szerda, április 08, 2009

MRAP a Magyar Honvédségben

Látom a mai híreket, írt egy ismerősöm, hogy az afganisztáni magyar tűzszerészek nagyobb védettsége érdekében a minisztérium vásárolt három db Cougar MRAP-et (mine-resistant, ambush-protected). Átfutva a magyar híreket, úgy látom mindenki megelégedett a MTI hír átvételével. Jellemző magyar sajtóérdeklődés, és a HM Kommunikáció sem dolgozott rá a hírre (némi extra híranyag kiküldésével, telefonokkal stb.). A magyar Wikipedia cikk szerkesztője pedig dicséretesen gyors.

Ahogy olvasom a hírt az a gyanúm, hogy ez nem a HM-en keresztüll lett hír, és valszeg őket is meglepte az MTI híre. Csak a gyártócég honlapjára, a cég igazgatójára hivatkozik. És valóban itt is a mai dátumozású hír a weboldalukon: Hungarian Military Orders Force Protection Cougar Vehicles. És nyilatkozik az igazgató. Talán akkor várható a HM is valamivel majd délután.
Mit tudunk meg az MTI hírből:
- 3 db-ot rendelt a HM
- 1,3 millió USD (260,5 Ft) a három db
- A gyártó cég az egyik vezető gyártó és fejlesztő cég az ilyen jűrművek piacán,
- A Cougart jelenleg is alkalmazzák Afganisztánban és Irakban (ahova eredetileg kifejlesztették)
- 4X4, vagy 6X6 kiszerelésben, gyors, kerekes csapatszállító
- bomba, IED, kézifegyver, és aknabiztos

Szétnézve a neten világos a Cougar a magyar tűzszerészeknek jön, ez nincs benne az MTI hírben, ezt cask án sejtem, meg akit érdekel még a dolog. A 4X4-es verzió kapcsán kifejezetten említik, hogy alkamas tűzszerész csoport/raj/?/4 fő és egy robot szállítására ( a cikk elején a negyedik sorban)



A 4X4-es verzió technikai alapadatai a cég weboldaláról itt.

Mit tud a Cougar még? A tengelyek alatt 15 kb, a jármű közepe alatt 7,5 TNT-nek megfelelő robbanóanyag robbanásának képes ellenállni a jármű. Gyors (sebesség valahol 100 körül), fordulékony, az alváz V alakú, hogy a IED és az EFP hatékonyabban ellent álljon a jármű teste.

Ezeket a járműveket alapvetően az iraki háború tapasztalatai alapján fejlesztették ki. Az egyik dolog ami ott megvolt és Afganisztánban nincs, az a fejlett úthálózat. Ezért a gumikerekes kivitel, a nagy sebesség és a nagy súly. Az amerikai élőerő veszteségeit jelentős mértékben az útak mentén elhelyezett pokolgépek okozták, amely nem csak halált, de a túlélőknek általában valamilyen végtagvesztést is jelentett.

Épp a naponbak olvastam, hogy a jelenelgi hadügyminisztert R. Gates-t éppen a MRAP-ek beszerzési mizériájának tanulságai vezették a tegnap bejelentett új amerikai katonai költségvetés kialakításában.

Mi történt? Az amerikai katonák nagy számban halltak meg Humweejaikban, bárhogy is pótpáncélozták őket. Egyes források szerint a halálesetek 63 százalékát pokolgépek okozták 2003 és 2007 között. A halálesetek számának csökkenése 2008-ban 98%os volt.

A háború alatt egyedül a tengerészgyalogosoknak volt MRAP-jük és be is váltak. A Pentagon 2007 januárjában döntött arról, hogy itt ezernyi új ilyen járműre lesz szükség. A szerencse az volt, hogy a piac létezett korábban, amerikai, brit és dél-afrikai gyártókkal. Volt kitől rendelni. 2007-ben több ezer különböző szintű aknaálló és típusú MRAP-ot vásárolt, vagy rendelt meg a Pentagon a tengersézfgyalpgság és a hadsereg részére. Annyira beválltak Irakban, hogy a szállítmány egy részét repülőkkel közvetlenül a gyárból a hadszíntérre vagy annak közelébe (Kuvaitba) repülték.

Azt olvasom az első Pentagon megrendelés 500.000 dollár/db áron történt, ehhez képest a mi 1,6 millió USD/3 db három év múlva jó ár. És mi nem is ezres szériában rendeltünk.

Kép forrása.

Bár a Wikipédia más összefüggésben említi, ezeknek a gépjárműveknek az egyik problémája pont a aknaellenálló képességéből származik. Légiúton nehezen és drágán szállíthatóak, nem is mindegyik. A világ hídjainak 72 százalékán (hogy számolták ki?) a súlyuk miatt nem tudnak átkelni. Erős a borulásveszély a magas súlypont miatt, főleg off-road terepen.

Afganisztánban tehát csak korlátozottan használhatóak ezek a járművek. Bár a magyar tűzszerészeknek pont jó lesz, hiszen ők csak a főúton fognak ezzel járkálni, ami meg végig betonozott. Jó néha lehet majd le kell menni, de akkor óvatosan.

10 megjegyzés:

Névtelen írta...

Szét van esve a szöveg az utolsó bekezdések környékén, a "Wikipédia más összefüggésben említi" résztől.

smalladam írta...

annyiban nem újdonság, hogy valamelyik év végi vagy év eleji HM-es nyilatkozatban - asszem a honvedelem.hu-n jött le tűzszerész évértékelős cikk keretében - szerepelt egy fél mondat, hogy speciális járművet fognak venni a tűzszerészek számára.

amúgy az nem lehet, hogy a KMCS kapja? vagy egyet a tűzszerészek, kettőt a KMCS?

Névtelen írta...

jó szolgálatot fognak tenni, végre egy átgondolt beszerzés a nagy magyar káoszban... még kéne vagy 15 db

Jimbow írta...

Már jó ideje vártam, hogy mikor szerzünk mi is ilyeneket. A tűzszerészeknek nagyon jó lesz, másra nem igen lehet ott majd használni szerintem, a hidakról pedig ott sose tudni, mennyit bírnak.


Nem hinném, hogy az agyontitkolt KMCS kapna belőle, felderítéshez túl böszme, magas. Persze róluk majd 5 év elteltével fogunk talán hallani...

Névtelen írta...

KGyST köszönöm, korigáltam amit tudtam.

Ádám, szinte kizártnak tartom, mert ahogy Jimbow is írta túl fetünő és állítólag borul. A KMCS-nek az a legjobb ha nem veszi senki észre, nem :)

Egyébként meg előbb utóbb megszámoljuk, majd őket Baglánban. Nem csodálkoznék, ha egyből odaszállítanák a gépeket és az itthoni bemutató így elmaradna.

A HM még mindig nem reagált, csodálkozom rajtuk.
wape

Mihályi Attila írta...

Nagyon remélem, hogy a gyárból megy Afg-ba és itthon nem lesz parasztvakítás, elvégre nem azért vettük, hanem, hogy életeket mentsen. Nem kell ebből is cirkuszt csinálni, habár lehet, hogy azért vettek 3-at, hogy majd 1folyamatosan itthon bohóckodik.

"A HM még mindig nem reagált, csodálkozom rajtuk."
Ne haragudj Péter, de nem értelek. Mégis min csodálkozol?

Tök röhej, hogy külföldről meg az MTI-től kell ezeket a híreket is megtudni. Vagy talán az hitte a HM, hogy valaki fellázadna itthon emiatt? Ez nem kamu-pénzelszórás, ez életeket ment méghozzá azonnal. Nem hiszem, hogy bárki jóérzésű normális ember vitatná ezt.

Nem vitatom, hogy életmentő a jármű, de a szervezet (MH) szempontjából olyan, mintha a szétszakadt cipőnkhöz vettünk volna egy vadiúj Adidas-cipőfűzőt, de csak az egyik cipőhöz.
Én ezért nem píárkodnék nagyon büszkén, nem nagyon van mire. Lehet, hogy ezt a HM is érzi.

smalladam írta...

igen igaz, hogy nem egy kifejezett lopakodó:D

remélem hogy nem hozzák magyarországra, vigyék csak a rendeltetési helyére.

a HM-et meg egyáltalán nem értem. minden ilyennel el szoktak dicsekedni, az meg azért önmagában is elég ciki, hogy egy kétszáz milliós állami beruházást a megbízást elnyerő cég jelent be amerikából.

J írta...

MTI április 8., szerda -
Speciális tűzszerész járműveket rendelt a Honvédelmi Minisztérium (HM) az afganisztáni Puli-Humriban működtetett tartományi újjáépítési csoportban (PRT) szolgáló katonák védelmének fokozása érdekében - közölte a minisztérium szerdán az MTI-vel.


A három speciális páncélozott tűzszerész jármű mechanikus géppuska állvánnyal és a lövész túlélőképességét minden oldalról növelő védőpajzzsal rendelkezik, továbbá a jármű fegyverállványára helyezhető a Magyar Honvédségben rendszeresített 12,7 mm-es géppuska.
A szaktárca hirdetmény közzététele nélküli tárgyalásos eljárást folytatott le, amelynek eredményeként az afganisztáni magyar kontingenshez kerülnek a járművek.
A HM tavaly július 31-én a felhívást négy cégnek küldte meg, az augusztus 22-i határidőig a megszólított cégek közül kettő nyújtott be ajánlatot, melyből az egyik nem felelt meg az előírt formai követelményeknek, így az érvénytelennek minősült.
Az eljárás eredményes lezárását követően a szerződést* idén február 24-én írták alá. A szerződés szerinti szállítási határidő a szerződés aláírását követő 6 hónap - közölték.
A minisztérium közlése szerint a 2008 nyarán történt tűzszerész-balesetek körülményeinek kivizsgálását követően döntöttek a járművek beszerzése mellett.

*a záradékban szerepelt-e, hogy átadásig nincs publikáció?

Névtelen írta...

Magyarországra jön, mert fel kell szerelni

Névtelen írta...

Már itt vannak és 4 darab lett végül 3 megy Afganisztánba a tűzszerészeknek 1 marad kiképzésre és csupaszon vették se torony se belső felszerelés. De az itthoni kumbák cégek arcom és currus féle drága silány („józsibá” féle tervezésű nasa-t zavarba ejtő fejlesztés) dolgokkal tele pakolták szóval a vég összeg egy kicsit több néhány százmillióval és ezért is volt olyan „olcsó” a szerződésben. És szerintem az amcsi szerződésben ezért a darab ár ért kaptak bele az ülésen kívül mást is mondjuk egy tornyot vagy harris rádiót és hasonló hasznos kis extrákat. Amiket a fent említett cégek „józsi bácsija” megtervezte beszerelte és tesztelte a vég felhasználok megkérdezése nélkül irreálisan sok pénzért ami nem működik vagy minek van. De én örülök mert legalább a tűzszerészek biztonságosabban utaznak mint az MB Unimogban és még jobban örülnék ha minden Afganisztánban szolgáló járművet lecserélnék ilyenekre.
Egy plusz érdekesség hogy a Magyar Rába futómű gyártó cég is gyárt a Cougar-t hoz évek óta komplett futóműveket. Szóval egy kicsit magyar is.