csütörtök, június 28, 2007

PRT-3 és iráni benzin hírek

Tegnap lementem a PRT-3 VIP búcsúzatására. A média érdeklődését azt hiszem minimálisnak nevezhetjük. A Duna TV lejött egy fél órára és kint voltak a HM sajtótermékei. Nekem azért tanulságos volt. Először is enyhe napszúrást kaptam, ami ma délelőtt elég kellemetlenül érintett. Ennél fontosabb volt, amit a PRT feladatáról és elképzeléseiről hallottam. Ott voltam a PRT-1 ugyanilyen búcsúztatásán és előadásán és összehasonlítva tisztán érezhető volt a fejlődés, amint a Honvédség is kezdi átlátni a dolgokat. Persze azt mondták nekem erre parancsnokok, hogy jó de hát az elején nem volt semmi infojuk és amint kimentek elkezdték ezeket gyűjteni. Ok megértem, és végül nem volt semmi nagyobb hiba.

Nem tudom ki látta ma a TV2 híradóját és benne az iráni benzin áremelésről szóló hírt. Kicsit úgy érzem történelmi jelentőséű volt a bejátszás, de abban is biztos vagyok, hogy a legtöbb embernek el sem jutott a tudatáig, hogy mit lát? Ez alkalommal ugyanis a hétköznapi embereket mutatta a kamera és egyetlen szakállas turbános ember sem volt rajta. A férfiak pólókban és ingekben, max. kicsit borostásan nyilatkoztak, a nőkön színes kendő és elegáns kiskabát volt. Egyáltalán nem úgy festettek, mint a nemzetközi média által állandóan sugallt képeken, azaz fekete csadorban a nők, nagy szakállal szigiorú fenyegető tekintettel a férfiak. Érdemes figyelmi így a híreket Iránról.

Persze fontosabb volt a hír tartalma, hogy Iránban megemelték a benzin árát és korlátozták a fogyasztást. Több éve állandó téma, hogy hiába rendelkezik a negyedik (más források szerint második) legnagyobb tartalékokkal, a finomítói kapacitása annyira alacsony és elavult, hogy külföldről kell importálnia Teheránnak. Amikor kint voltam olvastam egy cikket, hogy mivel még mindíg rengeted Paykam autó fut (ez olyan szovjet Zsiguliszerű, mindent túlélő, egyszerűen szerelhető helyi gyártású népautó), ezért Iránban hét millió autó fogyaszt annyit mint 36 millió autó nyugaton

Egyébként a helyben gyártott Peugeot és Kia autókból rengeted van, plusz az említett iráni darabok. A lakosság részéről meglepőnek tűnő reakció - benzinkutak felgyújtása, tilatkozások, fosztogatások - annak is köszönhető, hogy gyakorlatilag mindenki taxizik, akinek autója van. Havi 100 liter pedig azt jelenti, hogy a plusz kereseti forrásnak is annyi.

Az is érdekes kérdés, hogy az eddig populista Ahmadinedzsád kormány milyen kényszerítő erők között lehet, ha meg kellett lépnie ezt lépést. A magas olajárak miatt az iráni büdzsé évek óta óriási plusz bevételekkel rendelkezik, miközben a benzin fogyasztás kezelése már egy évtized óta probléma lehet és megoldásra várt. Szóval most történik valami kiigazítás miközben bőven van pénz, csak azt nem az emberekre költi a vezetés

Nincsenek megjegyzések: