vasárnap, szeptember 09, 2007

OMLT és nációk Afganisztánban

Címet mindig a végén ad az ember és ez különösen bénára sikerült.

Háborúba mennek a fiúk címmel a Magyar Nemzet szerint magyar kommandósok is mennek majd Afganisztánba 2008 októberétől. A szövegből csak annyit derül, hogy megkötés nélkül lesznek a katonák, azaz az ISAF küldheti őket bárhova. Délre is.

Ha a szolnoki különleges művelet század kb. 100 embert jelent, akkor egyszerre nem lesz több kint kb. 30-40 embernél. De szerintem kevesebb lesz. A cikkből nem derül ki, hogy mire akarják majd a katonákat használni. Korábban már felmerült (kérték az NATO-ban), hogy mentorként (OMLT) dolgozzon egy magyar csapat is valamelyik afgán zászlóaljban. Megkeresem, mintha már írtam volna erről egyszer itt a blogon.

Igen itt van, május 30-án. Május 14-én körbefutott egy MTI hír, hogy az USA OMLT-t vár tőlünk mi meg majd meglátjuk. Ezt írtam:

Egy ilyen operation mentoring and liaison team, (azaz ezek szerint 24 magyar vagy más nemzetiségű katona) egy századdal együtt élne és dolgozna huzamosabb ideig (hónapokig, egy évig) együtt lőnének, végeznék a kiképzést, együtt laknának stb (amit ilyenkor szokás). És ha harc van mennének együtt, hogy ott is mentorálva (nem tudom van-e ilyen magyar szó?) lennének az afgánok, akiknek a moráljával és a célzó képessésükkel pl. rendszeresen gond van.

A különböző afgán ANA alakulatok rotációs alapon vesznek részt a délen folyó közös afgán/ISAF hadműveletekben. Ha azt egység kerül sorra, amit az a 24 magyar katona segít, akkor mindenki, értsd a magyar katonák is csonagolnak és mennek együtt délre, és harcolnak. És meghalhatnak.

Azóta annyival egészíteném ki, hogy elhalálozásra több példa is volt, én utoljára franciákról olvastam a neten. Másrészt egy afgán zászlóalj szinten 19 fős az OMLT, a többi jegyzetemet nem tudom elolvasni sajnos, talán még annyit, hogy nyáron az horvátoknak volt egy OMLT-juk Mazarban a 209-es Corps nál (na vajon mi lehet ez? mert hadtest biztos nem.)

És mindezek persze csak akkor jelentenek valamit, ha 2008-tól OMLT lesz, mert lehet, hogy a magyarok is (mint pl. a csehek Kandahárban) mennek személyi védelemre, vagy felderítőnek egy harccsoporthoz stb. (csak most gondolkodom, hogy a cseh hírek VIP feladatokról szóltak, de a cseh SOG nem úgy nézett ki mint aki ezt csinálja.)

Drog témában két vagy három blog. Magyarul Dani barátom vállalkozott a 2007 UNODC Opium Survey elolvasására és ahogy elnéztem Dani jól megcsinálta, beletette az ábrákat is.

Marton Péter egyik korábbi posztját vettem elő, mert a félrevezető cím ellenére az Egyesült Arab Emirátusok afganisztáni szerepvállalását szedi össze, akik elvileg ott vannak Kabulban és Uruzgánban. Miért gondoltam ezt fontosnak? Mert egy pillanatig azt hittem az UAE fog beszállni Baglanban mecsetépítésbe, de közben rájöttem, hogy erről Katarral tárgyaltunk. Tényleg meg is kérdezek valakit, hogy mi van ezzel, mert utoljára valahogy lepattantam.

És itt van Barnett Rubin blog bejegyzése annak, aki a legnagyobbaktól akar olvasni a problémáról. Vigyázat három részes: Counter-Narcotics in Afghanistan III: The False Promise of Crop Eradication

NATO in Afghanistan címmel a US kongresszusának kutató szolgálata kijött a legfrisebb (vagy frissített anyagával). Amit kiemelnék, mert a szakirodalom ritkán foglalkozik vele (pontosabban csak az általánosságok szintjén):
Stage Three Operations: Allied Viewpoints . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Germany: Rebuild but Avoid Combat . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
The Netherlands: An Increasingly Decisive Position . . . . . . . .
The United States, Britain, and Canada: A Broad Mandate . . .
France: Combat and Stabilization . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

A hollandokkal és franciákkal csak a legritkábban foglalkoznak. (én persze foglalkoztan a hollandokkal :) meg Marton Peti is. Ő még többet.

Ok, ez itt a kanadai sziutációról: Shaping Commitment Canadas gap in Afganhistan, ott sincsenek teljesen megbarátkozva ezzel a misszióval, asszem ők vesztették a legtöbb embert idáig, s ez elég fejbevágó, ha előtte 50 évig nem háborúztál és így halottaid sem voltak. Kicsit elméleti a tanulmány, de átfutva azért felmerült bennem a kérdés, hogy szép magyar nyelven ki és mikor fog először akárcsak egy rövidebb esszét írni a 3D approachról, mert erről nyugaton és Afganisztánban már úgy beszélnek, mint az egyedüli üdvözítő megoldásról. Hajrá magyarok!

1 megjegyzés:

Névtelen írta...

Szia, Péter!
A 209-es az hadtestet jelöl szerintem mégiscsak, mert utoljára Tokovicz Józseftől (ISAF Regional Command-North) is ezt a szóhasználatot tapasztaltam.
Üdv: Péter