Átnéztem a tartalomjegyzéket és egzotikusabbnál egzotikusabb helyekkel és konfliktusokkal találkoztam (a RAND anyagban, nem a doktoriban). A munkának négy szerzője van, egyiket se ismerem, de hát nem is foglalkozom rendszeresen COIN-nal. Viszont foglalkozom pl. Irakkal, így amikor megláttam, hogy szerzők a 71 esettanulmány közé vették az Irak vs. kurdok 1963-1974 időszakot nagyon meglepődtem.
Az volt első gondolatom, hogy ezek a szerzők, most minden
hidegháborús létező konfliktust beleszuszakoltak a felkelés ellenes tevékenység
értelmezési keretébe. Ez lehet egy magyarázó szempont, csak éppen – esetleg – a
történelem hibás olvasásával jár, ami hibás következtetések levonásához vezet. És
tekintve hogy ez a kiadvány a Pentagon döntéshozóinak íróasztalára kerülhetett,
az eredmény nem mindegy.
De meggyőzhető vagyok, így álltam neki az olvasásnak. Annyit
kell tudnia a kedves olvasónak, hogy kb. 1998 és 2003 között elég sok mindent
elolvastam az iraki történelemről, írtam is belőle néhány tanulmányt meg egy
fél könyvet. Az Irakkal foglalkozó szakirodalom – gondoljunk több tucat, a
világ élvonalát képviselő szerzőre – sosem említették COIN-t, sosem magyarázták
ebben a kontextusban. A fő magyarázat az volt, hogy a kurdok autonómiát
akartak, az iraki kormányok meg nem. A kurdok szerencséjére, 1958 és 1974
között legalább 3 kormányváltás volt Bagdadban, ami mindig azzal járt, hogy az
új kormány először tárgyalt a kurd vezetéssel és csak utána ütött. A kurdok
vesztét végül az okozta –a több tucatnyi kutató narratívája szerint – hogy végül
Irán és az USA kiszállt a kurdok mögül. Ez betette a kaput, Szaddam levarrta
őket DE, DE, DE eközben olyan példátlan autonómiát és jogokat adott nekik,
amelyet egyetlen más kurd kisebbség (Iránban, Szíriában, Töröko-ban) nem
kapott, sőt általában semmilyen más kisebbség az arab tengerben. Tömeges amnesztia
is járt emellé, meg újjáépítés. Az is igaz persze, hogy nem azok között a földrajzi
határok között jött létre az autonómia, amit a kurdok elképzeltek.
Mit
állít ezzel szemben ez a tanulmány? Először is, hogy az iraki hadsereg COIN-t,
felkelés ellenes műveleteket hajtott végre a kurdok ellen. Erről sosem olvastam
korábban. Csak azt, hogy az iraki hadserek mindig konvencionális hadviselést
folytatott a kurdok ellen. A szerzők állításuk alátámasztására egyetlen szerző
vonultatnak fel, annak is a szakdolgozatát. Michael G. Lortz, Willing to
Face Death: A History of Kurdish Military Forces—the Peshmerga—from the Ottoman
Empire to Present-Day Iraq, thesis, Tallahassee, Fla.: Florida State
University, 2005; Gratulálok
A kurdok
1960-as éveiben történt tetteit egyetlen felkelésnek ábrázolja, amellyel
szemben iraki kormányok
így úgy küszködtek. Azt leírják, hogy 63-ban és 69-ben az iraki
kormányok tárgyalásokat kezdtek, de – itt jön a történelem félreolvasása szerintem
– a RAND szerint azért, mert kifáradtak. Szerintem és a szakirodalom szerint
azért mert puccsok voltak az országban, és az új katonatisztek első dolga
ilyenkor a hátországaik rendezése, a fegyelmezés, az ellenpuccsisták kiszorítása
a célja.
Azt
csak mellékszálként jegyzem meg, hogy az iraki hadsereg alacsony
hatékonyságának az is oka volt, hogy Irakban, azaz Bagdadban amikor nem volt
puccs, akkor belpolitikai krízis volt, vagy készültek a puccsra. Az iraki arab
katonatisztek számára sokkal fontosabb volt, hogy ki az igazi nasszerista vagy
baaszista, és hogy az mikor győz az igazi arab nacionalizmus, és aki hatalmon
van az miért „elhajló”, mint a kurdok alacsony intenzitású felkelése. A szerzők
teljesen elfelejtenek utalni az iraki belpolitikának az iraki hadseregre
gyakorolt hatásáról és úgy tesznek, mintha, lett volna egy stabil államrendszer
Bagdadban, amely a kurdokkal szemben felkelés ellenes műveleteket tervez, hajt
végre.
Az
egész kurd felkelés beleerőszakolása ebbe a COIN témakörbe még két helyen válik
fájdalmassá. Egyrészt 1970 után, amit itt valami sikersztoriként ír le a RAND,
holott az történt, hogy miután Szaddam Huszein és nagybátyja 1968-ban
megszerezték a hatalmat, mind korábbinál jelentősebb autonómiát ajánlott a
kurdoknak. Erről ment a tárgyalás négy évig, miközben kölcsönösen egymás
életére törtek, majd Szaddam 1974-ben elúnta a dolgot és ultimátumot adott a
kurdoknak: vagy elfogadják vagy rájuk kényszeríti. A RAND itt arra hivatkozik, hogy
a kurd erők átmentek konvencionális hadviselésbe és ez lett a vesztük. Amit hivatkozásnak
megadnak, az nem ezt modnja, hanem szó szerint ezt: His (Mullah Musztafa Barzani) were trained for concentional war but he
was short of heavy weapons. (McDowell: 337 o.) Nem ugyanaz.
Azt
leírják, hogy az iraki hadsereg hatalmas erőket vetett be és télre is ott maradtak.
Magyarázatuk szerint itt egy iraki ellentámadás történt válaszul Barzani konvencionális
támadására (RAND 221. o.) De ez csak az ő következtetésük, nem hivatkoznak
hozzá.
Mi
történt az iraki hadsereggel a Baasz párt1968-as hatalom átvétele után. A
rezsim mint veszélyforrásra tekintett a tisztikarra, hiszen 1958 óta minden
puccsban benne voltak, ráadásul a pártnak nem volt híve a seregen belül. Ezért
Szaddam egyrészt tisztogatást csinált (ez mindenhol ismert) másrészt
megpróbálta lekenyerezni a tisztikart. Mivel? A fegyverek modernizációjával,
lakásprogram, autó, oktatási kiváltságok, külföldi tanulás, karrier lehetőség. Ezt
ráadásul sikerült gyorsan végrehajtani (nem 10 éves tervben), mert egyrészt a
1972-es Szu-val kötött örök béke és barátság egyezmény után megindult a
fegyversegély, másrészt az 1973-as olajárrobbanás után a pénz is dőlt.
Tehát
1974-ben olyan hadsereg állt rendelkezése, amilyen korábban még nem volt. Otthon
belpolitikai stabilitás, mindenki tud a munkájára figyelni. A hadsereg jól
felszerelt, tele vannak a gyomrok, jók a bakancsok, modernek a fegyverek, alig
várják, hogy bosszút állhassanak a kurdokon a több évtizedes pattogásért.
Az 1974-es
offenzíva beteszi a kaput a kurdoknak, majd 1975 márciusában Szaddam és az
iráni Sah aláírja az algíri egyezményt, és ezzel megszűnik a kurdok külső
támogatása. Ezt jól látták a szerzők. De amit kifelejtenek megint a bukás okai
közül (csak tovább kellett volna olvasniuk McDowell könyvét), hogy 1. Musztafa
Barzani haldoklik, rákos, nem legjobb hír ez egy felkelésnek, amelyet egyedül
vezetett 1958 óta. 2. A
Szaddam rezsimnek sikerült megosztania a kurd vezetését, azaz le tudja
választani a Barzani mögött elit egy részét. Na ez igaz COIN húzás, de kimaradt
a RAND elemzésből.
Ami
még zavaró, hogy ebben az egész iraki történetben Szaddam Huszein főszerepet
játszott, de szerintem mivel csak két forrás használtak, az említett
szakdolgozatot és McDowell alapmunkáját (de azt is csak szelektíven), ezért ez
nekik valahogy kiesett. Más magyarázatot nem találok arra, hogy miért nem
említették.
Az
esettanulmányok végén még utoljára tanúbizonyságot tesznek tájékozatlanságukról, amikor ezt írják, hogy
a kurdok bukásának elfogadott magyarázat ez: The conventional explanation for Iraq’s success in
crushing the Kurdish rebellion is that Barzani made critical errors in
attempting to launch a conventional assault on the Iraqi forces and in
predicating his campaign on Iranian backing. Hivatkozásnak
egy ilyen forrást adnak meg egy: Heraclides, Alexis, “Secessionist
Minorities and External Involvement,” Megnyugtatok mindenkit, Alexis Heraclides
nem munkássága nem köthető ehhez a témakörhöz, a tanulmánya sem főleg erről
szól a címe szerint.
Ebben
tévednek a szerzők. A bukásnak összetett okai voltak, de főszerepet Irán
támogatásának kiesése és az iraki hadsereg/belpolitika stabilizálódása volt,
szerintem. Kurd offenzíva nem volt 1974-ben, legalábbis egészen addig ezt kell
hinnem, amíg még legalább két forrás (nem szakdolgozatok) ennek az ellenkezőjét
nem fogják állítani.
Nem
tudom milyen a RAND másik 70 esettanulmánya. Mondhatnám, hogy remélem nem
ilyenek, de ha ugyanennyire nem értenek a szerzők a többi harmadik világbeli
kis háborúkhoz, amelyekben nem vett részt az USA, ha ugyanennyire kevés
szakirodalmat használtak fel a többi esettanulmányhoz (ráadásul a témában nem
alapnak számító szerzőkkel) akkor kérdéses, hogy mennyire relevánsak a
megállapításaik, ítéleteik a többi esetben. Arról nem is beszélve, hogy
mennyire kétségessé válik a COIN visszavetítése azokra az időkre, amikor a
legtöbb fejlődő ország (de pl a szovjetek is Afganisztánban egy ideig) mennyire
esetszerűen, kapkodva próbált kitalálni valamit, hogy vissza tudj szorítani a
felkelőit szedett-vedett hadseregeikkel. Mert azt azért nem nevezném felkelés
ellenes fellépésnek, doktrínának, stratégiának vagy akárminek.
9 megjegyzés:
Sir, a Katpol-os srácok elég régóta foglalkoznak COIN-nal. Látogass el hozzájuk.
http://katpol.blog.hu/2010/02/16/a_coin_anatomiaja_1_resz
http://katpol.blog.hu/2011/01/17/a_coin_anatomiaja_2_resz
http://katpol.blog.hu/2010/07/15/a_coin_anatomiaja_3_resz
http://katpol.blog.hu/2011/01/17/a_coin_anatomiaja_4_resz
http://katpol.blog.hu/2012/02/05/a_coin_bolcsei_1_david_galula
http://katpol.blog.hu/2012/01/27/egy_uj_strategia_csirai
Annyit tudok mondani csak, hogy jóféle!
Jó poszt. Egy dolgot azért megkérdeznék: ha a kurdok részirül nem felkelés ment ebben az időszakban, akkor hogy máshogy nevezzük? Márpedig amit a kormány a felkelés ellen tesz, az COIN, legyen akármilyen koncepciótlan és félgőzös.
Ebben igazad van. De ma már a felkelések elleni hadviselésről mint valami önálló doktrináról, startégiáról beszélünk a maga terminus technicusaival, amelyet a saját szempontjai szerint vívnak. Ebben az értelemben visszavetíteni a felkelés elleni tevékenységet oda, ahol erről nem volt szó szerintem félrevisz. Abban sem vagyok biztos, hogy ezt az irakiak felkelésnek tartották. Lehet ők a Barzani család lázongásának tekintették stb, a kurdok meg függetlenségi harcnak. Ha ez így van, akkor hogy haoslítod össze a tálibok teévkenységével, akik nem elszakadni akarnak (függetlenségi harc) hanem megszerezni az országot. Mindjárt ki is hagytuk a "felkelés" emlegtését az egyenletből és akkor visszaugorhatunk oda, hogy hogyan defíniáljuk az eseményeket, mit tartunk felkelésnek, lázadásnak, terrorizmusnak (by the way, lehet az iraki rezsim terroristáknak tartotta őket)
Végső soron egy felkelésnek lehet "mindössze" szeparatista célja is.
Azt mondjuk érdekes lenne megnézni, milyen mértékben nevelkedett az akkori iraki tisztikar a brit hagyományokon és doktrínákon, mert ha számottevő mértékben, akkor kellett, hogy legyen valami halvány elképzelésük a COIN-ról, még ha nem is feltétlenül úgy hívták.
Ebben a kötetben vannak még meredekebb példák, mint ez az iraki:
smallwarsjournal.com/blog/casebooks-on-insurgency-and-revolutionary-warfare
Voltak erről is (oktatás) tanulmányaim :( Arra emlékszem, hogy a katonai képzés részben brit doktrinális alapokon/elveken nyugodt 1958-ig. De az is inkább hagyomány volt, mint brit tisztek jelenléte és/vagy brit tananyag.
A állam vezetése abszolút pro-brit volt, viszont a tisztikar főleg a második vh után egyre inkább az pánarab nacionalizmus élcsapatának tekintette magát és mint ilyen szerintem mindent elutasított, ami nyugati.
Ettől függetlenül, egyébként nehezen tudom elképzelni, hogy oktatták volna a brit tapasztalatokat Irakban. Ezt a részét nem ismerem annyira, de úgy emlékszem, de a II vh után maguk a britek sem tekintették ezt valami megőrzendő tudásnak. A malájföldi és Mau-Mau felkelés időben túl közel volt az iraki 58-as forradalomhoz, hogy azok tapasztalatait előbb a brit kaotnai gondolkodásba, majd onnan a brti barát rendszerek kaotnai felsőoktatásában megjelenjen (ha volt egyáltalán ilyen, mert igazából kétlem)
Arra világosan emlékszem, hogy Wingate irreguláris hadviselését az Indiai hadsereg tábornoki kara utálta, méltatlannak tartotta egy brit tiszthet és amikor a II VH után megírták a brit hadsereg hivatalos történetét az egész Wingate által kezdeményezett burmai hadműveletről negatív ítélet született, ami viszont meghatáozta a gondolkodást évtizedeken át Wingate elképzeléseiről.
ezt mind én írtam, csak elfelejtette aláírni
wp
Megjegyzés küldése