kedd, május 26, 2009

Kalasnyikov modernizáció - program törölve? - update

A HM váratlan helyre szervezte a Kalasnyikov modernizációval foglalkozó sajtótájékozatójukat. Hódmezővásárhelyre, ahol a Honvédelmi Bizottság kihelyezett ülést is tartott egyben. A helyi sajtó szerencsére megint kisegített minket, ott voltak a helyszínen és feltették azokat a kérdéseket, amelyeket mi nem tudtunk feltenni (megjegyzem nekem nagyon tetszik, hogy oda tudok telefonálni bárhova és találok érdeklődő újságírókat, Az OMLT bemutatás kapcsán a Szolnok-Jászkun Online segített ki, most a hódmezővásárhelyi Rádió7 rádió).

Kútba esett a milliárdos fegyverüzlet? címmel olvasható írásuk, amelyet a sajtótájékoztatón kapott válaszok alapján írtak. Ami új (nekem): A modernizáció keretében a gépkarabélyokon csatoló felületeket alakítanak ki, hogy a fegyverhez kiegészítő eszközöket lehessen csatlakoztatni. Ezek az eszközök: optikai vöröspontos irányzék, éjszakai irányzékok, több pozícióban állítható válltámasz, függőleges kialakítású mellső markolat és kicsúsztatható villaláb, a cső alá szerelhető gránátvető és lézeres célmegjelölők...

A minisztérium 150 darab gépkarabély modernizálására hirdetett eljárást, amire több jelentkező is volt. Elkészültek a prototípusok, amelyek azonban nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket. Ráth Tamás ezredes elmondta, hogy a lőkísérletek során a 10 ezer lövéses tartóssági vizsgálatnak nem feleltek meg az átalakított fegyverek, már 2 ezer lövés után meghibásodások fordultak elő.


A saját kérdésemre válaszolva, törlés nincs, az első elképzelés nem sikerült, keresnek új megoldást. Talán furcsa, de ennek végre olyan valóság szaga van. A részleteket még kutatom :)

Holnap visszatérek Szekeres miniszter felvetésére, mert most már biztos, hogy nem azt mondta amit az MTI lehozott. Nem tud a valóságban hogyan realizálódik az, mikor visszavonnak egy hírt, mert ennek a gyakorlatban semmi jelentősége nincs., a rossz hír még mindig fent van a neten. Szomorú hétvége volt ez a hírügynökségnek, igazából a tudósító vezetője/szerkesztője, volt az aki nem állt a helyzet magaslatán.

Frissítés: (Köszi Ádám) Csak azt nem nézem amit kellene. A hm.gov.hu honlapján egy olyan részletes tájékoztató van, amelynek már a kezdet kezdetén fent kellet volna lennie. Utólag is köszönöm. A HM hosszan magyarázza, hogymiért nem lenne megoldás a AK-63 lecserélése, de bevallom én ezt egy pillanatig sem vártam (tudom nem nekem írják ezeket :). Az anyagot elolvasva cask egy kérdésem marad:
2009-2014 között lebonyolítandó Programra a minisztérium 7,7 milliárd forintot tervez, mely keretösszeg fedezi a fent nevezett kiegészítő eszközök beszerzését, valamint a 7700 darab gépkarabély teljes modernizációját.
Hogyan oszlik meg az eszközbeszerzés és a gépkarabély modernizáció költsége? Várhatóan. (Nyelvtanilag a valamint szó az idézett mondatban az implikálja, hogy két külön dologról van szó, bár értem, hogy eszközbeszerzés is a fegyverek modernebbé válásához fognak vezetni.)

6 megjegyzés:

smalladam írta...

http://www.honvedelem.hu/cikk/0/15153/hodmezovasarhelyi_kihelyezett_hrb.html

ebben ugyanahhoz a HM-es szöveghez képek is vannak. mondjuk az első képet nem értem, ha jól látom az átalakított PKM golyószóró, de arról nem volt szó, hogy azt is modernizálják

amúgy érdekes, ilyet ritkán látni, hogy bevallják: a megrendelt tesztpéldányok 2000 lövés után elkezdtek szétesni, és ezért nem a haver cégével intéztették el sutyiban a dolgot, hanem a NATO-n keresztül is kiírtak pályázatot.

mondjuk az a 7,7 milliárd nekem továbbra is kicsit soknak tűnik

Névtelen írta...

Én is ezen töprengtem.
Vagy nem vették a kommunikációsok a fáradtságot normális illusztráció keresésére, vagy a a nyilvánosság nem tud valamiről. A sajtótájékoztatós képeken nem látok sehol se PKM-et.
Én médiabakit gyanítok, de ki tudja, ezeket a képeket is csak szedték valahonnan. Bár ez a kitörölt, fehér háttér nem "magyaros". Szerintem.

Üdv, B. Ádám

smalladam írta...

én végeztem még egy próbát, letöltöttem a PKM-es képet, hogy lássam mi a kép fileneve.

a filenév ak63 :D

szóval valamit itt megint elkavartak, az tuti.

Névtelen írta...

Na az M1 híradóban jólmegaszondták...
Kicsit félreérthetőek voltak szerintem, azt sugallták, hogy már a 7700 le lett adva, és most hatalmas befürdés lett az AK "géppisztolyokkal"
Délután még szebben nyilatkoztak, akit érdekel, a fegyverek is rajta vannak a videón:
http://videotar.mtv.hu/Videok/2009/05/27/12/Befulladt_a_honvedseg_fegyverprobaja.aspx

Ádám

G írta...

~1M a felújítás, a többi a beszerzése az új eszközöknek, ennek ~1/3-a a gránátvető lőszer költség, mivel etetni kell a csöveket...

Névtelen írta...

Ez nagyon zsír, végre valaki megmondta. Köszi, máris utánajárok
üdv
wp