kedd, május 04, 2010

HMMWV-k Afganisztán után

Az egyik utolsó posztom kapcsán elgondolkodom azon, hogy mi lesz ha majd véget ért az afganisztáni misszió, és a Magyar Honvédség hazatér a 3 Cougarral és 30-40 HMMWV-val. lehet még a Toyota terepjáróinkat is hazahozzuk. Bár a gyakorlat az, hogy kint eladják, de lehet nálunk valami hülye döntés születik presztizs okokból, és hazahozzuk őket.

Ok szóval azon gondolkodom, hogy lesz x számú HMMWV-nk, amelyek ugye nem illszkednek a magyar rendszerbe. Bár most eszembe jut, hogy ezek egy része segélyként érkezett, azaz akkor vissza kell adnunk. Hát nem tudom elképzelni, hogy kelljen az amerikaiaknak, tehát vagy átadjuk, majd az amerikai hadseregnek, vagy hazahozzuk.

Kénytelen vagyok tehát inkább elméleti síkon gondolkodni, mert nem tudom, hogy HMMWV állományból mennyi a saját és mennyi a kölcsön.

Amire ezzel egésszel ki akartam lyukadni a posztban, azaz, hogy hova integrálnánk ezeket a járműveket majd? Megkapja egy század vagy egy zászlóalj? Vagy nem tesszük be egyetlen alakulathoz sem, hanem megtartjuk valahogy külön célokra. Mert arra gondolok, hogy ha hasonló misszióknak néz elé a Honvédség mint Afganisztán (mondjuk Csád, vagy Afrika más zónái) akkor oda lehet, hogy még jók lehetnek a Mercik is, de lehet már a Humvee szintű védettséget kínáló jármű kell.

A missziós feladatok (ha tartjuk magunkat a jelenlegi stratégiánkhoz) szükségessé fogja tenni, hogy rendelkezzünk majd olyan járművekkel, aminek itthon semmi hasznát nem vesszük, a missziókban viszont csak ezek lesznek használhatóak. Azt gondolnám, akkor éltre kell hozni egy külön járműparkot, amit tárolni zárolni kell, amíg nincs ilyen missziós feladat, és amikor meg lesz, akkor a nagy részét kiküldeni egy részét itthon tartani kiképzésre. Ebszerezni még néhány extra darabot annak függvényében, ha tudjuk előre, hogy egy afrikai műveletekben mi a maximum erő (zászlóalj, század stb.) amivel részt akarunk venni. Akkor tudjuk előre azt is, max hány járműnek kell a birtokunkban lennie.

Amitől tartok, hogy lesz elég rugalmas (a rendszer, struktúra szempontjábó)vagy karakán (egyes személyi, alakulatok érdeke szempontjából, ahhoz, hogy a járműveket (ismétlem, amennyiben tényleg jutnak belőle haza), félre rakja, lezsírozza, átalakítsa, készenlétbe tartsa csak és kifejezetten hasonló veszélyességű missziókra.

14 megjegyzés:

Névtelen írta...

Az eddig használt Humveek elvileg mind csak kölcsönben vannak. Hazahozataluk nem lesz olcsó, már ha végleg nekünk adják őket. Szerintem már most is gondot jelent, hogy itthon nincs is belőlük a kiképzésre, pedig biztosan szükség lenne rájuk. (PRT, OMLT)

Névtelen írta...

Ahogy magunkat ismerem oda fogjuk őket adni az ANA-nak, aztán néhány hát múlva már olcsón kaphatóak lesznek a Vazirisztáni piacokon:-)

david írta...

nagyon szepen megcsinalt folyamatabra az afganisztani folyamat lehetseges kimeneteleirol:
http://www.theafghanconflict.de/

Névtelen írta...

Az ANA nak már most több HMWVV -je van mint amennyi nekünk valaha is lesz.
Nem tudom, hogy megkapjuk e végleg őket, ha igen a BTR-ek mellett már nem oszt nem szoroz sokat a hazaszállításuk. Az itthoni rendszerben tartás szervízelés már inkább. (Rendőr ismerős mesélte mekkora horribilis összeget kért a vámőrség a páncélos Mercedesek után amit külföldön vásároltak.)

De mivel hülyeségre mindig van pénz az MH-n belül, majd találnak erre is forrást legfeljebb elvesznek valamilyen területtől.

Kiképzésre mindenképpen kellene tartani, hogy ne "nagyvállalkozóktól" vö bünözők kelljen kölcsön kérni egy egy darabot, hogy a katonák tanulják meg vezetni.
Üdv

Flashbang.

smalladam írta...

a három cougarból is csak kettőt vittek ki a színtérre.

ahogy elnézem, a mostani konfliktusokat, úgy gondolom, az MRAP-típusú járművek lesznek azok, amikre a hadseregeknek szüksége lesz, és a honvédségnek pont ilyenje nincsen (vagyis ez a három darab)

a németek és a lengyelek is fejlesztettek ki ilyesmiket (Dingo, AMZ Zubr).

az MRAP alatti páncélozott terepjáró kategóriákból szintén van egy csomó fejlesztés (Iveco LMV, Mowag Eagle, stb) amikből a körülöttünk lévő országok mind bevásároltak.

előbb utóbb nálunk is venni/fejleszteni kell...

Névtelen írta...

Jó lenne tudni, hogy hány Merci lett leamortizálva az elmúlt 4 év alatt Baghlánban, Vagy ezek a végletekig javíthatóak? Nincs olyan hogy 1 millió km és kivonjuk a forgalomból?

Ha ezek helyett vásárolni kell, akkor már csak valami ilyesmit fognak vásárolni nem?

Lehet, hogy a jöbő konfliktusaibana a MRAP-ekre lesz szükség, csak ezekben a konfliktusokban Magyaországnak nem szabad résztvennie, vagy csak olyan szerepben, ahova nem kell MRAP. Vagy el kell dönteni, hogy mekkora erővel vagyunk hajlandóak részt venni és csak annyi MRPAet venni. Nem vagyunk az USA, hogy minden háborúba belekeveredjünk ezért fölösleges lenne a teljes járműparkot MRAP-ekre cserélni (ha egyáltalán lenne erre pénz bármikor is.)
Z

smalladam írta...

Z

Nem hinném, hogy a teljes járműparkot kellene, de ha azt vesszük, hogy lassan az összes szomszédos ország felszereli magát a legújabb fejlesztésű páncélozott járművekkel, akkor talán el kellene gondolkodni, hogy a "papírmerci" meg a szétdarabolt ruszki páncélosokból felpáncélozott borulékony változata-e a megfelelő védelem. (a wikipedia ugyan nem a legmegfelelőbb forrás, de a magyar honvédség fegyverzete szócikkbe valaki beszúrt egy ilyen megjegyzést, hogy az orosz technika kivonása után a páncélozott katonai harcjárműveket pótolni kell a hadrendben)

ráadásul szerintem a pokolgép elleni védelem+kerekes csapatszállító képesség nem olyan speciális igény, amire csak egy távoli ország missziós feladataiban lehet szükség.

Névtelen írta...

Hello Adam,

Szerintem az nem érv, hogy mert a szomszédoknak van, nekünk is legyen. Nézzük meg, hol akarunk missziozni az elkovetkezo 10 évben és rendeljünk ahhoz.

M. ora meg a Balkánra a "papirmerci" tökéletes. Meg minden más misszióba, ami klasszikus BÉKEFENNTARTÁS. Mert a missziók többsége továbbra is ilyen, és Afganisztán a kivétel, nem a példa.
üdv
wp

smalladam írta...

péter, szerintem ne így nézzük a dolgot, hanem úgy, hogy ez a fajta járműtípus (a páncélozott csapatszállító terepjáró) egy olyan eleme a fegyverzetnek, mint a harckocsik, vagy a helikopterek, és ilyennel a magyar honvédség jelen pillanatban nem rendelkezik.

Az MRAP extrém eset, de szerintem ha az általános tendenciákat nézzük, akkor egyrészt az asszimetrikus háború, az elhúzódó, se nem háború-se nem béke konfliktusok, másrészt a katonák életének fokozott védelme pontosan az ilyen fajta járművek igényében összpontosulnak, amik egyrészt nagyobb védettséggel és katonai célú képességekkel rendelkeznek mint mondjuk a merci (amire szintén szükség van) viszont nem csak kifejezett háborús körülmények között lehet őket használni, mint a btr-eket.

Afganisztán nyilván kivétel, de ha a magyar misszió felszereltsége körüli dolgokat vesszük, valószínűleg jobb lenne, ha nem utólag kellene a páncélozatlan terepjárókat (amiken az afganisztánt jól ismerő amerikai őrmesternő brüsszelben konkrétan röhögött) buherálni, hanem eleve olyanokkal rendelkezni, amiken mondjuk legalább van páncél, esetleg lőtorony, de egy békebeli használatban is elmennek (mowag eagle pl)

Ennek a járműtípusnak a beszerzési igényét már egy 2004-es hadsereg-átalakítási tervezet is megfogalmazta http://www.hm.gov.hu/hirek/kiadvanyok/uj_honvedsesegi_szemle/a_magyar_honvedseg_onkentes_haderove_torteno_atalakitasanak

Ennek ellenére lépés egyelőre nem történt ennek érdekében, miközben a szomszédos országok mozdultak, ami egyrészt a fent megfogalmazott igény felismerését jelenti, másrészt szerintem annak azért van valamennyi diplomáciai-politikai jelentősége, hogy melyik ország hadserege hol áll a fegyverkezésben/milyen képességekkel rendelkezik.

smalladam írta...

http://www.hm.gov.hu/hirek/kiadvanyok/uj_honvedsesegi_szemle/a_magyar_honvedseg_onkentes_haderove_torteno_atalakitasanak

itt a link rendesen, a dingo, vagy a humvee (hunves-nek írják!!:D) beszerzését javasolják benne, a kivont lánctalpas bmp-1-esek helyére

Névtelen írta...

Pedig 2004 körül már konkrét állomnytáblák is születtek a Dingokra bazírozott könnyű lövészalegységekre! Aztán egyszer csak lefújták a Dingokat és maradtak a BTR-ek.

Névtelen írta...

Ezeeket az állománytáblákat megőrzik vagy kidobják? (A dingokat lelőtték ugye?)
wp

Zig Zag írta...

Urak, volna még egy szempont, t.i. az, hogy a hazai beszerzési és eszközkezelési szabályok vonatkoznak a kinti kvázi háborús körülmények közötti afganisztáni misszióra is. Ebből az következik, hogy ami eszköz nyilvántartásba van véve azt darabra vissza KELL hozni, ha akarják a katonák, ha nem. (Hacsak nem változtatnak a jogszabályokon) Azt is vissza kell hozni amit kilőttek, összetörték stb. Hazahozatal viszont azért ciki, mert ami külföldi (nem EU) eszköz (jármű) az után be kell fizetni a közterheket, hacsak valami bölcs előrelátás miatt nem mentesítené a HM/MH-t erre a speciális esetre. Szvsz az lenne a legjobb, ha ajándékozhatnánk a macerásan szállítható, rendszeridegen és gazdaságtalanul hazahozható eszközöket (donáció -- mások is így csinálják), amik meg kellenek azokat meg rögtön a következő misszióba lehetne továbbvinni a hazahozatali probléma kikerülésével.

Névtelen írta...

Csak csendben annyit szeretnek hozzafuzni, hogy meg ervenyben van az a rendelet, amely az amerikai es nemet segelyeket illetek, vam es afa mentesse nyilvanitja.

udv