Valamelyik nap mégis elkezdtem nézni a Kandahár c orosz filmet, és amikor az afgánok megjelentek a filmben másodszor hasított belém, hogy az orosz filmekben mennyire hitelesebb az afgánok megjelenítése (persze nem láttam minden amerikai és orosz filmet, még mielőtt valakiből kitör a tudás). Az előző orosz film nem a 9. szakasz volt, hanem ahol elrabolnak valami egy lelőtt orosz pilótát, és a orosz katonai hírszerzőknek vagy KGB-seknek kell megtalálniuk és kicserélni valahogy persze még a szovjet megszállás alatt. Az nagyon jól visszaadta az akkori háború kaotikus helyzetét, a sok szürkezónát, és persze az szovjet barát afgánok jelenlétét (akikről szinte sose beszélünk)
Ez a film azt a sztorit dolgozza fel, hogy a tálibok „légiereje”
egy, a Törökországból Kabulba (a hivatalos kormányerőknek) tartó orosz cég szállítórepülőgépét
földre kényszeríti Kandahárban (ami a rivális tálibok „fővárosa”). A személyzet
egy évig raboskodik, majd annyira abszurd módon szökik meg, ahogy az csak
Afganisztánban, az afgánokkal történhet meg. Ebből is látszik, ez is példa,
hogy az afgánok semmit sem csinálnak komolyan. Persze a látszatra nagyon
ügyelnek akkor is, ha fundamentalistának kell lenni, akkor is ha kommunistának,
akkor is ha demokratának. Az tény, hogy a konzervatívizmusukat sokan kívülről fundamentalizmusnak
hiszik (végül is).
Fotó forrása: https://kzn.ru/meriya/press-tsentr/novosti/g-khayrullin-eti-378-dney-perevernuli-vse-ya-stal-bolshe-tsenit-zhizn/
Hogy szöknek meg? Felszállnak a géppel és elvisznek magukkal a két vagy három tálib őrzőjüket is 😊. Valószínűtlen az egész, hogy tudták a tálibokat kijátszani? Hogyan volt működőképes a Ilyushin egy évvel a leszállás után, mindenféle karbantartás nélkül? És nem párolgott el az üzemanyag, nem romlott meg egy év alatt?
Ezeknek még nem jártam utána, mert a film első 20 perce után mellbe vert, hogy az oroszok mennyire hitelesebben tudják az afgánokat, az afgán környezetet rekonstruálni. Az egyik estémet azzal töltöttem, h megpróbáltam rájönni, hogy hol forgatták, mert Afganisztánban biztos nem, de az emberek, a kecskét, a házak téglafalai, az emberek feje és alkata, mind annyira hitelesnek tűnt. Törökország, Marokkó és Oroszország volt a válasz a net szerint, de nem kerültem közelebb, mert én egy üzbég vagy tádzsik helyszínre gondoltam, mert ott vannak ilyen arcok még.
Egy nyugati szemnek talán hihetetlen, hogy az oroszok személyzet kétszer is birokra kell az afgánokkal verekedés, lökdösődés, mintha nem a semmi közepén szálltak volna és nem az ellenség markában lennének. Bár lehet ez csak színészi túlzás volt a filmben, de a saját élményeim és olvasmányaim alapján nekem teljesen hihető volt.
Az eredeti 7 fős személyzetből 5-n voltak a filmben és a két nem szláv származású oroszt tagot Gazinur Khairullint és Askhat Abbyazovt (előbbi tatár, utóbbit nem találtam meg) a filmben átírták orosz etnikumu karakterre. De hát nem dokumentumfilmről van szó, jó pár eltérés van az eredeti történet és a filmbéli között, kivéve, hogy tényleg felszállva menekülnek el 😊
Nem ezzel továbbra sem tudok betelni. Egy ilyen négyhajtóműves gépet nem egy perc beindítani, mindenféle checklist-eken keresztül menni, kigurulni és a végén felszállni. És az is elképesztő, hogy a tálibok végül nem tudták megakadályozni. Persze tudom, erre minden fotelgenerális azonnak össze tudna rakni egy hatékony tervet, és meg tudná akadályozni egy lomha teherszállító felszállását, de lehet a tálibok szerették volna működőképes állapotban megtartani a gépet úgy, hogy a kifutópályát se blokkolja.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése