Zord Gábornak van egy remek blogposztja a Magyar Nemzetben. Gábor elég bennfentes ebben és repülős kérdéseben, szinte minden irányban (itt a saját blogja). Mivel viszont bennfentes néha dekodólnom kell, hogy mit is takarnak szavai.
Mostani posztja (A helyzet helikopterfronton fokozódik) tartalma sokkal ütősebb, mint a címe. Konkrétan felfénylik benne, hogy a nagy üzletnek igérkező üzlet nem annyira nagy üzlet.
Miért kérdés a helikopter-beszerzés? Mert az orosz helikoptereink kirepülték magukat, vagy fel kell őket újítani (de akkor még nem, lesznek modernizálva) vagy le kell állítani őket idén, jövőre. Jelenleg talán olyan 6-8 repülőképes Mi-8/Mi-17-es gépe van a honvédségnek (de lehet hogy optimista vagyok), ebből kettő van modernizálva is. Nemrég kaptunk két finn helikoptert, még ezekben is van pár év. Szóval, ami van az elhasználódott, és lépni ha kell, ha nem akar Magyarország szállító-helikopterek nélkül maradni.
Egy megjegyzés: A MI-24-es harci helikopter sorsa is kétséges (ebből asszem 4 repképes), legalábbis decemberben még az volt. Úgy emlékszem ezeket 2012 áprilisában fogják leállítani, ha nem lesz megoldás az ügyben.Röviden ez történt idáig UH-N1 Twin Huey-kal a hírek alapján. USA (nekünk is) felajánlott használt, kivonásra kerülő szállítóhelikoptereket Twin Huey-kat. A HM az elején csak azt mondta, hogy ezzel mennyit spórolnánk. Bár hozzátette (asszem) , hogy lennének más költségek, amiket a Honvédségnek kellene állni, de azt nem mondták mennyi. Mivel azt mondták kb. 150 millió dollárt spórolnánk a említett 32 (30 repül, kettő földi kiképzésre) géppel - darabja 5 millióért - szerintem senki sem számított arra, hogy az egyéb költségek ennél nagyobba lesznek.
Aztán kiderült, hogy 426 millió dollár lenne, amit nekünk kellene fizetni. Ez egy kicsit szíven ütött mindenkit, mert ha 10 év alatt is kell kifizetni, akkor is súlyos tétel, a még súlyosabban alulfinanszírozott Honvédségnek.De ugye nem csak a mennyiség, hanem a minőség is számít, és ezekkel a gépekkel a képességek is nőttek volna.
Egy HM sajtóanyag szerint (remélem idézhető): Az UH-1N helikopterekhez kapcsolódó felszerelés és képességcsomag főbb elemei a következők: hőkamera (FLIR), önvédelmi rendszer, fedélzeti rádiók, ellenség-barát felismerő rendszer, fedélzeti csörlő, külső teherfelfüggesztő pont, fegyverzet, Globális Helymeghatározó Rendszer (GPS), 2 db mozgást is modellező „full motion” helikopter szimulátor, 2 db statikus helikopter-fülke makett a földi gyakorláshoz, szerszámok, éjjellátó készülékek, hajózó sisakok.
Aztán a HM finomított és elmondta, hogy ez a 426 a maximum összeg, de egyébként egy csomó dologról meg kell alkudni, amiről majd a HM szakértői meg fognak alkudni. A végösszeget olyan 300 millióra tették HM források.Zord Gábor egy másik blog bejegyzésében (egy fél mondatban) azt szellőztette, hogy talán a kifizetés központi költségvetésből menne, ami lezárna minden vitát arról, hogy van-e a honvédségnek pénze vagy sem.
Ezt a helyzetet frissíti most Gábor posztja, amiből kiderül:
- Az egész üzletet jóváhagyta az amerikai Kongresszus decemberben, ez jó hír, de várható volt.- A HM szakértők lealkudták az összeget elfogadható mértékre, ez is jó hír, de nekem ez is várható volt.
- A 32 helikopterrel érkező - várt képesség fejlődés - kétséges. Idézem Gábort: (Az USA) nem hajlandó még pénzért sem átadni a helikopterek elektronikai hadviselési rendszerét (besugárzásjelző, indításjelző, stb.); szóba sem jöhet a D-szintű karbantartás hazai kiépítése, sőt, azt az UH-1N-ek esetében sajnos nem végezhetik el európai AB212 jogosítású üzemek sem, a gépeket így ezer óránként vissza kellene szállítani az Egyesült Államokba a javítások idejére; a szállítás megkezdésének határideje pedig két és fél év lenne. Ez rossz hír.
Most úgy tűnik így már nem is akkora üzlet. Szerintem sem. Egyébként is soknak tartottam azt a 30 helikoptert. Határozottan amellett vagyok, hogy most kell tenni valamit, de határozottan amellett is vagyok, hogy mértéket kell tartani és figyelembe venni más fegyvernemeket asszem így mondják) is. Mindenki a haza megvédésének képességét hangsúlyozza, de mivel? MB terepjárókkal, Rába teherautókkal?
Ja, hogy ez a határvédős dolog nem komoly? Akkor meg a missziós szempontok jönnek, de ott is ugyanott vagyunk. 1000 fő misszióban, de a Humwveek és az MRAP-ek csak kölcsönbe vannak.
Azzal nem értek egyet, ahogy Gábor ezt becsomagolja, mert ő kvázi úgy kezeli a helikopter dealt, hogy ugyan az USA tegye már meg szívességként, én meg úgy vagyok vele, hogy mindenki a saját érdekeit képviselje, harcoljon, szorítson, kényszerítsen: nem kell leönteni ezt smart defence-vel, meg Afganisztánnal. Az afganisztáni ott létünkért már 2010 decemberében leadtunk egy kívánságlistát, amit nagyrészt meg is kaptunk. Szóval ha nekünk nem éri meg ez, akkor menjenek, keressenek más balekot az amerikaiak, mi meg vegyünk máshol gépet.
Amivel viszont egyetértek Gáborral, abban nagyot egyetértek. Az egyik: ... közben a hazai elitben is, különös tekintettel a mindenható miniszterelnök környezetére, tudatosulhatott, hogy a magyar nemzeti forgószárnyas képesség jövőjéről dönteni kell. Nem jövőre, nem 2014 után, hanem MOST. Igen, a politikai elitnek foglalkoznia kellene ezzel! egyszer azt mondta egy ezredes nekem, hogy a Honvédség kérdésében csak azért van négypárti/ötpárti/nemzeti egyetértés mindig, mert senkit sem érdekel. Egyetértek.
Persze vannak fontosabb dolgok most az országban, de ettől még a Honvédséggel foglalkozni kell.
A másik: Arról nem beszélve, hogy az alternatívák mindegyikében van külpolitikai potenciál is, amire ma kétségtelenül szükség van. El kell dönteni, hogy melyik irány a fontosabb, és a helikopterkérdést a "kezelésére" felhasználni. Mert (jó napot!) a hadiiparnak igenis VAN jelentősége a diplomáciában, akár a francia, akár a brit-olasz, akár az amerikai-lengyel irányt nézzük, vagy (ez lenne aztán a huszárvágás!) az oroszt. Naiv? Álmodozó? Bilibe lógó kezű?
Igen, ez külpolitika, erről csak a miniszterelnök dönthet. Gábor nem vagy naiv, nem vagy álmodozó!
3 megjegyzés:
Jól érzem az indulatot ?:)
Hello
Neeem, csak egyszerűen örültem, hogy van egy jü cikk, és valaki átlátja azt, hogy a honvédelmi politika, és a külpolitika hogyan függ össze, illetve kimondta, hogy igen a politikai elitnek, a miniszterelnöknek is foglalkoznia kellene ilyen kérdésekkel. Csak lelkes voltam
wp
A fegyverrendszerek élete, életciklusa nagyon hasonlatos a hannoveri villamosokéhoz. Bocs a párhuzamért, de azért citáltam, mert az talán közismert sokaknak. Szóval a fegyverrendszereket az adott képességre mutatkozó igény, pénz, szervezet megléte esetén jól megtervezik. Mennyit, miből, milyen szervezetnek, milyen feladatra, képesség biztosítására, hozzá való kiképzés igény, alkatrész, üzemeltetés. Aztán ki is próbálják persze. Aztán jön a hadrendbe állítás, ami időszakra szól, amit szintén előre kiszámoltak. Meddig éri meg, avul el, stb. Ha eléri az időt, már nem rentábilis rendszerben tartani az izéket. Esetleg egy kicsit még meghosszabbítgatják, ha a Minisztérium elaludt, a költségvetés nem áll rendelkezésre a cserére - kicsit még paszíroznak rajta, ráncfelvarrás, hasonlók. Aztán ki kell vonni a vasat menthetetlenül, ami szintén költség és kéne valamit kezdeni velük. Tárolás, szétbontás, akármi. Most jön a svédcsavar: bagóért, sőt néha ingyen elajándékozzuk az elavult, műszakilag gyenge, az új 15-szöröséért üzemeltethető technikát a) fejlődő országoknak, b) saját csóró szövetségeseinknek. Hátha örülnek majd nekik. De miért vennénk át ilyet? És miért költenénk rájuk egy halom pénzt, hogy rendszeresítsünk és rendszerben tartsunk valamit, amit szövetségesünk már nem akar, mert 1) elavult, 2) nem rentábilis? Ráadásul szívességnek van beállítva a dolog. És ha már eldöntött dolog, hogy kell nekünk ilyen képesség (nem kétlem hogy igen) és a pénzre is van kilátás, akkor miért nem olyan védelmiipari környezetből választunk, ahonnan uram bocsá hasznunk is származik? (v.ö. OMM flottaépítési program.) ZZ
Megjegyzés küldése