hétfő, február 07, 2011

Baghlani ellenállók a HVG-ben

Kb egy hónapja nem mindennapi tálalást kaphatott, aki a olvasta a HVG egyik számát. Az újságban egy komplett cikk jelent meg a baghlani viszonyokról, megszólal benne helyi újságíró, a kormányzó, név nélkül keretesben magyar katona. Már ez is nagy dolog volt (persze többen ki is akadtak), de számomra még nagyobb volt, hogy az egyik helyi ellenálló is nyilatkozott. Nem emlékszem mindenre, de úgy rémlik ilyen még nem volt a magyar sajtóban. Kicsit csalódott is voltam, mert azt hittem nekem fog sikerülni először :)

Mi van a cikkben? Az első ütős rész Kari (Qari) Musztafa megjelenése a színen. Pont akkor jelent meg a cikk, amikor kint voltam. Akik túltették magukat a kezdeti idegességen, hogy ki nyilatkozhatott, utána elismerően néztek, hogy nahát tényleg egy létező tálibot talált a HVG és nem átverés az egész. hiába nem vagyunk ehhez hozzászokva. Kari Musztafa elég bárotnak tűnik, ma cikk megadja életkorát (27) és hgy melyik járá s melyik faluijában rendezkedett be (Doshi járás, Kardaka falu). fegyvereseinek száma félszáz, ami egy kicsit sok, tekintve, hogy egy a csoportok többsége 15-20 max. Lehet 50 fős is, de ahhoz gondolom nagy hírnévre, hálózatra és sok pénzre van szükség. Meg azért 50 fő egy faluban az már elég látványos feltűnő.

Musztafa interjújában még megjelenik a Pul-i Khumri erők paracsnokaként Mulla Gadzsar, akiről még nem hallottam, persze nem jelent semmit. Említve van Maulvi Lal, aki létező ember, róla hallottam.

A cik második felében megszólal a kormányzó és egy helyi újságíró is. Azt kel mondjam az egész cikkről, hogy szinte mindenhol jól érinti a valóságot, de mindenhol szerintem (szerintem! ez fontos) túlzásokba esik egy kicsit.

A keretes írás magyar részvételről kicsit pesszimistára sikeredett. Először is nagyon kevés olyan honvédtisztet ismerek aki megalapozottan vállalná, hogy az elmúlt évek tendenciáról beszéljen. Egyszerűen azért, mert azon a szinten, akik misszióba járnak, kevesen érdeklődnek a hosszútávú kihatás és trendek felől, és olvasnak is ennek utána.

A másik, hogy a PRT nem járt ki nagyon. Nem tudom. Ez relatív. Mert jelentheti azt is, hogy nem járnak ki a veszélyes helyekre, meg azt is, hogy nem járnak egyáltalán. 2011 januárjában és 2009 novemberében is kijártak a katonák. Kijárnak a műveletek után Dand-e Ghoriba és én ki többször voltam kint velük az alatt az egy hét alatt. Ugyanaz mint a fő cikknél. A tendencia a igaz, kevesebbet járnak ki, de ennyire sarkosan nem igaz szerintem.

A 2011 januári tapasztalatok nekem azt mondták, hogy 2010-ben rengeted művelet volt Baghlanban, sok német és amerikai részvétellel. ÉS a hátországot részben a PRT nyújtotta nekik, amitől talán a kritika is alább hagyott.

Alul csatolva látható a HVG 2011. január 15-i száma. Az újság volt szíves és hozzájárult.




8 megjegyzés:

Névtelen írta...

Mulla Gadzsar - jó lesz Gudzsornak is! Lal viszont egyre nagyobb szerepet tölt be. A nevezett tálib parancsnok meg semmi olyat nem árult el magáról, amit a szövetségesek ne tudnának róla. Azt azért nem kell készpénznek venni, hogy melyik falut jelezte meg székhelyeként. Nem olyan hülye, hogy ne váltogassa a tartózkodási helyét akár naponta többször is. A helyi "honvéd tiszt", mint forrás meg elég ha ilyeneket állít, akkor biztosan nem abból a fajtából való, aki gyakran ki szokott járni a táborból, mert nagyon sommásak a megjegyzései. Sarkít az öreg. Arra se vennék mérget, hogy valóban tisztről van szó.

Névtelen írta...

Ok,ok semmi olyan nem árult amit a PRT ne tudna. De a közvélemény (lehet ezt idézőjelbe kellene raknom), szóval akik itthonról érdeklődnek, szóval nekik még semmit sem mondott :)

Ha Gudzsor, akkor az közelebb visz minket? Köze van a a gujor-népcsoporthoz? Úgy tűnik (a google szerint) róluk egyedül csak a magyar PRT emlékezett írt. Na jó nem, vagy egy két másik forrás, de érdekes hogy a nagy internet világában mindössze 12-14 talát jött ki rájuk.

wp

Névtelen írta...

Jól sejted! :)

Névtelen írta...

Szerintem ez a cikk egy halom összehordott infomorzsa, mindenféle nyilatkozgató "szakértővel" és "fontos" forrással. Mit is tett pontosan a KFH a PRT érdekében?

Névtelen írta...

KFH a PRT érdekében? Hát ez az amit sosem fogunk megtudni :)
wp

Névtelen írta...

"azon a szinten, akik misszióba járnak, kevesen érdeklődnek a hosszútávú kihatás és trendek felől, és olvasnak is ennek utána."

Ez így erős. Számos, a biztonságpolitikához igen jól értő tiszt szolgál kint, akiket már csak személyes érintettségük miatt is érdekel ez az egész téma. Legelábbis nekem ez volt a tapasztalatom, amikor kinn jártam. Ráadásul a törzstisztek sokszor a munkájuk részeként is foglalkoznak ilyesmivel (CIMIC, Future Plans, etc.).

Névtelen írta...

Nekem az volt a tapasztalatom, hogy a katonák között nagyobb azoknak az aránya, akik csak azzal foglalkoznak, ami a dolguk, a feladatuk. Ezt véletlenül sem rovom fel nekik, ne értsd félre, mert nekik ez az elsődleges dolguk és életek múlhatnak ezen.

Ha erős volt, akkor bocs. Akkor úgy mondom, többeket érdekel, de kevesen olvasnak utána. Ez biztos. Vagy mást értünk az utánaolvasni alatt.
wp

Névtelen írta...

Hát pedig a többség valóban azt se tudja, miért van kint!! Vagy hogy például, mi zajlik pár kilométerrel, na jó, pár száz kilométerrel arrébb, szóval szerintem kár misztifikálni meg idealizálni, dehogyis olvasgatnak, sőt sokan ki is fejtik: az egész nem érdekli őket a bankszámlájukon kívül. Ezzel szerintem nincs is semmi gáz, ezen megsértődni se kell senkinek. Az is szilárd tény, hogy van pár tiszt, aki kimondottan ismeri a témát, nagyon felkészült, olvasott, tájékozott, de sokkal kevesebben vannak a számosnál, WP, nincs miért elnézést kérned szerintem!!! - szabadi -