Fordította és kommentekkel ellátta: Végh Ferenc ny. vezérezredes, a Magya Honvédség vezérkari főnöke (1996-1999)
Feeding
the beer: A closer look at Russian Army logistics and the fait accomply
Alex
Vershinin
War
on Rocks 2021. november 23.
A
medve etetése: Az orosz hadsereg logisztikájának és a megmásíthatatlan tényeknek
az alapos vizsgálata
A
cikk szerzője Alex Versinin alezredest 2002-ben avatták harckocsizó hadnaggyá. Koreában,
Irakban és Afganisztánban 10 éves frontvonali tapasztalattal rendelkezik, ebből
négy év harci bevetés. 2014 óta elemző és szimulációs tisztként teljesít
szolgálatot a NATO és az Egyesült Államok hadseregének koncepciófejlesztési és
kísérleti területein, beleértve az amerikai hadsereg fenntartásának harci
laboratóriumát, ahol a kísérleti forgatókönyvek készítésének csoportját vezette.
A cikk szerzője az orosz hadsereg logisztikai lehetőségeinek vizsgálatával
próbál választ keresni arra a kérdésre, hogy indíthat e Oroszország nagy
mélységű inváziót vagy csak korlátozott mélységű, logisztikailag támogatható
műveletekbe kezdhet.
Oroszország
katonai felvonulása az ukrajnai határ mentén Kijevtől Washingtonig egyértelműen
felkeltette a politikai döntéshozók figyelmét. Bill Burns, CIA igazgatója
Moszkvába repült, hogy megpróbálja elérni a válság elkerülését, míg az amerikai
hírszerzés tisztviselői figyelmeztették a NATO szövetségeseit, hogy nem zárható
ki egy nagy orosz invázió, amely Ukrajna nagy részére is kiterjedhet.
Az
Ukrajna elleni orosz agresszió lehetősége súlyos következményekkel járna az
európai biztonságra nézve. Talán még aggasztóbb lenne egy NATO-tag ellen
irányuló orosz támadás. Lehet, hogy Moszkva alá akarja ásni a biztonságot
például a balti államokban vagy Lengyelországban, de vajon az orosz kormány
végrehajthat-e sikeresen nagyszabású inváziót ezekben az országokban? Mivel a
közelmúltbeli hadijátékok erre utalnak, a válasz határozott igen – és ez elég
könnyen megvalósítható. Az orosz hadsereg három napon belül képes lerohanni a
balti államokat. A legtöbb ilyen hadijáték, mint például a RAND (kutatóintézet)
balti tanulmánya, a kész tényként kezeli az orosz kormány támadását, amelynek
célja a terület birtokba vétele – majd megtartása. Ez dilemmát jelent a NATO
számára: indítson költséges ellentámadást, és kockáztasson súlyos veszteségeket,
esetleges nukleáris válságot, vagy fogadja el kész tényként az orosz
megszállást, ami aláásná a szövetség hitelességébe vetett hitet. Egyes elemzők
azzal érvelnek, hogy ezek az orosz támadások nagyobb valószínűséggel korlátozottak,
egy vagy két városra terjednek ki. Noha ezt a forgatókönyvet természetesen
tanulmányozni kell, továbbra is fennáll az aggodalom a jelentősebb invázió
megvalósíthatóságával kapcsolatban.
Míg
az orosz hadseregnek határozottan megvan a harci ereje ezeknek a
forgatókönyveknek a megvalósításához, vajon Oroszország rendelkezik-e megfelelő
logisztikai struktúrával, hogy támogassa ezeket a műveleteket? A kezdeti
offenzíva során –a harcok kimenetelétől függően – az orosz erők teljesíthetik a
közelebbi célokat, de a logisztikai felépítése megköveteli a műveleti
szüneteket. Ennek eredményeként egy kész tényként elfogadott nagy mélységű
területfoglalás valószerűtlen. Az orosz hadseregnek megvan a harci ereje ahhoz,
hogy megvalósítsa a forgatókönyvben elképzelt célokat, de nincsenek meg a
logisztikai erői ahhoz, hogy ezt egyetlen lépésben, logisztikai szünet nélkül
megtegye. Az Orosz Repülő Erők (nagy erőt képviselő harcászati bombázókkal és
támadó repülőerővel) a támadóhelikopterek tűztámogatásával elérhetik a
tüzérségi lőszerfogyasztás mérséklését. A NATO-tervezőknek olyan terveket kell
kidolgozniuk, amelyek az orosz logisztikai kihívások gyengeségeinek kiaknázására
összpontosítanak, ahelyett, hogy a harci erőviszonyok egyenlőtlenségét
próbálnák kezelni. Ez a terv magában foglalja az orosz hadsereg mélységbe
történő előretörését a NATO területére, az orosz utánpótlási vonalak maximális megnövelését,
miközben megcélozza a logisztikai és szállítási infrastruktúra, például a teherszállító
oszlopok, vasúti hidak és csővezetékek támadását. A határ menti harcok az
oroszok számára kedvezőek, mivel a rövidebb utánpótlási távolság kompenzálja a
logisztikai hiányosságaikat.
Vasutak
és az orosz logisztikai képességek
Az
orosz hadsereg logisztikai erőit nem tervezték a vasutaktól távoli nagyszabású
szárazföldi offenzívákra. A harcoló egységeken belül az orosz ellátó és
kiszolgáló erők mérete kisebb, mint nyugati társaiké. Csak a dandárok
rendelkeznek egyenértékű logisztikai képességgel, de ez nem pontos
összehasonlítás. Az orosz alakulatoknak mindössze háromnegyed annyi harcjárműve
van, mint amerikai társaiknak, de csaknem háromszor annyi tüzérséggel rendelkeznek.
Papíron (nem minden dandárnak van teljes számú zászlóalja) az orosz dandároknak
dandáronként két tüzérosztálya, egy rakétaosztálya és két légvédelmi rakétaosztálya
van, szemben az egyesült államokbeli dandáronként egy tüzérosztállyal és egy megerősítő
légvédelmi rakétaüteggel. Az extra tüzérségi és légvédelmi osztályok
eredményeként az orosz logisztikai igények sokkal nagyobbak, mint amerikai
társaiké. Ezenkívül az orosz hadseregnek az összfegyvernemi hadseregeiken belül
nincs elegendő számú ellátó dandárja – vagy anyagi-technikai támogató dandárja,
ahogyan ők nevezik ezeket.
A
Nemzetközi Stratégiai Tanulmányok Intézete által közzétett Military Balance tíz
anyagi-technikai támogató dandárt ismertet, amelyek tizenegy összfegyvernemi
hadsereget, egy harckocsi hadsereget és négy hadtestet támogatnak. Oroszország
nyugati és déli parancsnoksága három-három hadsereggel és három
anyagi-technikai támogató dandárral rendelkezik. Védelmi műveletekben egy orosz
dandár közvetlenül a kirakóállomásoktól tud vételezni. (Én:
az orosz dandár a hadosztálytól vételez) Az oroszok ütőkártyája a tíz
vasúti dandár, amelyeknek nincs nyugati megfelelője. Szakterületük a
vasútbiztonság, az építés és a javítás, míg a gördülőállományt polgári állami
cégek biztosítják.
Az
ok, hogy Oroszország egyedülálló a vasúti dandárok tekintetében az, hogy
logisztikailag az orosz erők a vasúthoz kötődnek a gyártól a katonai körzet
raktárakig, valamint az összfegyvernemi hadseregekhez, és ahol lehetséges
hadosztály/dandár szintig. Egyetlen másik európai nemzet sem használ olyan
mértékben vasutat, mint az orosz hadsereg. Ennek részben az az oka, hogy
Oroszország hatalmas – több mint 6000 mérföld az egyik végétől a másikig. A baj
az, hogy az orosz vasutak széles nyomtávúak. Csak a volt szovjet köztársaságok,
- magában foglalva a balti államokat is - és Finnország alkalmazza még mindig
az orosz szabványt. A balti fővárosok előtt több átrakóállomás is létezik, de
még így is több napba telhet a vasútállomások elérése és a kirakás megkezdése.
Az előretolt átrakóállomásokon folyó műveletek többet jelentenek, mint pusztán a
rakomány átrakodása a vonatról a szállítójárművekre. Magában foglalja a
rakomány átvételét és válogatását, meghatározott készletekre történő bontását
és a tartalékok földön történő tárolását. A katonai rakomány veszélyessége
miatt a terepet elő kell készíteni, hogy a rakomány biztonságos, széttagolt
környezetben tárolható legyen. Ez a folyamat egy-három napig tarthat. A
helyszínnek az ellenséges tüzérség hatótávolságán kívül kell lennie, és
biztosítani kell a partizánoktól is. Egyetlen lövedék vagy egy rakéta becsapódása
komoly robbanást eredményezhet, és aránytalanul befolyásolhatja egy egész
hadosztály tevékenységét. Az eredményességhez hozzátartozik, hogy a
kulcsfontosságú hidak, mint például az orosz-észt határon lévő Narva híd, nem
pusztulnak el, és nem kell javítani őket.
Lengyelországnak
csak egy széles nyomtávú vasútvonala van, amely a Krakkó régiótól Ukrajnáig
tart, és nem használhatják az orosz erők anélkül, hogy előbb elfoglalnák
Ukrajnát. Fehéroroszországból Varsóba nincsenek széles nyomtávú vonalak. A
határokon áthaladó vasúti forgalom a határnál általában leáll, amíg vagonokat átállítják
keskeny nyomtávúra, (átállítható vasúti kocsikat használnak), a mozdonyok nem
állíthatók át. Háborús időkben nagyon valószínűtlen, hogy az orosz hadsereg
elegendő nyugati mozdonyt szerezne be a hadsereg támogatásához, és ez arra
kényszerítené őket, hogy tehergépjárművekre támaszkodjanak. Ez azt jelenti,
hogy az orosz hadsereg vasúti szállítási képessége véget érhet a volt
Szovjetunió határainál. Ha az orosz hadsereget az orosz nyomtávú vasúthálózaton
túl próbálják ellátni, az arra kényszerítené őket, hogy leginkább a tehergépjárművekre
hagyatkozzanak, amíg a vasúti csapatok át nem állítják a vasutat vagy újat
építenek. (ezzel az állítással lehet vitázni!!)
Oroszország
tehergépjármű-logisztikai támogatását, amely kulcsfontosságú lenne Kelet-Európa
inváziójában, korlátozza a teherautók száma és a műveletek kiterjedése.
Egyszerű matematika segítségével kiszámítható, hogy a teherautók milyen
távolságig tudnak működni. Feltéve, hogy a meglévő úthálózat 45 mérföld/órás (kb.
72km/ó) sebességet képes biztosítani, egyetlen teherautó naponta három utat tud
megtenni akár 45 mérföldes (70-80km-es) hatótávolságig: egy óra a berakodás,
egy óra az utazás a támogatott egységig, egy óra a kirakodás és egy másik óra,
hogy visszatérjen a bázisra. A ciklus háromszori megismétlése összesen 12 órát vesz
igénybe. A nap hátralévő részét a járműkarbantartás, az étkezés, a tankolás, a
fegyverkarbantartás és az alvás tölti ki. Növelve a távolságot 90 mérföldre
(145km), a teherautó naponta két utat tehet meg. 180 mérföldnél (290km) ugyanaz
a teherautó napi egy utat tesz meg. Ezek a feltételezések nem működnek rossz terepen,
vagy ahol korlátozott/sérült az infrastruktúra. Ha egy hadseregnek éppen elég
tehergépjárműve van ahhoz, hogy 45 mérföldes (72km-es) távolságon el tudja látni
magát, akkor 90 mérföldnél (144km-nél) az áteresztőképesség 33 százalékkal
alacsonyabb lesz. 180 mérföldnél (290km) ez már 66 százalékkal csökken. Minél nagyobb
a távolság a készletlerakóktól, annál kevesebb anyagot képesek eljuttatni a hadsereg
raktáraihoz egyetlen nap alatt. Az orosz hadseregnek nincs elég tehergépjárműve
ahhoz, hogy kielégítse logisztikai igényeit a tábori raktároktól 90 mérföldnél (145km-re)
nagyobb távolságra. A 180 mérföldes (290km-es) hatótávolság eléréséhez az orosz
hadseregnek meg kell dupláznia a tehergépjárműinek számát. 400 általános tehergépkocsi
szükséges mindegyik anyagi-technikai támogató dandár számára. Az orosz
logisztikai követelmények és a szállítási erőforrások megismeréséhez hasznos
kiindulópont lehet az orosz összfegyvernemi hadsereg. Mindegyiküknek más az
összetétele, de állománytábla szerint minden hadsereghez egy anyagi-technikai
támogató dandár tartozik. Minden anyagi-technikai támogató dandárban két szállítózászlóalj
van, összesen 150 általános tehergépjárművel, 50 pótkocsival és 260 speciális
tehergépjárművel. Az orosz hadsereg nagymértékben alkalmaz ágyú- és
rakétatüzérségi tüzet, és a rakétái igen terjedelmes méretűek. Bár minden
hadsereg más és más összetételű, egy hadseregben általában 56-90 sorozatvető
található. Az egyes indítók feltöltése egy tehergépjármű teljes platóját elfoglalja.
Ha az összfegyvernemi hadsereg sorozatvető tüzérsége egyetlen sortüzet lőne ki,
akkor 56-90 teherautóra lenne szükség a rakéta lőszer utánpótlásához. Ez
körülbelül a fele az anyagi-technikai támogató dandár tehergépjármű
mennyiségének csak, hogy egy rakétasort feltöltsenek. Van továbbá hat-kilenc
csöves tüzérosztály, kilenc légvédelmi tüzérosztály, 12 gépesített és felderítő
zászlóalj, három-öt harckocsi zászlóalj, aknavető, páncéltörő rakéta és kézi
lőfegyverek lőszerei is számottevőek – nem is beszélve az élelmiszer-, műszaki,
egészségügyi felszerelésekről, és így tovább. Ezeket a szükségleteket nehezebb
megbecsülni, de a lehetséges utánpótlási igények jelentősek. Az orosz
hadseregnek sok tehergépjárműre van szüksége csak a lőszer és a szilárd
rakomány utánpótlása miatt.
Az
üzemanyag- és vízellátás érdekében minden anyagi-technikai támogató dandárnak
van egy harcászati csővezeték zászlóalja. Ezek kisebb áteresztőképességűek,
mint nyugati megfelelőik, de az új működési terület elfoglalása után három-négy
napon belül üzembe helyezhetők. Addig is üzemanyag szállító gépkocsik
szükségesek az üzemanyag utánpótlás biztosításához. Lehet vitatkozni, hogy az
orosz hadseregnek megfelelő-e a működési hatótávolsága ahhoz, hogy elérje
céljait az eredeti üzemanyagkészletével, különösen azokkal a tartalék üzemanyag-hordókkal,
amelyekkel kiegészül és szállítását meg kell oldani. Ez nem teljesen helyes
megközelítés. A harckocsik és a páncélozott járművek elégetik az üzemanyagot,
amikor harcban manővereznek, vagy csak üresjáratban állnak. Ez az oka annak,
hogy az amerikai hadsereg az „ellátó napokat” használja az üzemanyag-fogyasztás
tervezésére, nem pedig a hatótávolságot. Ha egy orosz hadsereg hadművelete
36-72 óráig tart, amint a RAND tanulmány becsüli, akkor az orosz hadseregnek
legalább egyszer fel kell tankolnia, mielőtt a harcászati üzemanyag csővezetékeket
beüzemelnék a műveletek támogatására. (az orosz
hadsereg közelebbi feladatának mélysége 150km, 3nap, további feladata 300km, +3
nap. A harc szüneteiben és a harci nap végén történik a feltöltés. A
logisztikai lépcsők a zászlóaljtól, hadseregig megfelelő készletekkel rendelkeznek.
A szerző itt keveri csapatszintű logisztikai biztosítást a hadszíntéri
logisztikával).
A
logisztikai biztosítás fenntartása nehéz feladat
Forgatókönyv
a Baltikumban
A
balti országok komoly logisztikai kihívások elé állítják a nagyszabású orosz műveletek
megvalósítását. A kis léptékű műveletek kis erőkkel is megvalósíthatók
logisztikai kihívás nélkül, de nagy léptékben sokkal nagyobb kihívást
jelentenek. A kész helyzet elé állítás stratégiája megköveteli, hogy az orosz
erők lerohanják a balti államokat, és kevesebb, mint 96 órán belül
felszámoljanak minden ellenállást – még mielőtt a NATO nagyon magas készenlétű
erői megerősíthetik a védőket. Ez az erő nem állít meg egy orosz támadást, de
szárazföldi háborúra kötelezi a NATO-t, megcáfolva a kész helyzet elé állítás célját.
A logisztikai biztosítás a fő buktató a művelet tényleges megvalósulásának időszámvetésében.
A vasút széles nyomtávú és használható, de az idő túl rövid ahhoz, hogy az elfoglalt
kirakó állomásokat újra üzembe helyezzék. A Németország felett kilőtt tucatnyi
NATO szárnyas rakéta tönkreteheti a kulcsfontosságú vasúti hidakat Narvában,
Pszkovban és Velikie Lugiban, és amíg meg nem javítják ezeket a hidakat, napokra
leállhat a Baltikumba irányuló vasúti forgalom. Az orosz Nyugati Parancsnokság
logisztikai tervezőinek azzal kell számolni, hogy a balti államok úgy dönthetnek,
hogy a fővárosaikra is kiterjesztik a harcot. Történelmileg a városi harcok
hatalmas mennyiségű lőszert fogyasztanak, és hónapokig tart a művelet befejezése.
A két legkiemelkedőbb példa, a csecsen háborúk grozniji csatái és a 2016-os
moszuli csata során a védők négy-tízszeresét kötötték le négy hónapig.
Groznijban az oroszok napi 4000 lövedéket lőttek ki – ez napi 50 tehergépjárművet
követel. (Na és?)
Az
orosz tervezőknek még balti forgatókönyv esetén is számolniuk kell azzal a
kockázattal, hogy a négy hadosztályt felsorakoztató Lengyelország azonnali
ellencsapást indít, és megpróbálja visszaállítani az eredeti helyzetet. Az
orosz hadsereg nagy erőket kötne le Tallinn és Riga ostrománál, miközben kivédi
a délről érkező lengyel ellencsapást. A lőszerfogyasztás hatalmas lenne. A
2008-as orosz-grúz háború során egyes orosz erők 12 óra alatt egy teljes javadalmazás
lőszert használtak el. Ugyanezt az arányt feltételezve az oroszoknak 12-24 óránként
jelentős mennyiségű lőszert kellene felhasználniuk. (zászlóalj
szinten egy javadalmazás van az eszközökben, egy javadalmazás gépjárműveken, az
ezrednél, dandárnál további 5 javadalmazás van, hadosztálynál 7 javadalmazás=
ezt ki kell szállítani, a többi lőszer hadsereg raktárakban, kirakó állomásokon,
gyárakban van.)
Itt
van a dilemma. A balti térségben a helyi erők túlsúlya a NATO-csapatok érkezése
előtt nem ad időt Oroszországnak a kirakóállomások kialakítására, így tehergépjárművek
használatára kényszerülnek. 130 mérföld távolságnál (208km) csak egy utat
tudnak megtenni naponta, ami tehergépjármű hiányt generál. Az orosz tervezők
kevesebb harcoló erőt vethetnek be, és fennáll annak a veszélye, hogy nem
győzik le a védőket. (az orosz tervezők támadásnál
minimum 3x-os erőfölénnyel terveznek) Alternatív megoldásként két-három
napos logisztikai szünetet tarthatnak, ezzel időt adnának a balti államoknak a
mozgósításra, a NATO nagyon magas készenlétű harccsoportjainak pedig az
érkezésre. Eközben a helyi partizánoktól, a NATO légicsapásaitól szenvednének
veszteséget, karbantartási munkákkal, meghibásodásokkal és a rajtaütésekkel is
számolniuk kell, ahogy az a legutóbbi hegyi-karabahi háborúban is tapasztalható
volt. Akárhogy is, a megmásíthatatlan tény elé állítás stratégiája kudarcot
vall, és a konfliktus elhúzódó háborúvá fajul, amelyet Oroszország valószínűleg
elveszít. Az orosz logisztika csak akkor lenne képes támogatni egy nagyszabású műveletet,
ha a NATO-erők döntő csatát vívnának a peremvonalban. Az anyagi készletek túlnyomó
része ebben az esetben az orosz raktárak közelében lenne. Az orosz légierő
tűztámogatással enyhíthetné a logisztikai feszültséget. Ami bizonytalan, az az,
hogy az orosz légierő meddig nyújt hatékony légi támogatást a NATO légierővel
szemben, tekintettel arra, hogy a NATO képes a kalinyingrádi és szentpétervári orosz
légvédelem hatékony hatótávolságán túlról is indítani a levegő-levegő nagy
hatótávolságú rakétákat. Hasonló a helyzet a tengeren is. A légierő, a
dízel-tengeralattjárók és a parti hajóelhárító rakéták kombinációja valószínűleg
megakadályozza a Balti-tengeren mindkét fél számára a felszíni flották
alkalmazását. (ez a bekezdés nehezen értelmezhető, álom,
álom édes álom)
Az
orosz hadseregnek elegendő harci ereje van a balti államok elfoglalására, de ez
a művelet nem lesz gyors lefolyású, hacsak az orosz kormány nem csökkenti le az
elfoglalni kívánt terület mértékét. A logisztikai erők csak egy fokozatosan
megvalósuló műveletet támogathatnak, ami nem bontja meg a NATO egységét, hanem
időt ad a NATO-nak a mozgósításra és a terület elfoglalására. Még ha a NATO úgy
is dönt, hogy nem veszi birtokba azonnal a területet, tagállamai valószínűleg
megbénító gazdasági szankciókat vetnének be Oroszország behódolásáig. Másrészt,
például egy teljes jogú tagállam meghódításával, elérhetik a NATO-egység
megbontásának célját, de ezt az orosz hadsereg logisztikailag nem tudja
támogatni. A téves számítások nagy kockázatával jár, ha azt feltételezzük, hogy
mind a harminc tagállamnak deklarálnia kell a NATO 5. cikkelyét. Papíron ez
igaz, de a gyakorlatban, ha csak az Egyesült Államok (a harci erő biztosítása
érdekében), Németország és Lengyelország (a biztonság érdekében) tartaná be az
5. cikket, Oroszország akkor is súlyos konfliktusba kerülne, amely a nukleáris
küszöbön túl is eszkalálódhatna.
A
lengyel forgatókönyv
Az
orosz hadsereg logisztikai kihívásai a lengyel forgatókönyv szerint eltérőek az
előzőtől. Kevesebb az időkényszer, de nagyobb nehézségek vannak a távolságok és
a széles nyomtávú vasutak hiánya miatt, amelyek a fehérorosz határnál érnek
véget. Lengyelországhoz legközelebbi vasútállomás a fehéroroszországi Grodnóban
és Bresztben van. Az első 130 mérföldre (208km), a második 177 mérföldre (263km)
található Varsótól. Egy 90 mérföldes (144km) képességű hadsereg számára ez egy
hosszú utánpótlási vonal.
Kalinyingrád
is számba jöhet egy másik lehetőségként, de ez nem praktikus, mivel az érintett
NATO-tagállamok tengerparttal
rendelkeznek. A NATO légierejének, haditengerészeti erőinek és a lengyel
szárazföldi hajóelhárító rakétáinak kombinált alkalmazása valószínűtlenné teszi
a tengeri utánpótlást. A Military Balance szerint van ott egy orosz hadtest
jelentős raktárakkal, de nincsenek támogató logisztikai egységek, amelyek biztosítanák
az utánpótlást. A harcoló erőket a logisztikai csapatoknak kellene ezekkel a
készletekkel ellátni körülbelül 45 mérföldes (72km-es) hatótávolságban. Az
ottani helyőrség hosszú ideig ki tud tartani elszigetelten, de nem hajthat
végre szárazföldi támadó hadműveleteket. Az orosz hadsereg el tudja érni
Varsót, de nem tudja azt elfoglalni logisztikai szünet nélkül, meg kell állnia,
hogy átkonfigurálja/javítsa a vasútvonalat, és harcászati csővezetékeket és arcvonalbeli
raktárakat (arcvonalban raktárakat ?) építsen.
Ahelyett, hogy a balti forgatókönyvhöz hasonlóan néhány napos szünetet tartana,
a lengyel forgatókönyvben a szünet akár néhány hétig is eltarthat. Ez lélegzetet
ad a NATO-nak a harci erő kiépítéséhez.
A
logisztika megítélése az ukrán konfliktus értékeléséhez is hasznos, mivel az
orosz erők ismét tömegesen vonulnak fel a határon. Az orosz szándékok
komolyságának értelmezésének legjobb módja a logisztikai erők felépítésének és
az utánpótlás raktárak elhelyezésének a nyomon követése, nem pedig a határra telepített
zászlóalj harccsoportok számbavétele. A logisztikai felkészülés mérete és
mértéke pontosan megmutatja, hogy az orosz hadsereg milyen messzire és mélyre
tervez elmenni.
Orosz
stratégiai tartalékok
Oroszország
megerősítheti Nyugati Összhaderőnemi Stratégiai Parancsnokságát (Nyugati
Katonai Körzet) az ország más részeiről, hogy növelje logisztikai erejét, de
nem sokkal. Ahogy Michael Kofman rámutatott, a NATO képes horizontálisan
eszkalálni a konfliktust azáltal, hogy veszélyben tartja a legtöbb orosz hadszínteret.
Az orosz vezérkar nem hagyhatja figyelmen kívül ezt a fenyegetést. Ennek
eredményeként az orosz Központi Parancsnokság és a Keleti Parancsnokság egyes
részei az egyetlen olyan összhaderőnemi parancsnokság, amely nem néz szembe
külső fenyegetéssel, és képes megerősíteni a Nyugati Parancsnokságot. Az
általuk biztosított támogató erőket azonban felemésztik az eszkalációval járó
további harcoló erők. Az orosz hadseregben nincs extra tehergépjármű mennyiség,
amelyek ne lennének lekötve a harcoló erők támogatásához.
Az
orosz hadsereg egyik erőssége egy balti- vagy lengyelországi háborúban az
lenne, hogy képes tartalékosokat és polgári teherautókat mozgósítani.
Oroszország még mindig hatalmas mobilizációs kapacitással rendelkezik
nemzetgazdaságában, ami a második világháború és a hidegháború öröksége. A
civilek mozgósítása a háború megvívására azonban jelentős gazdasági és politikai
költségekkel jár. Az otthoni politikai stabilitás fenntartásához az orosz
népnek őszintén el kellene hinnie, hogy a hazájukat védik. Nem fogják eltűrni,
hogy férjek, fiak és apák Putyin szeszélyére induljanak háborúba. Az orosz
kormány utoljára az első csecsen háború (1994–1996) idején támaszkodott erősen
a hadkötelesekre és tartalékosokra. Két hónapon belül nagy háborúellenes
mozgalom indult el, amelynek élén a katonaanyák álltak.
Oroszország
és a megmásíthatatlan tények
Az
orosz hadsereg arra kényszerül majd, hogy logisztikai szünet nélkül szárazföldi
offenzívát hajtson végre több mint 90 mérföldes (144km) távolságban a volt
Szovjetunió határain túl. A NATO számára ez azt jelenti, hogy kevésbé aggódhat
a balti államok vagy Lengyelország elleni jelentős orosz invázió miatt, és
nagyobb hangsúlyt fektethet az orosz logisztikai hiányosságok kiaknázására
azáltal, hogy távolabb vonja az orosz erőket utánpótlási raktáraiktól, és általánosságban
megcélozza az orosz logisztikai infrastruktúra és logisztikai erők támadható pontjait.
Ez azt is jelenti, hogy Oroszország nagyobb valószínűséggel fog korlátozott
mélységű támadást indítani (elfoglalni az ellenséges terület kis részeit),
amely logisztikailag fenntartható, 90 mérföldes (144km-es) hatótávolságon
belül, nem pedig egy jelentősebb inváziót, az ellenfelet kész tények elé
állító, nagyszabású műveleteket kiváltó, stratégiát kockáztatni.
Orosz
szemszögből nem úgy tűnik, hogy az ellenfelet kész tények elé állító,
nagyszabású, nagy mélységű műveleteket vagy a villámháborút szem előtt tartva
építik logisztikai erőiket Lengyelországban. Ehelyett az orosz kormány ideális
hadsereget épített fel az „aktív védelem” stratégiájához. Az orosz kormány
olyan fegyveres erőket épített ki, amelyek kiválóan alkalmasak a hazai földön
vagy határai közelében harcolni, és nagy mélységű tűzcsapásokat alkalmazni.
Azonban nem képesek tartós szárazföldi offenzívára messze az orosz vasutaktól
jelentősebb logisztikai leállás vagy a tartalékok tömeges mozgósítása nélkül.
Oroszország
szándékait jelenleg egyre nehezebb megfejteni. A haderő struktúrája az ukrán
határon lehet egy invázióra való felkészülés, vagy a kényszerdiplomácia újabb eszköze.
Mindazonáltal, ha átgondoljuk Oroszország katonai logisztikai képességeit, a
NATO betekintést nyerhet abba, hogy mit tervezhet Moszkva a következő lépésben
– és mit tehet a nyugati szövetség saját érdekei védelmében.
A
FAIT ACCOMLY JELENTÉSE: megelőző jellegű, az ellenfelet kész tények elé állító,
további nagyszabású műveleteket kiváltó stratégia.
Beteljesedett
eltervezett megvalósult műveletek.
Fait
accomply kész helyzet elé állítás stratégiája/taktikája. Megmásíthatatlan,
befejezett tény. Tényleges eredmény, tényleges tények, tényleges megvalósulás.
1 megjegyzés:
Fait accompli” a helyes, ezer hala az irasert, nagyon hianypotlo
Megjegyzés küldése