Így kell írni haditechnikai modernizációról. A német SWP kutatóintézet még a háború előtt írt egy elemzést (https://www.swp-berlin.org/publikation/der-deutsche-kampfhubschrauber-tiger-steht-vor-dem-aus) arról a német dilemmáról, hogy mi legyen a Tiger harcihelikopter sorsa. Maradjon Németország a projektben vagy lépjen ki. Ha csak a költséget és a képességet nézzük (amit a military fanok és fotelszakértők általában néznek) a választás egyértelműen az Apache legújabb verziója mellett szól. Ez az elemzés pedig attól jó, hogy megmutatja, hogy egy választás ennél sokkal bonyolultabb és a Tiger kapcsán egyfelől röviden végigveszi a politikai, gazdasági, ipari és katonai szempontokat/dimenziót. Azaz a nekünk olyan kedves katonai szempontok csak az egyik, de ott is inkább képességekről van szó, semmit rakétákról meg hatótávról.
Az elemzés a második részben három szcenáriót vázol fel:
megtartani és továbbfejleszteni, kidobni, végül megtartani és a képességek egy részét
más típusokkal, H145M vagy H160M (erről nem is hallottam még, utána kellett olvasnom)
pótolva ki. Mindegyik szcenárióban aztán megvizsgálja a fenti négy dimenziót:
mit jelentene a francia-német kapcsolatokra, a német hadiipari gyártó képességek
és kapacitások megtartása/elvesztése kapcsán, melyik milyen kiadással járna
rövid távon és hosszú távon, és milyen képességek maradnának meg, vagy
lehetnének megőrizve.
A háború előtt azt mondtam volna, szerintem az németek
inkább átnyergelnek az Apache-ra, most hogy döntöttek a védelmi kiadások
növeléséről, és 100 milliárd eurot különítettek el modernizációra a védelmi költségvetésük emelése mellett,
inkább arra hajlok, hogy a német hadiipari gyártó/kutatási kapacitások
megtartása bővítése és az europai vonal megtartása érdekében (versus az
amerikai kapcsolatok) talán mégis inkább kitartanak a Tiger mellett.
A francia-német (europai) védelmi együttműködés szinte
valamennyi projektje, FCAS (5. vagy 6. generációs vadászgép), MGCS (a jövő
harckocsija), MAWS (a jövő haditengerészeti járőrgépe) egyébként vitáktól
terhes és 2030 utáni céldátumokkal dolgozik. A MAWS konkrétan be is halt
nyárra, amikor a németek inkább megrendelték a P-8 Poseidonokat (vagy az még 2021ben
volt). Na jó, akkor tanácstalan vagyok, hogy a németek mihez kezdenek majd a
pénzbőséggel a Tiger esetében.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése