Most nézzük azonban a múlt heti PRT konferenciát, amit a BHKK szervezett. Először is minden dicséret a szervezeté, mert egy évvel a misszió elindulta után megcsinálták a rendezvényt. Az is nagyon jó volt, hogy szinte mindenkit meghívtak, aki illetékes, aki csinál valamit Afganisztánban. Az FVM-től nem jött végül senki, bár ők a meghívottak között voltak és nem volt ott senki a két magyar NGO-tól, az ökumenikusoktól és a baptistáktól. Az ő jelenlétük azért is fontos lett volna, mert a előadásokon ismét nyilvánvalóvá vált, hogy mennyire nem érti egymást a katonai és a civil oldal. Az ilyen jellegű találkozók pedig általában segítenék, hogy néha leüljön egymással a két oldal és hallják egymás érveit és megbeszéljék azt.
A hosszú idő óta tetszhalott Fejlesztés és Segélyezés blog írt a konferenciáról. Pár dolgot átveszek tőle, mert kb ugyanazt látta meg:
A nemzetközi gyakorlatban a segélyezés területén megkülönböztetünk governmental, tehát állami végrehajtásút (amelyek lehetnek civil programok, tehát a civil lakosság felé irányulóak), és non-governmental, azaz nem-kormányzati, a magyar köztudatban civil végrehajtásút. Zárójelben jegyzem meg, hogy a civil szervezetek sokszor állami pénzekből valósítanak meg programokat, de attól még civil szervezetek maradnak, és nem fognak katonai programokat végrehajtani. Úgy tűnik, hogy a katonaság fejében két kategória létezik: a katonai és a civil, és ez utóbbiba tartoznak a minisztériumok is.
Talán a probléma gyökere az lehet, amit alább ragad meg: A katonák közül nem tudom ki találkozott Afganisztán előtt NGO-kkal, sőt kinek kellett „hadműveleti területen” együtt dolgozniuk velük? Szerintem senkinek. Ezért számukra a civil szervezetekről alkotott képet a MÖS és a BSZ jeleníti meg, azok minden gondjával. A konferencián pl. mindenki úgy beszélt, mintha csak ez a két szervezet lenne jelen Baghlanban, holott állítólag kb. 30 van, akikből értelemszerűen 28 nem magyar. Gyanítom, hogy azok is mindenféle katonai biztosítás nélkül végzik a dolgukat. Lehet, hogy a katonai gondolkodás nem tudja elképzelni, hogy háború sújtotta országokban, vagy poszt-háborús országokban folyhat segélyezés katonai jelenlét nélkül. Hogy Afganisztánban a polgárháború és a tálibok alatt is voltak civilek.
Hozzá kell tegyem a dolog meg is fordítható. Ilyen konfliktusos zónában, ahol vannak államhatalmi szereplők és vannak nemzetközi katonai szereplők + NGO-k, még a magyar szervezetek sem dolgoztak. Nekik is új, hogy magyar (vagy nyugati) katonákkal kell együtt működniük, akik maguk sincsenek otthon a terepen. Végigszaladok a fejemben a különböző MöSz és baptista projekteken és bár voltak köztük háborúsak (talán csecsenföld, és korábbi afgán gyakorlat) ott nem volt másik szereplő, csak NGO-k meg a helyi rosszak (Pataky Attila szavaival élve).
Sokszor mondtam már, hogy a HM úgy állítja ezt be mintha katonai misszió lenne. Ennek van persze pozitív oldala a minisztérium szempontjából. A jelenlegi hazai információs környezetben úgy van eladva a misszió, hogy a HM "szabatolja" a magyarok meg a tartomány biztonságát. (Ez szerintem nem igaz, de ez most mellékes). Egy ilyen szituációban, ha elrabolnak egy magyar NGO munkatársat, értelemszerű lesz a reakció, hogy a HM-t tegyék felelőssé érte (amiről nem tehet) és rajta keresztül a magyar államnak kell majd közbe lépnie, hogy tegyen valamit a kiszabadítására. (visszavásárolja). Bármi kudarc, az ő nyakukba szakad és nem is mondhatnak semmit. Ezért figyelik idegesen a katonák az NGO-k munkáját, akik szabadon kalézolnak, katonai védelem nélkül stb.
Világos, hogy ha szét lenne választva a fejlesztés és a katonai rész a fejekben, azaz úgy lenne eladva itthon, hogy
- a HM a ISAF keretében végzi a stabilitás megőrzését és QIP fejlesztéseket hajt végre a magyar egység biztonságának megőrzése érdekében
- a fejlesztést az NGO-k végzik, akik egyébként saját felelősségükre vannak jelen a tartományban és (amint az a gyakorlat) semmilyen katonai "biztosításban" nem részesülhetnek, és abból nem is akarnak
Szóval ha ez így lenne kommunikálva és így rabolnak el egy NGO tagot,
- akkor a felelősség nem a HM-é lenne (ez így lenne helyesen)
- a magyar kormány pedig akkor is biztos fizetne (titokban), de ha a túsztárgyalás mégis kudarcot vallana, akkor az nem a miniszter vagy a kormányzat felelőssége lenne (szintén ezt tartanám helyesnek), és őszintén mondhatnánk a megfelelő papírokat lobogtatva, hogy ez nem a mi sarunk, bár ennek ellenére megtettünk mindent.
ÉS nem azért tartanám helyesnek ezt a megközelítést, mert menteni akarom a HM-et a felelősség alól, hanem mert ez a nemzetközi gyakorlat. Ezt a katonáknak be kellene látni, NGO-k még akkor is lesznek itt, amikor ők már hazamentek (élő hadurakat hátrahagyva)
A két magyar segélyszervet egyébként kapott még kritikát, ezért is lett volna jó, ha ott vannak, mert talán tudtak volna válaszolni ezekre a felvetésekre. Akit még érdekel néhány részlet, a Fejlesztés és Segélyezés ír még róla.
Most többet nem írok a konferenciáról, mert elbizonytalanodtam, hogy nyilvános volt-e. Megkeresem a szervezőket, hogy mi volt. Igazából titkok, egetrengető leleplezések nem történtek, a PRT-II parancsnoka és a CIMIC vezetője egész őszinte előadásokat tartott. A program mégegyszer itt.
Egyébként meglepődve vettem észre, hogy két PRT robbantás is volt, amelyek persze "nem a járőrt célozták". Szeretném elhinni, de egy HM kommüniké után sajnos még megmarad a szkepszisem. És azt is tudom, senki nem akar majd bizonyítékokkal meggyőzni.
Ennyi, csak rövid MTI hírek jöttek és ez elég is volt az sajtóorgánumoknak (Mé' mit vártál?) Csak azért linkelek be egy-egy hírt a október-4i és az október 17-i eseményről, mert bújkál benne a kisördög:
Az újjáépítési csoport állományából kijelölt bizottság az afgán rendőrséggel és a helyi szervekkel együttműködve megkezdte az eset kivizsgálását. A vizsgálat jelenleg is folyik, az eddigi információk alapján nem állapítható meg, hogy a támadás célzottan a magyar konvoj ellen irányult volna - közölte a minisztérium.
Ugyanez a második hírben: A támadást követően a katonák biztosították a helyszínt és az újjáépítési csoport állományából kijelölt bizottság az afgán rendőrséggel és a helyi szervekkel együttműködésben megkezdte az eset kivizsgálását. A minisztériumi közlés szerint a vizsgálat jelenleg is tart, az eddigi információk alapján nem állapítható meg, hogy a támadás célzottan a magyar konvoj ellen irányult volna.
Hajrá magyarok!
2 megjegyzés:
néhány dolog még
1. a katonák és a civilek (ez alatt az NGO-kat értem, mert más országok minisztériumai nem nagyon rohangásznak a világban azzal, hogy majd ők nuku tapasztalattal nemzetközi fejlesztési programot csinálnak) biztonságról alkotott elképzelései sok tekintetben szöges ellentétben állnak egymással
csak egy példa: az tény, hogy a prt növeli a tartomány biztonságát, de a kint dolgozó magyar civilek (NGOk, ról beszélek, mert azok a civilek) biztonsági helyzetét eléggé rontja. ilyen értelemben ha valami történne a kint dolgozó magyar civilekkel, az áttételesen a prt jelenlétével állhat összefüggésben, de semmiképpen nem lenne elfogadható, ha a civilek a prt-t vádolnák, hacsak nem valamilyen konkrét prt hiba vezetne egy ilyen esethez. (ez is előfordulhat)
2. a kint dolgozó magyar civil szervezetek iraki, észak-kaukázusi, afganisztáni munkatapsztalattal rendelkeznek, a mösznek pl. groznijban van irodája és a térségben dolgoznak 1995 óta. + afganisztánban is valamivel előbb (2001) kezdték el a segélyezési, fejlesztési tevékenységet, mint a magyar katonák és valóban tovább maradnak. és több közvetlen problémát okoz számukra a prt jelenléte, mintha nélkülük kéne dolgozni PERSZE közvetve a prt általános biztonságot is teremt.
1ébként kicsit olyan ez a prt, mint amikor a tálibok a helyi lakossággal vegyülnek/használják fedezéknek. végül is itt is erről van szó, csak éppen más megközelítésből.....mindkét esetben a lakosság eszköz valamilyen katonai cél elérése érdekében..... ez kicsit elgondolkodtató.....
1ébként alapvetően ugye minden országban van állami, profit és non-profit, vagyis civil szektor.
Könyörgöm! legalább ezeket az alapvető sarokpontokat ne akarja a prt, vagy bárki más másképpen magyarázni!!!
Egy civil (de nem csak, hanem mindenki és minden) számára a minisztérium ugyan olyan állami szervezetei 1ség, mint a katonaság. Aztán korábban még volt amikor a katonák által végrehajtott civil projektekről beszéltek. Hogy a tökömbe lehet fegyverrel a kézben civil projektet csinálni )ez olyan, mint harcolni a békéért, vagy izélni a szüzességért (asszem eztetet már írtam valahol)), de nem is ez a lényeg, hanem az, hogy állami struktúra, úgy, mint a minisztérium.
Nevezzük már nevén a dolgokat!!! van fegyveres testület, meg nem fegyveres állami szervek, de mindkettő állami, nem? A minisztériumot civilek tartják fenn??? civil az irányítása??? attól, még hogy nincsen fegyverük nem NGO (civil szervezet)
igazából már értem, ti. a katonai szóhasználatban mindenki
civil aki nem fegyveres. ennyi. ez okozta ezt a kavart sztem.
Aztán a többi fogalmi zavar abból adódik, hogy a katonák olyasmit csinálnak, ami nem "katonadolog", és mindenáron meg akarják valahogy magyarázni, hogy milyen jogalapjuk, stb van arra, hogy ők ezt csinálják. De ezzel nem azt akarom mondani, hogy amit csinálnak nem jó, csak éppen mióta katonák vannak a földön elsősorban harcolna, nem nemzetközi fejlesztenek és ezzel ők sem tudnak nagyon mit kezdeni.
"Úgy tűnik, hogy a katonaság fejében két kategória létezik: a katonai és a civil, és ez utóbbiba tartoznak a minisztériumok is."
na ez az, csak előbb elkerülte a figyelmem,
Megjegyzés küldése