kedd, február 24, 2009

Friss fejlemények az afganisztáni magyar szerepvállalás körül

Meglepődve olvasom a mai hírt, miszerint Magyarország egy szakasznyi katonával növeli afganisztáni szerepvállalását:

Lövészszakaszt küld Magyarország Afganisztánba
Egy lövészszakaszt küld Magyarország a NATO-kötelékéből Afganisztánba - jelentette be a honvédelmi miniszter azon a sajtótájékoztatón, amelyet a krakkói észak-atlanti védelmi miniszteri találkozó kapcsán tartott kedden Budapesten.Szekeres Imre elmondta: Krakkóban megállapították, hogy Afganisztánban 2009 fordulópont lehet. Ha békés választásokra kerül sor, s olyan helyi és országos vezetés jön létre, amit az afgán nemzet támogat, az kikövezheti az utat a belső megbékélés felé - véli a miniszter, aki arról is szólt, hogy Krakkóban bejelentette: Magyarország is hozzá kíván járulni az afganisztáni választásokat segítő erő tevékenységéhez. Magyarország abban érdekelt, hogy az afganisztáni műveletekben közös legyen a finanszírozás.

Fel vagyok háborodva. Egyrészt az MTI-re amiért ennyire képes összekeverni a a rém egyszerű dolgokat. Csak aki érti, az tudja, hogy augusztusban választások lesznek, s a NATO erre az időpontra, alkalomra extra csapatokat küld ki. De most nem külön felajánlások történtek, hanem a NATO Reagáló Erőket (NRF), mint egységet fogja kiküldeni. Ebbe minden NATO tagország, minden félévben/váltásba csapatokat ajánl fel, így az NRF aktuális készenlétben álló egységének mindig van magyar tagja.

Az MTI hírben csak egy utalás van arra, hogy a választások miatt lesznek kiküldve a magyar katonák. A riporter nem kérdezett rá, hogy milyen alakulattól megy a szakasz, hova megy helyileg Afganisztánba, és mit fog csinálni (a hírben nincs konkrétan kimondva). Akkor minek megy oda? Nincs önbecsülése, hogy mikrofonállványként funkcionál? Vagy nem tud mit kérdezni? Az meg a felkészültségét jelzi. Egyszerűen nem értem.

A másik a Honvédelmi Minisztérium. Nézem a postaládámat, de nincs benne értesítés erről a mai sajtótájékoztatóról! A levélszemét között sincs, pedig idáig rendszeresen érkeztek az értesítések. És ők maguktól miért nem mondanak részleteket. (Bár lehet mondtak, csak az MTI volt ignoráns.) Az MTV ott volt, most látom a híradót. Feketelistán vagyok?

És végül az egész sajtótájékoztató előtt értetlenül állok, mikor Kiss Ádám cikkét olvasom aki ugyanezeket már két napja megírta. Mondjuk pont ennek a hírnek a forrása nem derül ki, de foglalkozik Mikita János mk. altábornagy MTI-nek adott nyilatkozatával is. (Közben Ádám elküldte a 02.19.-i MTI hírt, amiben Szekeres bejelenti a 40 főt először)

Az OMLT kérdése: mint arra Ádámis rámutat, két OMLT lett kiképezve, eredetileg úgy volt, hogy a most kiment egység megy délre, és a második megy északra. Elég nagykavardás volt, eleinte a HM kommunikáció sem tudta mi a helyzet. Januárban úgy tűnt borul minden, csak egy OMLT lesz, és az északra megy. A második OMLT pedig várakozik és váltja majd az elsőt.

Ehhez képet újdonság Mikita nyilatkozata, úgyanis az északra kiképzett OMLT most ki fog menni és Ádám szerint délre.

Mi itt a lényeg? Dél-Afganisztán, az eredeti tervek szerint a hollandok által "lakott" Uruzgán elég veszélyes és ott nagy valószínűséggel a kiképzendő afgán egységek harcba is kerülhetnek. A probléma ott van, hogy szerény ismereteim szerint az OMLT-1 (csak én nevezem így) dél-afganistáni feladatokra lett kiképezve, és azt megerősítendő lett tervezve közösen egy amerikai egységgel. Mert ha ott vannak az amerikaiak akkor az extra erőt, kapcsolatot, MEDEVAC helikoptert meg még mit tudom én mit jelent.

A hírekből nem derül ki, hogy a békésebb Észak-Afganisztánba tervezett OMLT-2 délre tartva kap-e amerikai "mankót". Úgy hiszem nem. Lehet még az is megtörténik, hogy a már Kabulban levő OMLT-1 fog mégis délre menni és minden rendbe áll.

Ezzel kapcsolatban viszont szintén kételyeim vannak. Az afgán zászlóaljt, amellyel az OMLT-1 már elkezdett dolgozni, kiképződni, összeszokni nem hiszem, hogy csak úgy egyszerűen át lehet irányítani délre. Úgyhogy ha még lehet követni a következő lehetőségek vannak

1. Minden marad a mostani helyzet szerint. OMLT-1 megy északra, OMLT-2 megy délre
2/a. Visszaáll az eredeti elképzelés. OMLT-2 megy északra, OMLT-1 megy délre és viszi magával a északra felállított afgán zászlóaljat.
2/b Visszaáll az eredeti elképzelés. OMLT-2 megy északra (átveszi OMLT-1től az oda tervezett afgán zászlóaljat) és OMLT-1 megy délre (és egy új zászlóaljjal kezdi meg a felkészülést)

Egy nyúlfarknyi hír még megjelent a most induló Különleges Műveleti Csoportról (KMCS)-ről Ádámnál és Mikitánál is, amiről (akikkel) remélem majd legalább akkor lehet majd beszélni, amikor hazatértek. És a megszorítások jegyében a kecskeméti repülőnap is odalett.

16 megjegyzés:

smalladam írta...

mondjuk én azt is idéztem a cikkben, hogy mikita szerint még ezután dől el, hogy pontosan hova is mennek, szóval lehet, hogy még az sem jelenthető ki biztosan, hogy délre.

Névtelen írta...

Nem lehet, hogy mi mindannyian tök értetlenek vagyunk, és a HM kommunikáció pedig tökéletes és közérthető tájékoztatásokat ad?

Amúgy szerintem ők (HM) jól elvannak az MTI-vel és hasonszőrű tudosítókkal, akiket csak emberhiány miatt éppen odaküldenek, nem hiszem, hogy hiányzik nekik a sok hozzáértő/hozzánemértő/hozzáérteniakaró visszakérdezés a tájékoztatókon.

Névtelen írta...

Na ezt az OMLT dolgot igazán tisztázhatnák már, 1 hónap és be kell adnom a diplomamunkám.
A repnapot sajnálom, de teljesen jogos.
Jimbow

Névtelen írta...

MeH szervezés volt a tájékoztató.
Az MTI helyettesítőt küldött...

Névtelen írta...

Szia,

Nem tudod véletlenül milért a MeH sszervezte és nem a HM?
köszi
wp

Névtelen írta...

Kedves Péter!
Pár este alatt végignéztem az afganisztános postokat, mindet, nem csak a címkézetteket.
Szakdoga írás kapcsán.
Tökéletesen egyet kell értenem abban, hogy borzasztó, mennyire ülnek a konkrét adatokon és nem adják ki, mennyire nem tájékoztatnak. 2009. márciusa közeleg és semmi információ a fejlesztési pénzek 2008-as szétosztásáról...hihetetlen, pedig körülnéztem, minden elérhető netes forrást átnyálaztam. Semmi.
Remélhetőleg a KüM-nél valaki majd tud válaszolni pár kérdésemre. Ha megtudok valamit, tájékoztatlak.
Üdv,
Jimbow

Névtelen írta...

Üdv Jimbow!

Lehet, hogy a 2009. évre még nem hirdettek nyertest a pályázatokra. Nézz szét a KÜM honlapján. Ott van a kiírt pályázat. Szerintem elég egyértelmű. Lehet, hogy a szövegben megfogalmazottak nem tetszenek egyes NGO-knak, ezért nem pályáztak. A pályázatok borítékbontásának ideje tavaly november volt. Pénzügyben elég lassan haladnak a dolgok. Főleg a mostani gazdasági helyzetben. Szerintem még a www.hia.hu a www.baptistaszeretet.hu vagy a www.fvm oldalakon találhatsz infót a pályázatokról, mármint ha eldicsekednek vele, hogy mennyit nyertek, vagy nem. A HM szerintem az éveket figyelembe véve idén is olyan 75 milla körülire pályázik a közösből. Itt a web oldal címe: http://www.kum.hu/kum/hu/bal/Kulpolitikank/Nemzetkozi_fejlesztes/nemz_fejl/NEFEpalyazatok.htm

Üdv:
Krause

Névtelen írta...

Kedves Krause!
A civil pénzek nagyjából rendben vannak, csak a minisztériumok részesedései hibádzanak...
Amiket írtál, már átnéztem, kb. semmi...

Köszönöm a tanácsot,
Üdv,
Ádám

Névtelen írta...

Friss:
"Fontos, hogy afgán katonai alakulatokat képezzünk ki, mert azt szeretnénk, ha előbb-utóbb az afgán hadsereg és a rendőrség vegye át a biztonság garantálását. Ennek érdekében magyar OMLT kezdte meg működését Baghlan tartományban, ahol a magyar PRT is állomásozik."

Tehát Baghlan, úgy tűnik

Ádám

smalladam írta...

Ádám,

Baghlanba vezényelték az első (januárban kiküldött) OMLT-t

a kérdés az, hogy hova vezénylik a másodikat

Névtelen írta...

Hello Karl Heinz

Én is örülnék ha Jimbo találna valamit. Tudomásom szerint Mösz, Baptik és ICDT nyert már pénzt, már dolgoznak a projektjeiken, de talán a MÖsz kivételével nem írtak semmit, nem jelentettek be semmit. Néhány részletet már írtam a blogon, Küm honlapján zéró info.

FVM-nél nem kerestem infot, az OMnél sem.

A Küm honlapján tudtommal nincs info arról sem, hogy a idei évre szóló 500 milla miként lett elosztva. Az biztos, hogy amit 2007re oszottak szét, azt csak én gyűjtöttem össze és írtam le, és semmilyen hivatalos nyilvános info nem jött ki róla.

Jimbo

Ha nem találsz infot, kérjél nyugodtan. Én is azt csináltam. Hívd fel a megfelelő Küm főosztályt mutatkozz be, kérj infot. Fognak adni, nem titkos, csak mivel ez nem az ő feladatuk ezért nem is tudnak foglalkozni vele. Egyébként kérdezz engem :))

Szakdolid szívesen elolvasom.
üdv nektek
wape

Névtelen írta...

Köszi, szívesen átküldöm ha végzek vele. a BHKK konferenciák anyagán, Complex CD jogtáron, a NATO, a KüM és a HM, illetve az NGO-k adatlapjain weboldalain alapul az egész. Na meg logikán.
Azt szeretném megkérdezni - élve a lehetőséggel - hogy az ANSO vagy az UNAMA legfrisebb, biztonsági helyzettel foglalkozó anyaga (vagy bármilyen ilyesmi) hol érhető el? Olyan kéne, ami 2008-cal is foglalkozik már.

Köszönöm, üdv

Ja és elvileg vannak rendszeres előadóink az IRM-től, FVM-től, majdott is érdeklődök, ha odaérek. De előbb a PRT fejlesztések felsőbb irányítását próbálom letudni (=várom a választ a NEFE főosztálytól)

Jimbow

Névtelen írta...

Tanulmányaimat már olvastad a témában? Tálasékét? Ha nem kapsz valamire választ írd meg, megírom a blogra és akkor tudsz rá hivatkozni. Mi a pontos cime a szakdolgozatnak? (esetleg privátba írj)

ANSO és UNAMA biztonsági jelentése nincsenek fent a neten. Próbálkozz a Mösznél, hátha jóindulatuak. ANSO anyagok néha felkerülnek a netre. Itt van pl a 3 negyedév 2008 rol
http://www.internal-displacement.org/8025708F004CE90B/(httpDocuments)/DA93DE98DBE6A870C12574EC0047F65B/$file/ANSO+Q+3+Data+Report+-+2008+(2).pdf (Kösz BG!)
üdv
wp

Névtelen írta...

Szia!
Természetesen olvastam, a régebbi Külügyi szemlést, a 2007 szeptemberében a HM-nél megjelentet, és a tűzszerészes-biztonsági helyzeteset (Magyar Narancs).
Sajnos én is csak az ANSO 2008 Q1-et és Q3-at találtam, a weboldaluk nulla.
Találtam viszont 2008-ra vonatkozó ENSZ opium surveyt.
A cím nem titkos, és a következő (nem tudom hogy kell privátot írni):
A Magyar Köztársaság Szerepvállalása Afganisztánban
Elsősorban a PRT-vel foglalkozik. Irányítás, NEFE, aztán sorra a minisztériumok és NGO-k.
Egyik cikked hivatkozásában láttam, hogy meg van neked Baghlan tartomány fejlesztési terve, ha azt esetleg el tudnád küldeni, nagyon hálás lennék. badamreg@yahoo.com a címem

Most neki is ülök a Baghlan tartomány biztonsági helyzete c. fejezetnek.

Üdv és köszönöm,

Ádám

Névtelen írta...

Hello Ádám,

Privátot írni annyi, mint írni nekem egy emailt a blog tetején olvasható címemre :)

PDP-t küldtem, nem sok hasznát fogod venni asszem. Van még egy MKI hírlevél, azt is elküldtem, hátha.
üdv
wp

Névtelen írta...

hello adam
huu, eleg jo temat talaltal magadnak

kivancsi vagyok a nefe-vel kapcsolatban mire jutsz (en talaltam tul sok mindent, igaz nem is erdeklodtem a kum-nel)