szerda, október 10, 2007

Update II, Tálibok születése

Az egyszerűség kedvéért bemásolom ide Péter válaszát, ami egyébként megtalálható az előző poszt kommentjében:
Szia, Péter!
És üdv persze minden más fanatikus érdeklődőnek is, aki velünk együtt követi ezt az ügyet :-)
Szerintem a legegyszerűbb, ha leírom ide is, amit e-mailben írtam. Ami Kandahart illeti, én abból indulok ki, hogy ott két igazán jelentős szereplő volt 1994-ben, Haji Bashar és mullah Naqib (utóbbit említik úgy is, hogy mullah Naqibullah). Haji Basharnak a katonája volt Omar, és az első adag fegyvert (meg pick-up truckot) a rögtönítélő csapatával Omar éppen Haji Bashartól kapta, az ő támogatásával indult tehát ez az egész dolog. Mullah Naqib pedig a jelek szerint támogatta őket idővel szintén, mert üzletileg ez szerencsésnek látszott. A tálibok remekül felhasználhatók voltak arra, hogy oldják a Pakisztán felé vezető kereskedelmi útvonal fragmentáltságát. Így szerintem nem volt szükség Kandahar elfoglalására a Chaman felé található informális checkpointok felszámolása előtt, mivel ezeket az akciókat éppen a kandahari erős figurák támogatták, a hadurakon kívül a komplett, az afgán-pakisztáni tranzitkereskedelemből profitáló üzleti elit is, nem mellékesen.
(Itt van közben egy link egy iszlamabadi követségi jelentéshez: http://www.gwu.edu/~nsarchiv/NSAEBB/NSAEBB97/tal3.pdf
Ebben szerepel olyan megjegyzés, hogy Hekmatyar, akinek a fegyverraktárát Spin Boldakban a tálibok lenyúlták ugyebár, aggódik a mullah Naqib által a táliboknak nyújtott támogatás miatt.)
Visszatérve Májvánd kérdéséhez, az volt viszont szerintem a legelső nagyobb település, amelyet igazán az ellenőrzésük alá vontak a tálibok, még ezt az egészet megelőzően, és ennek a szimbolikus jelentőségét egyes narratívák ki is emelik: Ajub Kán ott aratott a britek ellen pirruszi győzelmet 1880-ban.
Érdekes módon a talibános Wikipedia-szócikk is a májvándi verzió híve, ezt most fedeztem fel.
http://en.wikipedia.org/wiki/Taliban
Azt írja: "The first major military activity of the Taliban was in October-November 1994 when they marched from Maiwand in southern Afghanistan to capture Kandahar City and the surrounding provinces, losing only a few dozen men."
Ez persze kihagyja Spin Boldakot a sztoriból, meg kicsit pongyola, de azért a májvándi kezdettel kapcsolatban egyértelmű.
És én meg abból jutottam erre a következtetésre, mint azt az e-mailben is leírtam, hogy Ahmed Rasidot is beleértve egy csomóan a kis, Szangeszar nevű faluba (amely szinte biztosan azonos a Májvánd közelében lévő Szangi-Hiszarral, mivel nincs más hasonló egész Kandaharban) helyezi Omart 1994 előtt (ha nem éppen azt gondolja, hogy egyenesen ott született), és következésképp én valószínűsítettem, hogy akkor nem Spin Boldakban csinált először valamit Omar, mindjárt egy komolyabb egység élén, hanem legelőször is a saját háza táján kavarta fel a vizet (ami azért is valószínű, mert társadalmi státuszát tekintve akkor jelentéktelen figura volt, akinek összes társadalmi tőkéje a Haji Basharhoz fűződő kapcsolata volt).

Nincsenek megjegyzések: