csütörtök, április 23, 2009

Ez is a PRT - afgán rendőrök itt

Mióta kint van a magyar PRT, ők is megpróbálnak hozzájárulni a helyi biztonsági erők fejlesztéséhez. Ezt kezdetben katonák csinálták, majd 2007 óta egy 2 fős (vagy most már három?) rendőri kontingensé a feladat. Ők is abból az 500 millióból működnek, amit a kormány félretesz erre évente. Illetve annak egy részéből (100 millió).

Rajtuk kívül, ha jól tudom voltak a magyar táborban az EU rendőri missziójának is képviselői (2-3 fő, többségük magyar), de azzal a misszióval rengeteg gond van, és már visszavonták őket Mazar-ba, ahol nem tudom mit csinálnak. Így jelenleg a tartományban a rendőrséggel az IRM 2-3 rendőre és az időnként felbukkanó különböző amerikai katonai vagy magán katonai szervezetek (Dynacorp) végeznek. Nem, nem tudom, hogy koordinálják-e a tevékenységüket.

Szerdán abban a szerencsében, kalandban volt részem, hogy az IRM Nemzetközi Oktatási Központ (innentől NOK) meghívására itt levő három afgán rendőrtiszttel programoztam együtt. Ketten Baghlanból, egy tábornok meg Kabulból. Ketten (a kabuli és az egyik bagláni) kifejezetten az afgán rendőrképzéssel foglalkoznak otthon a harmadik személy pedig a magyar PRT-be delegált, ott lakó tábornok, aki az afgán BM összekötője.

Itt megállok egy pillanatra. 2006 óta faggatok mindenkit, akinek köze van a PRT-hoz. Faggatom őket itthon, meg kint, faggatom azokat akik kedvelnek és szívesen mesélnek, meg azokat is akiket nem. Tényleg szerintem már legalább 100 órát átbeszéltem kint járt emberekkel ezt a témát, sok mindennel okosabb lettem. Ezért volt most, hogy egy kicsit ledöbbentem, mikor kiderült, hogy a kezdetektől van ott afgán BM-es és ezt nekem eddig senki sem mondta.

Ez is megerősített abban, hogy mindig mindenről kell beszélgetni mindenkivel, mert ilyen csak nekem fontos, a többieknek természetes dolog ne sikkadjanak el. Miért fontos ez nekem? Mert az első amerikai, német, brit stb. PRT-nak mind fontos része volt az afgán jelenlét, elsősorban a BM részéről. És mikor létrejött a magyar PRT szerettem volna, ha az is hasonlít a többire. Sok dologban nem hasonlított és ez volt az egyik. Ennyi, nem nagy ügy.

Szóval reggel találkoztam a három rendőrrel, a tolmáccsal és a NOK-beli vendéglátójukkal. Az első program a dunakeszi rendőr kutyaképző volt (biztos nem ez az elnevezése).

Én csak ámultam bámultam, hogy mit lehet kutyákkal csinálni. Gyakorlatilag mindenre lehet képezni őket, aminek szaga van. Az afgánok nagyon oda voltak. Azt mondták most ugyan nincsenek rendőrkutyák Afganisztánban, de a kommunista idők alatt voltak. És az afgánok szerintük – nincs különösebb problémájuk a kutyákkal. Ezt csak azért kell kiemelni, mert muszlim országok kapcsán az szokott elhangzani, hogy ott a kutya tisztátalan állat, nem tartják házi kedvencnek, nem szeretik az emberek, stb. Jó ez tényleg így van, de ezek szerint a hatalom képviselői szerint annyira nem gáz.

Jó. Nagyon sok mindent tanultam, és is sokat kérdeztem, de most csak annyit írok le, hoyg jelenleg a kutyákat 8 dologra képzik:
- objektum őrző
- anti-terrorista
- járőr kutya
- hullakereső
- kábszerkereső
- robbanóanyag kereső
- talán szagaonosító

A többire nem emlékszem, de mondom egészen fenomenálisak voltak a bemutatók. Sok tudás összegyűlt itt.

Utána átmentünk a Készenléti Rendőrségre, ahol az ebéd után az afgán rendőrök ennek az egységnek a sajátosságaival ismerkedtek meg. Felszerelés, jogi szabályozás stb. Aztán elmentem órát tartani az ELTE, úgyhogy a lényegről, a bemutatókról lemaradtam.

Afgán tábornokok kicsit tartózkodóak voltak, de aztán valahogy összebarátkoztunk a végére.

Itt vannak még vasárnapig, vasárnap jöttek. Voltak Miskolcon az ottani rendőr szakközépiskolában, és ma is meg holnap is programok várnak rájuk.

Az egyikőjükkel beszélgettem és a bagláni helyzetet nem ítélte túl rózsásnak. Azt mondta, hogy az ország többi részéhez képest sokkal jobb a helyzet, de bizony az elmúlt években romlott.

Nem tudom milyen gyakran járnak ide afgánok, de a PRT keretében végzett fejlesztési munka egyik része, hogy jönnek ide. Múltkor olvastam valahol, hogy afgán diákok tanulnak a Corvinuson, és hogy afgán diplomatákat képez a Hun-Ida. A effekív oktatói munkát abban esetben is a Corvinus végzi. De jó a Corvinusank :)

1 megjegyzés:

Névtelen írta...

Valóban a kezdetektől ott van az afgán rendőrtábornok. Ő is holland "örökség" Kissé tartózkodó, de részben azért, mert a magyarok eleinte nem igazán "használták" semmire, pedig tényleg hasznos infókkal tud szolgálni és sokat tud segíyteni, ha akar. Ezzel a lehetőséggel nem minden PRT élt egyforma mértékben.

LP