Az előző posztban írtam Nagy Richárd poszt. hadnagy halálának tizedik évfordulója kapcsán arról, hogy hogyan is állunk a hősi halált halt katonáinkról történő emlékezéssel és az iraki misszióról szóló dokumentumok sorsáról. Most jön a jegyzőkönyv. A bemásolás során a blogspot megőrizte az eredeti formázásokat, úgyhogy kb. ugyanígy néz ki a word dokumentum is a birtokomban. A nevek esetében kezdőbetűre rövidítettem mindenkit, mert így érzem helyesnek (nem tudom mit mondanak jogszabályok). A szereplők kiléte nem titkos, ha valakit annyira érdekel, maga is utána járhat a megmaradt hivatalos dokumentumokban vagy készíthet interjúkat a még aktív vagy más nyugdíjas egykori résztvevőkkel. Ezért nem töröltem ki teljesen a neveket. Ha valaki kíváncsi rájuk, akkor írjon egy emailt
MAGYAR HONVÉDSÉG sz.
példány
SZÁLLÍTÓ ZÁSZLÓALJ
Nyt. szám: 85/200/2004/Pvü.
J E G Y Z Ő K Ö N Y V
halálos
terrortámadásról
Készült: 2004. 06. 17-én a MH SZZ pk. hivatalos
helyiségében 21.00-kor
Jelen vannak: E. Z. alezredes ZPK H
B. Gy. alezredes, z. TÖF
Dr. N. Cs. őrnagy, hadijogász tiszt
Dr.
Sz. S. o. alezredes, Eü. kp. parancsnok
V. K. hadnagy, szállító szd., 2. sz. pk.
Sz.-K. G. zászlós, rádióállomás pk.
2004.június 17-én 09.30-kor a 46/06
menetparancsban kijelölt állomány Al Hillah-As Suwayrah- Al Hillah menetvonalon
kijelölt szállítási feladatot elkezdte. 2004. június 16-n 19.25-kor V. K. hadnagy a menetparancsban kijelölt oszlopparancsnok, szállító szd.
feladatra kijelölt állományának eligazítást tartott, a másnapi feladat
végrehajtásával kapcsolatban. Az esti eligazítás alkalmával, pontosításra
került az útvonal, a szállítási cél, a parancsnoki értekezleten elhangzott
felderítő tájékoztató alapján a hadműveleti területre vonatkozó
veszélyforrások, az egyes szakfeladat ellátásával kapcsolatos ismeretek
felelevenítése- biztosítás, követési távolság betartása, szállítmány rögzítése,
menetfegyelem betartása, stb.- , személyes felszerelés összekészletezése és
másnap reggeli készenlét ideje. Az eligazítás alkalmával a felkészítendő
állomány részéről nyitott kérdés nem maradt.
2004.
június 17-n 08.30-kor Camp Charlie tábor PX parkolójában, a szállító század
állományából a gépjárművezetők megjelentek, előkészítették a járműveiket.
08.45-kor a szállító szd. feladatra kijelölt teljes állománya a besorolást
megkezdte a menetrendnek megfelelően. 09.00-kor a menetparancsot Végh Krisztián
hdgy. ismertette az állománnyal, majd MEDEVAC, MP háló és a konvoj vészhelyzeti
hálójának megívásának visszaigazolása került végrehajtásra. Ezen ellenőrzéseket Sz.-K. G. zls. hajtotta végre 58/58/2004 nyt. számú rádióforgalmi
napló, 48. oldal, 08.32-s bejegyzése tartalmaz. Ezt követően felderítő
tájékoztató lett ismertetve, a legfrissebb információk alapján, majd konvoj
áldása került végrehajtásra. Az eligazítás megtörténtét követően V. K.
hdgy. utasítást adott a töltő-ürítő helyen a fegyverek szabályos töltésére,
amelynek végrehajtását a rádióforgalmi háló ellenőrzésekor az
oszlopparancsnoknak jelentettek. 09.25-kor V. K. hdgy. parancsára az
oszlop elkezdte a feladat végrehajtását.09.30-kor a konvoj utolsó gépjárműve is
elhagyta a tábort.10.25-kor a konvoj elérte a TAMPA-FONTANA útkereszteződést,
melyen esemény mentesen áthaladt. A FONTANA úton kb. 3-4 km-re az
útkereszteződéstől (Koordináta: 38452827K, 3627949É) az oszlop összezárt,
követési távolság a menetparancsnak megfelelő volt, a menetsebesség 60 km/óra
volt. Az út normál, kétsávos, leállósáv nélküli volt. H10035 BTR80/A harcjármű mögött 10-20 méterre
és a KBR-080 CHV Pick Up előtt kb. 5-8 méterre az útszélén elhelyezett
robbanóeszköz lépett működésbe. Az ukrán felderítőktől kapott információk
alapján valószínűleg 2 db. 125 mm-es harckocsi gránát volt a felrobbantott
robbanószerkezet. Az oszlop első 3 gépjárműve, az oszlopparancsnok parancsára
gyorsított és a tűzzónát elhagyta, majd 150-200 méterre az úttesten megálltak,
gép és harcjárműről szálltak és körkörös biztosítással biztosították a
területet. Ezzel egy időben a konvoj 4. gépjárművétől az összes gép és
harcjármű megállt, tűzzónán kívül maradt és ekkor V. K. hdgy. rádión
keresztül a konvoj egészségügyi biztosítását végrehajtó állománynak parancsot
adott a H10035 BTR80/A harcjárműhöz történő előrevonására és egy időben a mentő
szállítmány kísérők általi biztosítására. Az egészségügyi szakszemélyzet Dr.
Sz. S. o. alezredes vezetésével a sérült harcjárműhöz ment és Nagy
Richárd sz. tizedest, aki a robbanásban megsérült szakszerűen kiemelték a
járműből, és az úttestre fektették. Dr.
Sz. S. o. alezredes látva a sérülés súlyosságát azonnal kérte, hogy az
oszlopparancsnok hívjon légi (MEDEVAC) mentést. V. K. hadnagy parancsot
adott az R-142-es rádióállomásnak, hogy azonnal jöjjön a sérülés helyszínére és
készüljön fel MEDEVAC kérésére. Ezzel párhuzamosan parancsot adott az oszlop
zárására. Az R-142-es rádióállomás megérkezésekor a kilenc pontos MEDEVAC segélyhívó
formula alapján az oszlopparancsnok megkérte a légi MEDEVAC mentést. 10.40-kor
a R-142-es rádióállomás útján a MEDEVAC
légi segítségkérés megtörtént, amelyet a WHITE EAGLE 7300 forgalmi frekvencián
10.46-kor visszaigazolta. Sz.-K. G. zls. ezt követően az oszlopparancsnok parancsára az MKK-t
értesítette, majd 10.58-kor ismételten MEDEVAC hívás lett kezdeményezve
ugyancsak a 7300-s frekvencián, amelyet 11.05-kor a WHITE EAGLE visszaigazolt.
Mivel a légi mentés nem érkezett 11.08-kor a 6884.5 WHITE EAGLE DUSSTOFF,
valamint WIESEN DUSSTOFF , illetve CHEATER NORTH állomások meghívásra kerültek,
amelyek azonban nem jelentkeztek. 11.14-kor a 7300 frekvencián ismét MEDEVAC
hívás lett kezdeményezve, amikor azon magyar nyelven jelentkeztek be, és ismét
kérték a koordinátákat. 11.19-kor visszaigazoltak és közölték, hogy 10-11 perc
múlva fog érkezni a helikopter és füstjelzést kérnek a leszálláshoz. 11.23-kor
Sz.-K. G. zászlós a tábor felé jelezte, hogy a helikopter
megérkezett. Időközben Dr.
Sz. S. alezredes megkezdte a sérült légzésének
és keringésének mesterséges fenntartását, az újraélesztési szabályok szerint.
Ezt a tevékenységet a MEDEVAC megérkezéséig folytatta. A MEDEVAC megérkezését
követően az amerikai felcser felmérte a sérült állapotát. Nagy Richárd sz.
tizedes légzését fenntartva, az eü. szakszemélyzete a sérültet behelyezte a
helikopterbe.
Időközben az oszlop parancsnoka a
helyettesével megszervezte a konvoj közel biztosítását, a terep közel és
távolabbi felderítését. 11.32-kor Nagy Richárd sz. tizedest az első MEDEVAC
helikopter a bagdadi 31. számú katonai kórházba szállította. 11.34-kor egy
feltételezett fegyveres személyre a mesterlövész figyelmeztető lövést adott le.
Időközben az oszlop parancsnoka észre vette, hogy Tesényi Attila szakaszvezető
jobb szeme és jobb válla megsérült, amelyet az első MEDEVAC helikopter
felszállását követően Dr. Sz. S. o. alezredesnek megmutatott. Aki
értékelve a sérülés fokát azt tanácsolta az oszlopparancsnoknak, hogy a második
MEDEVAC helikopterrel Tesényi szakaszvezetőt is küldje el a tábori kórházba.
11.34-kor az MKK azt az utasítást
adta az oszlop számára, hogy várják meg az első amerikai ellenőrző-áteresztő
pontról az amerikai escort megérkezését. 11.49-kor az MKK utasítására az
oszlopparancsnok megindította az oszlopot az ukrán escort irányába és az
előzőleg pontosított találkozási helyen 12.10-kor csatlakozott az ukrán
kísérethez. Az ukrán escort az oszlopba besorolt és 12.35-kor a konvoj
megérkezett Camp Zulu táborba.
Jegyzőkönyv lezárva: 23.00-kor
(Sz.-K. G. zászlós) (V.
K. hadnagy)
rádióállomás
pk szállító szd., 2. sz. pk.
(Dr. Sz. S. o. alezredes) (Dr.
N. Cs. őrnagy)
Eü.
kp. parancsnok hadijogász tiszt
(B.
Gy. alezredes) (E.
Z. alezredes)
z. TÖF z. PK. H.
Készült: 1 példányban
Egy példány: 3 lap
Itsz: 0505
Ügyintéző (():
Dr. N. Cs. őrnagy ( 02-73-1183)
Kapják: 1. sz. példány: Irattár
4 megjegyzés:
Azt azért nem tudtam, hogy az R-142 kompatibilis a nyugati rádiókkal.
Érdekes olvasmány egyébként.
Lehet azóta már kompatibilis :)
Szerencsétlen srác! Béke poraira! Bárcsak mindenki hazatérne épségben!
Rádiós felszólalónak írnám hogy némi rádiózással kapcsolatos ismeretek szükségesek hogy megállapítást írjunk. Sajnálom hogy a frekvencia és az üzemmód sem tűnt fel a felszólalónak. Bármikor tudok segíteni az ismeret anyag bővítésére. Nem elvetendő az sem hogy a rádióállomás felszerelése mellett ( ami természetesen azokat az üzemmódokat és frekvenciákat is tudja amit bármely rádió keleten és nyugaton ) bizony nyugati rádió is telepítve volt. A kételkedés elkerülése véget én magam használtam. Kérlek találd ki ki voltam a sok aláíró közül. Köszönöm figyelmed.
Megjegyzés küldése