kedd, június 02, 2015

Erbili repülőtér - a magyar kontingens otthona

Az előző hónapokban már írtam párszor Erbilből és a készülődő magyar szerepvállalásról. Ezek voltak az első ötleteim, itt azzal foglalkoztam, hogy milyen már országok fognak részt venni a misszióban és ki mit fog csinálni
A második erbili utam áprilisban nagyon tanulságos volt, előbb vagy utóbb valahova megírom az ott látottakat. A mai blogposzt az erbili repülőtérrel fog foglalkozni, ahol a magyar katonák is elszállásolásra kerülnek majd.
Amikor az egyik légitársaság gépével Erbil fölé értünk és már mindenki becsatolta magát, hirtelen eszembe villant, hogy biztos lehet majd látni a repteret. A gép már a kezemben volt, mert fotóztam a felhőket és egy minket előző Iberia gépet de rossz oldalon ültem. Gyors kicsatolás, a stewardess gyilkos pillantása, és átvetettem magam a túloldalra. 
A képek kicsit fakók lettek. Ez életem első alkalma, hogy belenyúltam a képbe, hogy egy kicsit kontrasztosabb legyen. Nem tudtam mi van alattam, csak csináltam néhány képet. 
Érdekes, hogy bár néha azt hisszük ma már minden fent van a neten, van ami még sincs. (Gyorsan megnéztem a PRT afganisztáni táborát, az pl fent van, arról majd legközelebb). Utólag megnéztem a a google térképet és látatlanul megveregettem a vállam, hogy megcsináltam a fenti képet. A google ugyanis a repteret a régi állapotában ábrázolja

Ezen látjuk a kifutópályát, egy csomó helikopter állást (vagy oda parkolták a gépeket?) Nem vagyok katonai reptér szakértő, de ez inkább katonai repülőtérnek tűnt. Erbil 1991 óta "független" azaz nem nagyon használta sem katonai légierő, sem civil légitársaság egészen sokáig. A felvétel szerintem még a Szaddam Huszein korabeli állapotokat mutathatja.
Igazából sok kiszolgáló létesítménynek sincs nyoma, illetve néhánynak azért csak a nyoma van meg. Megint megnéztem közelebbről, ezek a kis kockák, mégis inkább helikopterleszállóhelynek tűnnek.  
Érdemes még észrevenni a képen a reptértől balra található városrészt, Ankawa-t. Ez a keresztények lakta rész, ami régen inkább egy falu volt, amit magához ölelt Erbil. Ha valaki kinagyítja a google maps-en a térképet, látni fogja, hogy Ankawa nem is igazán része a szervesen fejlődött városnak, amely inkább körkörösen tágult a Citadella körüli területekről kiindulva.
Ez a keresztények lakta negyed az a hely, ahol az érkezésem előtt robbant egy bomba (ítt írtam róla ls az első helyi élményekről), a hírek szerint az amerikai konzulátust célozva (az is ott van) a valóságban inkább az egyik közeli utcában robbanva.
Szóval mi van a régi repülőtér helyén? Az alábbi fotót amennyire tudtam kidekoráltam. A régi futópálya és gurulóút mellett épült egy terminál. A helikopterhelyeket elgyalulálták. 
Valamikor aztán épült egy teljesen új futópálya, gurulóút és egy terminál is. Jelenleg ezeken van a forgalom. A KTCC kiképzőmisszió irodái a régi terminálba költöztek be (akkor mégis tévedtem
1991 után építették) és "parkolóhelyeket" (mi erre a magyar szó? közben megnéztem: apron=forgalmi előtér) pedig a kurd rendőrség helikopterei és az idetelepült amerikai különleges műveleti erők V-22 Osprey-jei foglalják le. Berajzoltam egy C-17-st és egy C-130-st, ezek is a koalíciós erőkhöz tartoznak. Amikor a hazaútra vártam, látta felszállni egy PC-12 Pilatus-t is, a net szerint használnak ilyet az amerikaiak hírszerzési feladatokra.
Pirossal becsíkoztam körbe, hogy hol van a külső védelmi vonal a reptér körül, őrtornyokkal megerősítve. Őszintén van benne kétség, hogy ez rendesen őrizve van-e vagy csak régről marad itt. Itt egy közelibb kép az egyikről.
Igazából kerítést sem látok, ez inkább csak valami járőr út. Lehet, hogy van valahol egy kerítés, csak az nem látszik? Ami fontos, hogy a repteret a reptér saját biztonsága szolgálata őrzi. A fénykép jobb szélén van egy nyíl, hogy még arrébb van a fő ellenőrző pont. Két kurdisztáni tartózkodásom alatt ez volt az egyetlen hely, ahol alaposan átvizsgáltak. Pedig voltam a parlamentben is, meg a kormányzói épületnél, ahol robbantottak tavaly. Itt rendesen  benéznek az autó alá, ki kell szállni a kocsiból, motozás, stb.
Amíg meg nem nyílt a KTCC bázisa, addig ha ezen a fő csekkponton átjutott az ember, egészen a utasterminálig hajthatott. Az új rendszer - még nagyobb óvatosság - hogy a csekkpont után kb 50-100 méterrel szétválik az út. A civil forgalom az "átrakónak" jelzett  épülethez megy. Ott mindenki kiszáll, be az épületbe, és onnan kisbuszok hordják az utasokat a terminálhoz. Rokonok, ismerősök a átrakóik mehetnek, és várakozhatnak. Ennek megfelelően a reptér meglehetősen kihalt.

2 megjegyzés:

Névtelen írta...

bocs az offért, de érdekes lehet sokaknak
http://storage2.censor.net.ua/files/Hiding-in-Plain_Sight_0527.pdf

wape írta...

Ok, persze, de ha kiírjuk, hogy miről szól, talán még többen rákattintanak :)


Hiding in Plain Sight: Putin's War in Ukraine and Boris Nemtsov's Putin. War.
BY MAKSYMILIAN CZUPERSKI, JOHN HERBST, ELIOT HIGGINS, ALINA POLYAKOVA, AND DAMON WILSON
Atlantic Council
http://www.atlanticcouncil.org/publications/reports/hiding-in-plain-sight-putin-s-war-in-ukraine-and-boris-nemtsov-s-putin-war
wp