A mai Magyar Nemzetben olvastam egy interjút Borbíró Zoltánnal, a HM EI Zrt. ügyvezető igazgatójával. Sok minden elhangzik benne, de nem térek ki, mert az UAV-ra akarok koncentrálni (beleolvasott az egyik kollégám, azt mondja nem tudja mi az az UAV: pilóta nélküli repülő eszköz). Borbíró azt mondja: Az elmúlt időszakban három pilótanélküli repülőgépmodellünket is megvizsgálta a Magyar Honvédség csapat-próba bizottsága, valamennyit rendszeresítésre javasolta
Erre felkaptam a fejem, hogy van saját fejlesztés, mindjárt három. Rákerestem a neten és egy db cikket találtam a Magyar Hírlapban 2011-ből. .
Illetve kijött még egy találat, Zord Gábortól, amiben említi az Ikrant, mint az első magyar fejlesztést. A poszt címe: Az első UAV-veszteség.
Gábor 2010 augusztusi posztjában arról ír, hogy 2010-ben elveszett egy magyar UAV, ezt két nemzetes interjúból derül ki.
Erről eszembe jutatott egy történetet, ami vagy cáfolja Gábor állítását, vagy kiegészíti. Sajnos nem emlékszem, hogy mikor hallottam a történetet, 2009 nyarán (akkor cáfolja) vagy 2010 nyarán (akkor kiegészíti). Nyáron volt az biztos, mert a hajdúhadházi gyakorlótéren eszméletlen meleg volt.
Az első UAV elvesztéséről a következő történetet mesélte egy katona, miközben egy megsebesült afgán parasztembert játszottam a „PRT tábor” gyengélkedőjén, ő meg ott lábatlankodott (ezért lemajmoltam egy cigire):
Egyszer a PRT egyik járőrje a szokásos BSO-t csinálta éppen (ez az a járőr, ami a bázis körüli ellenőrzést csinálja és ennek keretében felmegy a tábor melletti hegyre autókkal). Egyszer csak rádió kaptak, hogy azonnal lehajtani a hegyről és irány a megadott koordinátákhoz. Elindultak nagy sebességgel, a koordináták alapján pedig látták a térképen, hogy pont bizony valahogy a semmire mutat a Shahabuddin háromszögben (Pul-i Khumritól északra, néhány kilométerre, az ellenállók egyik bázis területe volt.) A rádióba csak nem mondták miért kell odamenni, így a legrosszabbra gondoltak a katonák.
Amikor lekanyarodtak a főútról és elindultak a szántásba, afgán rendőrök állták útjukat. Ők valahogy előbb értesültek az eseményekről és ők mondták el a katonáknak, hogy mit is kell keresni. Lezuhant az egyik UAV. Igen ám, de tovább nem lehetett menni, mert ott már a tálibok voltak az urak. Meg is üzenték az ellenállók a magyar katonáknak, hogy ha innen továbbmennek a cuccuk felé, akkor nagy tüzijátékot kapnak a nyakukba. A B megoldás az volt a rendőrök szerint, hogy megfelelő összegért vissza lehet vásárolni a kütyüt. Ezt a járőr parancsnoka természetesen nem dönthette el (nem is volt nála pénz szerintem), így aztán szépen visszatértek a PRT táborába.
Ennyi a történet, nem tudom igaz-e, egy katona mesélte, aki kint volt abban a PRT-ban.
Összesen három Skylark van/volt a rendszerben Afganisztánban. Gondolom több kell legyen (mintha 2 szettre emlékeznék, az hat gép?) 2008-ban itt a blogon is össze lett szedve, ami tudható volt.
jaaa, most keresek egy számot a HM EI Zrt-hez, hogy megtudjak még többet erről :)
10 megjegyzés:
MH 5/24. BORNEMISSZA GERGELY FELDERÍTŐ ZÁSZLÓALJ
A zászlóalj végrehajtott missziói, nemzetközi szerepvállalás:
Katonai, felderítő feladatok végrehajtása a szövetségben vállalt kötelezettségekből eredő, valamint a békeműveletekben vállalt feladatok teljesítése során.
Válságkezelés feladataiban való részvétel.
A missziós tevékenységre kijelölt, felajánlott alegység felkészítése, alkalmazási készenlétének elérése, a váltás végrehajtása.
PRT: S2 rlg., HUMINT csoportok, UAV rlg.
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:UVmm-8tj2YQJ:www.regiment.hu/cikkek/mh_24._bornemissza_gergely_felderito_zaszloalj/nyomtat%3Fstart+UAV+debrecen+z%C3%A1szl%C3%B3alj&cd=3&hl=hu&ct=clnk&gl=hu
Az MH Tartományi Újjáépítési Csoport (PRT) 11. váltásának technikai adatszerző részlege a napokban teljesítette a századik afganisztáni repülését a Skylark (Pacsirta) megnevezésű pilóta nélküli felderítő repülőgéppel (UAV-Unmanned Aerial Vehicle).
http://www.honvedelem.hu/cikk/28972/szazadszor-az-afganisztani-legterben-
Táliboknak: TTP
Akit érdekel a UAV, ajánlom figyelmetekbe: http://www.uav.hu/
Sziasztok!
Magyar UAV fejlesztés az Óbudai Egyetemen:
http://www.hwsw.hu/hirek/46868/obudai-egyetem-robotrepulogep-tudomany.html
Ez jó hír, ugyanakkor nem világos, hogy robotrepülőgépről van szó vagy UAV-ről, mert a szerző következetesen robotrepülőgépről ír.
Bár ez a mondat: "Fontos, hogy a fedélzeti számítógép önmaga képes ellátni a repülőgép irányítását, így kapcsolat kimaradása sem jelent vészhelyzetet - a földi állomás szerepe a repülés ellenőrzésén túl a megfigyelés és szükség esetén a beavatkozás lehetőségének biztosítása." hogy talán mégis UAV.
wp
Az UAV-ok esetében is általában van kézi vezérlésű és autonóm üzemmód. Vagy mire gondoltál?
Arra gondoltam szimplán, hogy az UAV és a robotrepülőgép valószínűleg két különböző dolog, ha az egyiket legalább két évtizede használják, a másikat meg csak egy pár éve.
De a magyar wikipedia kivételesen nagyon jól összefoglalja tudományosabb szempontok alapján is a különbséget:
http://hu.wikipedia.org/wiki/Robotrep%C3%BCl%C5%91g%C3%A9p
üdv
wp
Üdv!
Az UAV veszteséges történetből egy szó sem igaz,rohadtul nem így történt!
Biztosan valami irodai hős mesélte,aki a közelében sem volt az eseményeknek!
Pontosítanám,mivel ott voltam:
Az UAV a Helipadról repült,és lezuhant,hogy miért,abba ne mélyedjünk el.
A TÁBORBAN LÉVŐ QRF-et riasztották,és 2 db HMMWV és 2db EOD Cougar megindult a megadott koordináta felé.A Sahabuddinba vezető út előtt lévő ANP CP-nél megálltunk infóért.A CP egy magaslaton volt,ahonnan elég jól beláttuk a koordinátára vezető utat.A rendőrök mondták,hogy infóik szerint lesállás készül ellenünk az úton
.Mi ezt jelentettük az OPS-nak,ők visszarendeltek minket a táborba.
Megjegyzem,hogy a gép lezuhanásától számítva a QRF riadó+10 percen belül indulásra készen,besorolva állt a kapu előtt.Az indulás riasztás+55 percben történt...
No Comment..
Még valami:
A 2 HMWV-ből az egyik lerobbant az akcióban,az egyik Cougar vontatta vissza a táborba.Szánalmas volt...
Üdv!
K.T.
Hello K.T.
Köszönöm. Akkor a történet fele igaz. Tényleg lezuhant, tényleg Shahabuddinban, tényleg voltak rendőrök is útközben. Csak nem volt viccelődés a rendőrök részéről és az ahogy írod a kiállás és és a visszajövetel kicsit körülményes volt. A BSO-n levő járőrt nem küldték szintén oda? Velük nem találkoztatok?
üdv
wp
Üdv!!
Nem emlékszem,hogy a BSO-val találkoztunk volna.Igaz,én inkább Sahabuddin felé figyeltem az NSZVT mögül a Cougar tornyából..:)
K.T.
Megjegyzés küldése