szombat, július 10, 2010

Orosz helikopterek Afganisztánba

Most olvasom, hogy az USA orosz helikoptereket vásárol Oroszországtól. Először nem értettem a hírt, mert úgy tudtam, korábban is ezt tette (A Seregszemlében igyekeztem összedni hogyan). de egy valami nem tűnt fel. A Népszabadságban múltkor volt egy itnerjú a NATO Katonai Bizottság parancsnokával és ott volt egy fél mondat, hogy a NATO venne helikoptereket Oroszorszgtól Afganisztánnak, a kérdés függőben van, de folynak a tárgyalások. Nem értettem mi ebben a hír, miért venne a NATO helikoptereket Afganisztánnak, mikor ez dolga, se forrása nincsn rá.

Ez a mostani cikk talán megmagyarázza, hogy mi is volt a probléma és hogy mit is akarhatott a NATO Oroszprszággal. A hír szerint. 180 millió USD ért vesz a Pentagon 10 Mi-17-est. Ez OK, de kitől? A Rosoboronexport-tól, a hivatalos orosz állami fegyverexporter cégtől. Ez a hír lényege, szerintem ez magyaráz meg mindent.

Eddig ugyanis nem lehetett tőle vásárolni, mert a vele való kereskedelmet tiltotta az amerikai kormányzat, gondolom egy régebbi, más ügyből kifolyólag (azaz valakinek,valakiknek fegyvert adott el a Rosoboronexport, amit rossz néven vett az USA. Talán Íránnak? Kínának?). Ezért volt az, amit a tanulmányban is leírtam, hogy az USA használt gépeket vett magáncégektől vagy államoktól. Ezek civil gépek voltak mind és "katonásítani" kellett őket (bár úgy emlékszem talán használt katonai gépeket is vettek.)

Most viszont a tilalom végének köszönhetően lehet megint kereskedni a Rosoboronexporttal. És így lehet venni új MI-17-eseket, olyanokat, amelyek eredetileg is katonai célra építettek.

A NATO szál talán ez. Hogy a NATO azért lobbizott, hogy adjon el Moszkva gépeket ha feloldják amerikai szankciókat. De ez csak találgatás már.

Nincsenek megjegyzések: