szerda, július 09, 2014

A Honvédelmi Minisztérium nem költözéséről

Régóta akartam erről írni egy posztot. Nem teljesen friss a hír, hónapja, hogy felmerült a költözés, és egy hete, hogy megjelent egy ellenvélemény.

Június elején volt a hír először, hogy a miniszterelnök felkérte Hende minisztert, hogy vizsgálja meg a költözés lehetőségét.  Biztos voltam benne, hogy a miniszter a vizsgálat végén majd igen mond, nem szokott nemet mondani semmire, különben is az egész katonaságtól olyan idegen a nemet mondás (ilyenkor mindig eszembe jutnak a magyar haditechnikai rendszerek amortizálásának rémtörténetei, hogy ott sem jutott eszébe senkinek nemet mondani). Szóval biztosra vettem, hogy költözés lesz.

És tényleg hetekkel később már lehetett hallani pletykákat, hogy HM akkor költözni fog. Aztán olyat, hogy csak HM egy része (a felsővezetés nem) és a vezérkar költözik, aztán meg olyat is lehetett hallani, hogy akkor meg már az ÖHP fog továbbköltözni Veszprémbe.

Itt most egy hosszú zárójeles bekezdést kell írjak a pletyka mint formátum létezéséről. Az egyik dolog amit megtanultam azt elmúlt években a Honvédségről/HMről az a pletykagyár jelleg. Mindenről vannak pletykák és az ellenkezőjéről is. Múlt időben, jelen időben, jövő időben. Néha ezek igazak lesznek, gyakran nem. Az egyik kedvenc de nem konkrét példám Hende, Martonyi és Pintér miniszterek tervezett távozása volt az EU elnökség után. Nem tudom ki emlékszik, de akkor sok helyen az jött vissza, hogy a három miniszter majd távozik az sikeres EU elnökség után, félidőben. Mint az élet bebizonyította, ezek teljesen tévesek voltak. Kutatói szempontból nyilván az a kihívás a pletykákban, hogy aztán ezek néha az alapját képezik szakmai folyamatoknak, amelyeknek a megismerése, megértése önmagában is igen nehéz egy kívülállónak (nekem). Nem írhatok le dolgokat egy tanulmányban, amelyek csak pletykaszinten léteznek, és amelyekre nincs egyéb bizonyíték csak a szóbeszéd. A pletykákat tehát érdemes minél több helyről megerősíttetni, lehetőleg megtalál a forrását, akkor az is kiderülhet, hogy mi  is volt az eredeti info, amely - információelméletben már  leírták -  villámgyorsan torzulni kezd.

Visszatérve a HM/MH pletykagyár mivoltára, mint kívül álló ezt rendkívül élveztem és élvezem, ma már persze sokkal rezisztensebb vagyok az első hírekkel kapcsolatban. Idővel persze megtanultam azt is, hogy ez a pletykajelleg nem az HM/MH konglomerátum sajátossága, hanem minden olyan bürokratikus vagy hierarchikus szervezeté, amely elég nagy ahhoz, hogy az információáramlás megakadjon az egyes szintek/csoportok között. Biztos ennek is van már elmélete, de nem olvastam. Én olyan 20 fő körüli teszem a minimum szintet. A HM/MH a maga 29000 főjével (vagy mennyi) így gazdag táptalajt kínál a pletykákhoz.

Mi a lényeg? A fenti fenti pletykákról nem tudtam megállapítani, hogy mi igaz belőlük, engem önzően csak annyi érdekelt, hogy hogyan tudom a kapcsolatokat fenntartani a HM-vel ha lemennek Székesfehérvárra. Mégritkábban, mint eddig.

A szomorú végkifejlet helyett, mint napsugár sütött be az ablakon a Heti Válaszban Ablonczy Balázs cikke a minisztériumok költöztetéséről múlt héten. Ebben kiderül, hogy:
- A két tárca (a másik a földművelődésügyi) dolgozóinak a kevesebb mint harmada vállalná a költözést. Egyik kollégám e adat mögül a "bürokratikus ellenállás" elméletét olvasta ki (már megint egy elmélet), azaz, hogy a minisztérium tagsága nem akar lemenni, és ehhez bőven talált érveket, hiszen az nem lehet érv, hogy ők nem akarnak költözni.
- A HM áthelyezése negyven milliárdba kerülne. Ez sok, de nem annyira sok. A HM/MH pletykáik hallva nem tudom mi mindent számoltak ebbe bele. De ez akár a költözés melletti érv is lehetne, hiszen ennyi pénzből végre egy modern minisztériumot és vezérkart lehetne létrehozni, ahol nem 20 éves bútorok mögött ülnek a munkatársak és ahol a számítógépek nem Pentium II-esek. És ahol van elég terminál, amely biztosítja a hozzáférést megfelelő számba a NATO és az ISAF informatikai rendszerekhez, és ahol létre lehetne hozni egy valódi háború vezetési központot.
- Németország kivételével más uniós országban nincsenek minisztériumok vidéken. A nemzetközi példák akár hatásosak is lehetnek

A HM költöztetése kapcsán egyébként megjelenik az egyik fent említett pletyka, miszerint a vidékre költözés esetén az ÖHP-t ki kellene telepíteni, mert NATO alapelv, hogy a stratégiai és a taktikai-harcászati szint nem lehet egy helyen, mert háború esetén egy támadással meg lehetne semmisíteni őket (majdnem szó szerinti idézet).
A cikk továbbá még megemlíti, hogy a HM alatt több emelet mélységben védett vezetési pontok vannak (ez érdekes, egyszer majd bekéredzkedek), a NATO-val való kapcsolattartást biztosító rendszerek, melynek kábelei is különlegest kezelést igényelnek. (később kiderül, hogy a speciális ingatlan igények jelentős szerepet játszanak a 40 milliárdos tételben). Költözés elleni érvként felmerült még, a szervezési és kapcsolattartási problémák katasztrófahelyzetekben (ahol a HM/MH szerepe kiemelt). Felmérések szerint évente több száz millióval nőne a benzinköltség az ingázás miatt. A szerző megjegyzi, hogy ez elgondolkodtató azután, hogy a helikopterek cseréjére sem jutott pénz.

Ja és a legfontosabb talán, ami súlyt ad a cikknek, hogy az elején hivatkozik Kövér László házelnöknek a Katolikus Rádiónak adott interjújára, ahol a házelnök elhibázott ötletnek tartja a költöztetést. (Egy gyors átnézés után kiderül, hogy a szinte teljes netes média, ugyanazt a három bekezdést szajkozza az egész cikkből lásd pl itt:

Szerintem ez egy jó cikk volt, és remélem, hogy nem lesz semmi a költözésből.

Amivel még kiegészíteném a cikket az három gondolat. Egyrészt a székesfehérvári önkormányzat szűklátókörűsége. Nem jutott eszükbe, hogy ez az országnak akár rossz is lehet? Hogy esetleg csökkentheti a HM hatékonyságát? Drágábbá teheti a működését az egyébként is szűkös források mellett. Még Vargha államtitkárnak sem jutott eszébe? Idáig róla csupa pozitívet hallottam, biztos jó ember, de ők is csak annyit látott benne, hogy plusz munkahelyek Szfehérvárnak? A NATO szempontot nem is mondom, mert az nem kell tudnia egy önkormányzati vezetőnek (bár nála működik, hogy az ország műveleti parancsnoksága. Onnan irányítanának egy háborút, szóval talán nem alaptalan).

A másik a KNBSZ totális kifelejtése az egyenletből. Ha jól emlékszem ez a szervezet a miniszter közvetlen irányítása alá tartozik. Oda szállít be információkat. Hogyan működnek BP-esten az egyik, vidéken a másik, amikor szoros szimbiózisban kellene lenniük. És ott nem lehet mindent telefonon megbeszélni. Az ő költözésük - gondolom még komolyabb információvédelmi szabályok mellett - mégegyszer annyiba került volna.  

Nincsenek megjegyzések: