péntek, május 01, 2015

Konferencia a Mediterrán térségről, de valójában a honvédség misszióiról

Jövő héten, május ötödikén konferencia lesz a Stefánia palotában, Mediterrán térség: múlt, jelen, jövő címmel. Általában nem szoktam konferenciákról írni, de miután megnéztem ennek a programját, két dolog jutott eszembe. (mivel nem tudok röviden írni, ezért itt a lényeg röviden: ez egy jó konferenciának tűnik a témák és az előadók alapján, május 5-én lesz, és a konferenciára regisztrálni itt kell: hvk.tkh@hm.gov.hu, itt a  link 

Egyrészt, hogy egy csomó új nevet látok benne, akiket ugyan többnyire ismerek, de még alig hallottam őket. Illetve vannak olyan előadók is, akiket még egyáltalán nem hallottam, de főleg a témájuk érdekes.

Bár nem egy szekcióban lesznek összegyűjtve, a Nyugat-Balkánról érdekesnek tűnő előadások lesznek, migráció, befektetési lehetőségek, iszlamisták, magyarok a KFORban, EU Altheaban  stb. Ez nagyon jó, végre nem csak szokásos (jó az is érdekes) nemzetközi kapcsolatok.

Nyilván ami engem érdekel, azok a missziók, amikkel én is foglalkozom. A KFOR és az EU Althea megközelíthető téma, előbbit láttam már egy kicsit, úgyhogy ezektől kevesebbet várok. Bár az mindig érdekes, amikor résztvevők (katonák, rendőrök) beszélnek a missziójukról, az ugyanis kétféleképpen is elsülhet. Lehet szuperunalmas, mert nem mer semmi érdemlegeset megosztani a delikvens, és lehet szuperérdekes, hogy ha az előadó – másról nem tud beszélni – belemegy a részletekbe és mesél.

Ha otthon lennék, én az UNIFIL, UNFYCIP, MFO panelre ülnék be mindenképpen. Az UNIFIL nagyon érdekes, egy „tűzhányó” szélén fekszik, és van benne négy magyar. Egyszer meglátogattam a missziót, amolyan turistásan betértem, és a térképész katonák nagyon érdekes dolgokat meséltek. Tényleg még vissza kellene oda menni. Szóval ez érdekes, mi újat mondhat, mesél majd Dr. Kállai Attila alezredes. Ennek az előadásnak az a különlegessége, hogy tudtommal, erről a misszióról még nem volt ilyen.

Drót László ezredes „Az UNFICYP és a magyar ENSZ békefenntartó kiképzés” kicsit elbizonytalanít. Mit lehet 15 percben erről a két különböző dologról elmondani? A UNFICYPes részre azért vagyok kíváncsi, mert két vagy három éve írtam egy pazar tanulmányt – minden nagyképűség nélkül – erről a misszióról és a magyar részéről, és ezért mindig kíváncsi vagyok valaki überelni fogja-e.

Végül a panel harmadik érdekes előadása a most megszűnt MFO misszióról fog szólni. Ez a misszió személyesen is érint. Kétszer próbáltam meg eljutni ide, mindkétszer kudarcba fulladt (de legalább első alkalommal eljutotta helyette a ciprusi misszióba).

Az örök dilemma a következő. Mit csinálnak egy ilyen misszióban a magyar katonák (és rendőrök). 
Nagyrészt semmit (MFO-sok most felmordulnak), mert amit az MFO-ról szóló híradások mindig ugyanazokat a semmit mondó információkat tartalmazták: nyomoznak, gyorshajtás, stb. Mindig ugyanazok. Jellemző, hogy a 20 éves misszióról mennyire nincs semmi, hogy amikor elrabolták (véletlenül) az egyik magyar katonát, az is csak egy napig volt itthon hír. Most a napokban jelent meg egy hosszú cikk az utolsó váltás parancsnok helyettesével, Dr. Schultz Tamással és meglepődtem, hogy milyen hosszú. A missziós rendőr ismerősök sem tudtak hirtelen ilyen hosszú interjút felidézni. Szóval nagyon info nincs, legalábbis annak, aki benne van.

Igen ám, de itt van az, ami Cipruson történt. Amíg meg nem néztem, a honvedelem.hu-n mindig ugyanazok a semmitmondó hírek jelentek meg. Totál érdektelenség, unalom. Aztán amikor ott volt az ember, megnyíltak a katonák, értelmet nyertek mondatok és kiderült, hogy ez a maga szintjén egy érdekes, mozgalmas és félreértett misszió (mert mindenki Afganisztánból indult ki). És írtam róla vagy 10 oldalt! Arról, amiről addig max. 3 bekezdés semmitmondó ismétlés jelent meg.

Szóval ugyanezt akartam az MFO-val. Hátha érdekes, hátha történnek ott dolgok. Mikor meghallottam, hogy bezárják a missziót 2015-én március végén, próbáltam szervezni egy látogatást magamnak decemberben elkezdtem, februári kiutazással. Minden okénak tűnt, a római nemzetközi parancsokság is engedélyt adott rá, és akkor az ÖHP vagy a vezérkar valamelyik illetékese azt találta, hogy 1. zavarnám a csomagoló katonákat 2. nagyon veszélyes ott kint. Ez utóbbi különösen rosszul érintett azok után, hogy Afganisztánban ez sosem volt gond, pedig ott ennél sokkalta veszélyesebb volt a helyzet (most jöttem meg Erbilből, egy nappal az érkezésem előtt öngyilkos merénylő robbantott, hűűűű). Cserébe az egy hetes kutatóut helyet, felajánlották, hogy kimehetek az ünnepélyes zászlólevonásra, ami jó lett volna, csakhogy nem voltam Budapesten az induláskor.

Fájt, de mindegy, nem sírni akarok itt, hanem elmondani, hogy azért lennék kíváncsi az MFOs előadásra, mert attól tartok, hogy ennek a missziónak is az lesz a sorsa, mint az összes többi olyannak, ahol kutató nem járt. Megy a feledés homályába.

Mondjuk vicces, hogy ezt épp a honvédség intézi el magának, amely közben olyan büszke a missziós tevékenységére. Nem ez lesz az első eset (ha így lesz), talán már írtam itt a blogon, a 2003-2004-es iraki misszió története csak nagyon foghíjasan dolgozható fel, mert egy másik okos illetékes hagyta leselejtezni annak a missziónak az anyagait. Lobotómia, igen ez az a szó, amit kerestem. Kész, kitöröltük, emléke velünk él, de más semmi. Abból a misszióból csak és kizárólag a leglényegtelenebb iratokat őrizte meg a HM/MH az utókornak, mégpedig, hogy a misszió kb. 500 napján, mikor ki volt ügyeletes a táborban. Kíváncsian várom, hogy 10 év múlva mi lesz  kutatható az MFO-ból.

Lehűtöm magam. Nos, visszatérve a konferenciára, mert hiszen ezért kezdtem el írni, ezt a posztot, szerintem ez a legnagyobb érdeme. Ha bármit képes megőrizni (főleg ha utána kiadják, vagy legalább felveszik) az utókornak. Hogy ha majd egyszer valaki kutatni akar, de nem talál már semmit, akkor ezeknek a konferenciáknak az előadásai kulcsfontosságúak lesznek. Ezért örülök külön, hogy vannak, lesznek a missziós előadások, mivel az elmúlt 20 évben gyakorlatilag csak ezeken keresztül lehet prezentálni, hogy a Honvédség mit csinált az állandó leépülés és reform (inkább átalakulás) mellett.

Igazából annak is örülnöm kéne, hogy katonai és nem katonai előadók így egymás mellé vannak rakva. Próbálom visszaidézni emlékeim, hogy régen is volt-e, főleg katonák által szervezett konferencián, de nem nagyon rémlik. Most beugrott (mellékszál), amikor a Külügyi Intézetben konferenciát szerveztem a PRT-ról és ott voltak az előadók között tisztek is. Belegondolva, ez teljesen – jó értelemben véve – abnormális volt, mert nem gyakori katonáknak teljesen civil közönség előtt konferencián részt venni. Örülök, hogy azt megcsináltuk.

Erre a konferenciára másodszor is visszatérve, igazából két dolgot hiányolok: az afganisztáni missziót  (közben rájöttem, hogy az nem-a Mediterrán, bocsánat) és az időt. Jó, ezt értem, két napos konferenciára senki nem megy el, és sok a téma, úgyhogy zsúfolni kellett, de a 15 perc nagyon kevés, én épp csak levegőt vesz ennyi idő alatt J 

A puding próbája az előadások minősége lesz, de az előadók és a témák biztatóak. Külön örömnek tűnik, hogy a programot szervező, a Vezérkar tudományos műhelye ilyen komolyan veszi magát, és állítólag további hasonló volumenű konferenciák lesznek. (disclaimer: a műhely legtöbb kutatóját ismerem, többen a barátaim, úgyhogy nem is dicsérem őket tovább).


A konferenciára regisztrálni kell itt: hvk.tkh@hm.gov.hu

Aki kibírta idáig, annak a programot is iderakom

9.00-9.10 Elnöki megnyitó, köszöntők
9.10-9.25 Topor István ezds. (MH ÖHP)
A Magyar Honvédség műveletei a Mediterrán térségben
9.25-9.40 Galli László
A líbiai dominó 2011-ben
9.40-9.55 Orosz Anna (KKI)
Befektetési lehetőségek a Nyugat-Balkánon: gazdasági és politikai keretek
9.55-10.10 Speidl Bianka (HVK TKH)
Szíria a hatalmi játszmák kereszttűzében
10.10-10.25 Crisán Andrea (BM BÁH)
Push és Pull faktorok a nyugat-balkáni migráció hátterében
10.25-10.40 Kérdések - válaszok
10.40-11.00 Kávészünet
1. szekció (levezető elnök: Mező András alez.)
11.00-11.15 Szpisják József ddtbk. (MH KDK):
Magyar szerepvállalás az EUFOR égisze alatt
11.15-11.30 Dr. Isaszegi János ny. vőrgy. (HM Zrínyi Kiadó)
Háborúk és békeműveletek a Balkánon, 1897-től napjainkig
11.30-11.45 Dr. Vogel Dávid fhdgy. (MH KDK)
KFOR: 15 év a balkáni stabilitásért
11.45-12.00 Dr. Kiss Álmos Péter (MH KDK)
Balkáni iszlám fundamentalista szervezetek erősödésében rejlő kockázatok és kihívások
12.00-12.15 Kérdések - válaszok
2. szekció (levezető elnök: Dr. Besenyő János alez.)
11.00-11.15 Sógor Dániel (ELTE TáTK)
"Síita félhold"? Libanoni-szír-iraki-iráni együttműködés a terror árnyékában
11.15-11.30 Dr. habil. Kalmár Zoltán (PE MFTK)
Oroszország szerepe a szíriai konfliktusban
11.30-11.45 Dr. Prantner Zoltán (SZTE BTK)
A jemeni fegyveres erők az Arab Tavasz után
11.45-12.00 Dr. Marsai Viktor (NKE NETK)
Líbia 2015 tavaszán - Szomália Európa szomszédságában?
12.00-12.15 Kérdések - válaszok
12.15-13.15 Ebédszünet
1. szekció (levezető elnök: Mező András alez.)
13.15-13.30 Drót László ezredes (MH 5. BILD)
Az UNFICYP és a magyar ENSZ békefenntartó kiképzés
13.30-13.45 Kacziba Péter (MTA RKK)
Békeépítési törekvések eredményei Cipruson
13.45-14.00 Dr. Kállai Attila alez. (NKE HHK)
Hazai katonai térképészek az UNIFIL misszióban
14.00-14.15 Selmeczi Attila alez. (MH ÖHP)
A Multinational Force of Observers szerepe, tevékenysége
14.15-14.30 Kérdések - válaszok
2. szekció (levezető elnök: Dr. Besenyő János alez.)
13.15-13.30 Gömöri Roland (SZTE ÁJTK)
A kopt kisebbség helyzete Egyiptomban az Arab Tavasz után
13.30-13.45 Miletics Péter (MH GEOSZ)
Az arab tavasz geopolitikai következményei a tágabb mediterrán nagytérben
13.45-14.00 Prof. Dr. J. Nagy László (SZTE BTK)
Iszlám és társadalom Algériában
14.00-14.15 Oláh Péter (ELTE BTK)
Egyedül vagyunk? - A keleti nyitásról török szemmel
14.15-14.30 Kérdések - válaszok
14.30-14.45 Kávészünet
1. szekció (levezető elnök: Mező András alez.)
 14.45-15.00 Dobos Edgár (MTA KKI)
Etnopolitika és az állam működési zavarai Bosznia-Hercegovinában
 15.00-15.15 Balogh Ádám (SZTE ÁJTK)
A görög-macedón kérdés: egy történelmi konfliktus biztonságpolitikai hatásai
napjainkban
 15.15-15.30 Lóderer Balázs hdgy. (MH CKELMK)
Multietnikus államok a Balkánon
 15.30-15.45 Kérdések - válaszok
2. szekció (levezető elnök: Dr. Besenyő János alez.)
 14.45-15.00 Őexc. dr. Pólyi Csaba nagykövet
Spanyolország migránspolitikájának változásai
15.00-15.15 Dr. Rákóczi István (ELTE BTK)
A migráció hatása Portugália társadalmára
15.15-15.30 Dr. habil Molnár Anna (NKE NETK)
Olaszország és az afrikai migránsok
15.30-15.45 Kérdések - válaszok
15.45-16.00 Zárszó

Nincsenek megjegyzések: