to the Czech Republic in the first quarter of 2011 to be overhauled and modernized.

Tehát elvileg két helikopter már elment felújításra. "Up to 15 million euros ($19.5 million) of funding will come from NATO's Multinational Helicopter Initiative (MHI)." Ez nagyon súlyos összegnek tűnik, olyan négy milliárdnak.

Elfelejtettem megkérdezni a pilótákat tegnap, hogy tudnak-e arról, hogy elment két gép csehbe.

Miután onnan visszajönnek, utána mennének Afganisztánba. Ha ki is küldenénék a két gépet személyzettel mindennel, az olyan 8 milliárd forint lenne per év. Az nagyon extra drága a többbi misszió költségéhez képest. Kevés esélyt látok erre a jelenlegi gazdasági helyzetben. Viszont ha nincs kiküldés, nincs felújítás sem.

Lehet a NAMSA tender lezárult, a gépek elmentek. Aztán hazajöttek felújítás nélkül, csak erről már nem szólt a hír.

3 megjegyzés:

Névtelen írta...

Az MH Mi-17 AAT és MH AMT (itt nem változott a név) is az ISAF alárendeltségében szolgál, hiszen a közvetlen elöljáró szervük -az NTM-A (a NATO Afganisztáni Kiképző Missziója) - is ISAF szervezet.

Névtelen írta...

A szállító helikopter zászlóalj parancsnoka Szabó alez., nem Pelczéder alez.

Névtelen írta...

Köszönöm, javítok mindent
wp
(Az AAT megnézem, honna vettem, de asszem a hivatalos papíron volt)