kedd, április 17, 2007

A táliboknál most jön a tavasz - és baglani hírek

A PRT egy mecset helyreállítását segítette Baglan városban (a korábbi tartományi központ), amely egyben a körzet központja is. Itt a legerősebb tálib vagy kormányellenes tevékenység. Gondolom ezeknek a CIMIC akcióknal az a célja, hgy irányítottan kedveskedjenek a meghatározott csoportnak. Mecsetet támogatni nagyon érzékeny dolog, nem tudjuk hogy a vezetője melyik oldalon áll, kiket támogat. Vagy vásárlási kisérlet, vagy a meglevő támogatás bebiztosítása.

Egyébként különösen időszerű a dolog. Most először látni jelét annak, hogy a Hajatullah molla által beígért tavaszi öngyilkos merénylő kampány első hulláma elindult.
17-én Kandahárban (délen) és Herátban volt robbantás kedden 17-én.
16-án Hétfőn Kunduzban ,
15-én vasárnap Khostban volt öngyilkos merénylet.és Kandahárban ismét
14-én ismét Khostban volt öngyilkos merénylet
11-én kettő, 9-én egy súlyos robbantás volt Kandahárban

Két tendenciát figyelek meg. Délen sokkal aktívabb lett a Talibán. A robbantások nem csak Kandahárban több sikeres robbantást hajtottak végre súlyos áldozatokkal. A kanadaiak két alkalommal 6 és 2 katonát vesztettek, pedig nem puha célpontok. Zabulban egészen bedurvultak a dolgok. Itt egy hosszú lista az elmúlt 20 nap egész afganisztáni eseményeit (nem teljes). Közte egy durva 100 fős tálib egység támadása egy Kabul melletti kis tartományban.

De egy kicsit félrevezető voltam, mert most csak az öngyilkos merénylőkről beszélünk. Ezek tényleg az elmúlt napok eseményei. Különösen, hogy északon, Kunduzban volt súlyos a merénylet, 9 halott és 25 sebesült rendőr, miközben gyakorlatoztak reggel. Ott és Herátban évente talán egy vagy max két robbantás van, az afgán KGB jól működik, rendszeresen vannak letartóztatások, és a fejlesztés is nagyságrendekkel nagyobb. Van fejlődés még afgán mértékkel is.

Jöjjön egy kis honvedelem.hu szemle:

A hétvége előtt volt kint az MH vezetése: Tömböl László mérnök altábornagy, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság (MH ÖHP) parancsnoka, Huszti András dandártábornok, az MH 25. Klapka György Lövészdandár parancsnoka, illetve az MH ÖHP különböző szakágainak vezetői látogatták meg a MH PRT állományát április 12–13-án.

Valahol olvastam, (de egyszerűen nem találom most), hogy Tömböl most fog kimenni az USA-ba, és ott fog tárgyalni/egyeztetni a baglani jelenlét meghosszabításáról. Már épp itt az ideje gondolom, kell valamennyi idő a ha egy új ország akar átmenni oda. Bár mi nem vártunk sokat (korm. hat júniusban, áttelepülés augusztus-szeptember), aggódtak is itthon, hogy hogy lehet ezt ilyen kapkodva végrehajtani ezt. Nem szólnak róla a hírek, de talán az előkészítés, az elvi döntés már előbb megszületett, hogy Kabulból PEKbe.

Kis hír, de messzire mutat: A visegrádi országok együttműködése Gyakorlatilag a V-4 együttműködés igen tetszhalott dolog, mindenféle értelemben. Most az egyik irány lehet, hgy a Balkánon és Afganistztánban együtt csináljunk valamit. Én már azt is eredmények tartom, hogy egyáltalán gondoltak erre. A cikkből kiderül, hogy a PRT-ben szlovák katonából egy darab van. Ha mellé tesszük az infot, amit a HM média osztáklytól kaptam hosszas várakozás után: A horvát, bolgár és szlovák katonák a Magyar HonvédségTartományi Újjáépítési Csoport törzs állományában egyrészt katonai rendészi, másrészt civil-katonai feladatokban végrehajtó és tervező munkát végeznek.
Ez ugyan elég szűkszavú válasz volt arra a kérdésemre, hogy mit csinálnak kint e nemzetek fiai, de most már kizárásos alapon arra jutottam, hogy akkor a szlovák katona egyedül biztos nem rendész, hanem a CIMIC részlegen dolgozhat. Előbb utóbb csak kiderül mit csinálnak a többiek.

Én hülye! Még egy kicsit kutatkodtam a HM honlapján és ott volt minden: Megérkeztek a külföldiek. A kilenc katona révén a kontingens alkalmazhatósága bizonyos területeken jelentős mértékben kibővülhet. Ilyen terület például a horvátok által felállított katonai rendőr részleg.
Tehát akkor a bolgárok is CIMIC-en dolgoznak

A HM weboldalára felkerült végre egy szerény PRT háttéranyag is. Kicsit régen írták, lehetne frissíteni. Végre felraktak egy képet a táborról. Egész rendben van, csak egy dolog szúrta a szemem: az utolsó előtti képen, a felsorolás első pontja: Baghlan stabilizációja. Istenem, 180 katonával?

Elkészült a holland sajtgyár.

Megmondom őszintén az embernek néha önkritikát kell gyakorolnia. Ebben sa jtgyárban nem hittem sose, igaz infot se lehetett találni róla. A fő problémám, hogy az alatt a majd két hónap alatt amíg kint voltam sose láttam ennei afgánokat sajtot. Nyugatiakat láttam dárga étteremben, de afgánokat nem. A holland PRT, illetve a holland kormány egy régi, még a csehszlovákok által épített, majd lerombolt gyárat újjított fel egy holland NGO-n keresztül. Jellemző, hogy mikor kint voltunk a magyarok nem tudták megmondani kié lesz a gyár, ha kész lesz, de volt aki biztos volt benne, hogy holland kézben marad. Állítólag szövetkezet lesz, és a beszállító parasztok, meg nem tudom ki birtokába került (ez is olyann hihetettlen, az ember azt hinné, minden profitot termelő dologra táteszik a kezüket a hadurak, de benne is akkor tévedek). Szóval most beindult a gyár és én figyelemmel követem sorsát, és meglátogatom őket ha kint leszek.

A PRT több falat is átadott: egy megerősített folyópartfalat és egy klinika falat.
Pontosan tudom mekkora jelentősége van egy falnak az afgánok életében. Gyakorlatilag nem tudnak nélküle élni, nincs kész a ház fal nélkül, nem költöznek be. De azért itthon elég hülyén hat, hogy falakat adunk át. Tudom, az afgánok kérték, meg nekik lesz jó, csak hát olyan furcsán hangzik.

Átadta a PRT-2 a TBC klinikát, amít még a PRT-1 kezdett építeni.

Útépítés is kezdődik a magyar tábor és főút között. A cikk azt mondja ezt az afgánok kérték a nagy por miatt. Nekem katonák ezt úgy mesélték, hogy jó lenne már megcsinálni ezt az utat, ami gyakorlatilag rosszabb egy földútnál és nem lehet a tábort gyorsan megközelíteni vagy elhagyni. Persze mindenféle bonyolult csekkpoint rendszer van, de egy percet lehet veszíteni szerintem, ha a bajtársakhoz kell kiérni a városba, vagy vissza kell vele érni MEDEVAC-ra. Most olvasom, 600 méter az út.

Nincsenek megjegyzések: