szerda, január 15, 2014

Új és régi afrikai missziók

Először is, ha nem jeleztem volna még máskor, írtam egy recenziót Besenyp János Afrikai magyar békefenntartókról szóló könyvéről. Nem tudom hol lehet kapni, de érdekes olvasmány. A recenzió - amely magamhoz kpest úgy érzen nagyon jól sikerült -  nem csak a könnyvel foglalkozik, hanem azzal is, hogy még is Magyarországon miért nem szeretik a katonák (és mások) megírni az emlékirataikat. Egyfelől megy a siránkozás, de hogy minekt nem becsül senki (a politikai sem!) más felől az eredményekről nem nem akarnak mesélni. Itt a recenzió: Wagner Péter: Recenzió Besenyő János alezredes „Magyar békefenntartók 
Afrikában” c. könyvéről 

Most találtam meg egy 2013. decemberi hírt a magyar missziók jövőjéről (Külföldi katonai missziók meghosszabbításáról döntött a kormány). Ami meglepett, hogy a szomáliai misszió létszámát úgy látom megemelték 10 főre a korábbi kettő vagy három helyett. Itt jobb híján nem tudok másra gondolni, csak hogy megtörtént az, amiről egyszer itt írtam valahol 2013 elején, hogy a Honvédségnek keresnie kell a missziós ambíciószint megtartását az afgán levonulás után. Onnan sokszáz ember ki, akiket valahova be kell majd gyűrni. Ez itt egy kis lépés. (Afganisztánban csak a különleges műveletiek és MI-17es képzők a maradnak a kivonulásig)

A másik totális meglepetés az, hogy 2015 márciusáig meghosszabbították az EUTM Szomália missziót. Ilyet még nem láttam, hogy több mint egy évre, bátran előrenézve vállaljunk ilyet. Teljesen normális lenne egyébként, és bárkivel beszéltem idáig a bürokráciából azt mondta, hogy az éves hosszabbítások megújítása mindig rengeted és időt rabló papírmunkával jár, járt. Képzeljük el, hogy egyrészt a politikai kimondta, hogy Afganisztánból együtt be, együtt ki, de a PRT-t évente majd félévente hosszabbítgattuk? Mi értelme volt? Senki sem merte mondani a miniszternek, hogy uram, legyen már két év? Mondjuk 2010 után annyiban érthető volt, hogy volt komoly para a két katona augusztusi halála után, szerintem ott akkor utána komolyan felmerült a kivonulás ötlete, csak aztán a realitásokkal szembesült a HM vezetés és maradtak. 

De eltértem. A másik afrikai misszió hír már kicsit szakállas, bár itthon még sehol sem láttam. Most hogy beleolvasgattam a Közép-Afrikai Köztársaságban folyó vérengzésekbe láttam azt a hírt, hogy az EU misszió kiküldését tervezi. Ez ma már azt is jelenti, hogy nagy esellyel Maygarország is ott lesz a misszióban, elég csak a malii helyeztre emlékeztetni. Majd ez elkövetkező hetekben kiderül, hogy tévedtem-e, de annyi biztos, hogy a hírek szerint egy zászlalj erejű erővel tervez az EU és ha jól olvasom ez NEM KIKÉPZŐ misszió lesz, azaz rendes lövöldözés is beleférhet majd a mandátumba. Persze a magyar katonák szerintem továbbra is valami "szerényebb" feladatot kapnak majd a már már szokásos repertorárból: egészségügy, jogi/személyügyi/logisztikai tiszt, statikus őrzés védelem. De reméljük a legjobbakat :)

Nincsenek megjegyzések: