péntek, június 11, 2010

NATO csúcs és magyar vonatkozásai

Az előző poszt kommentjeiben felmerült, hogy a kormányzat nem szólt még Tubesről (illetve, hogy nem a feladatszabó értékezlet hanem rendíkvüli állománygyülés volt).

Csak tények rögzítése kedvéért a csütörtök-pénteki NATO miniszteri csúcs kapcsán megszólaló Hende Csaba az Népszabadság szerint azt mondta: "a tubesi radar ügye nem merült fel, de a kérdést a kormány mihamarabb meg akarja oldani, s annyi biztos, hogy nem a Tubesen lesz."

Ha már itt tartunk a NATO csúcs főbb témái:
- Hende szerint már 400 fő körül van a létszám és a kabuli reptér ismételt átvételével 500 körüli lesz. Tavaly 340 volt kb, 200 fő ígértünk, és a hat hónapos reptéri misszióval még csak 500 nál leszünk. Az "csak" 160 fő plusz, de szerintem nem is lesz több.
- továbbra is hiány van a kiképzőkből kb 450 fő. Ennek kapcsán M.o. felé nem volt újabb igény. Csak említem, hogy a Baghlanba és Kunduzba küldött 5000 amerikai katona egy része a rendőrség kiképzésével fog foglalkozni
- erőltetik, hogy adják át az afágnoknak a biztonság ellenőrzését. Ezt már régóta hallom, bár nem teljesen értem. Valami olyan van, hogy a nemzetközi mandátm alapján a ISAF felelős az ország biztonságáért (annak ellenére, hogy lassan százezer afgán katona lesz). Ebbe passzolt talán Kabul biztonságának átadása az afgánoknak tavaly, és ez a téma most, hogy legalább ott ahol lehet, ott kezdődjön meg. Ezt elmagyarázhatná valaki, hogy mi ennek a háttere, vagy majd felhívok valakit. A cikk szerint: a hadműveletek viszont a vártnál lassabban haladnak, ezt mondta a tárcavezetőknek McChrystal tábornok, aki viszont a részvevőktől azt hallotta, hogy „addig maradunk, amíg szükséges”. De mindenki sürgetné, hogy mihamarabb kezdődjék el a rendezettnek kikiáltott tartományok átadása, hiszen az egész országra aligha kerülhet sor négy-öt évnél hamarabb
-Bejelentették a Northern Distribution Network elindulását. Erről majd írok. Az volt a cél, hogy a paksiztáni utánpótlási útvonalnak alternatívát teremtsenek. Most már vonatok mennek Rigából Oroszország és Kazahsztán érintésével Üzbegisztánba. Ott pedig már építik a Hairatán (üzbég) - Mazar-i Sarif (afgán) közötti 70-80 km-es vasútvonalat, hogy a vonatok egyből Mazarba gördülhessenek.

Remélem előbb utóbb személykocsikat is csatolnak majd a vonatokhoz, mert egyelőre csak nem-katonai utánpótlást szállítanak, azaz embereket nem.

1 megjegyzés:

smalladam írta...

egyébként nem igaz, hogy nem volt szó a tubesi radarról, hende csaba vagy a miniszteri meghallgatáson, vagy már előbb közölte, hogy a radart minél hamarabb meg akarják építeni és nem a tubesen.

mire a vasútvonal elkészül, talán egyben is lesz a pénzem, hogy visszamenjek afganisztánba;) (bár vszeg a pénz előbb meglesz, egyelőre sokat nem tennék arra, hogy rövidesen vonattal lehessen menni mazarba.