péntek, augusztus 04, 2006

PRT hiányosságok és a Külügyminisztérium

Szétzilált afganisztáni katonai misszió címmel (ezt sincs fent a neten, nem értem a logikájukat, 2 hétre rá meglett) Haraszti Gyula írt egész oldalas cikket a mai Magyar Nemzetben. Jó és informatív cikk, bár néhol pontatlan. Megemlíti azokat a hiányosságokat, amelyekkel egyenlőre katonai oldalon szembenézünk. Számos adat a cikkben a katonai misszió összetételéről, létszámáról, ami tegnap elhangzott de nem említettem és a Népszabiban sem volt benne, finom részletek.
Az erőssége azonban azok a részek, amelyek a hiányosságokról szólnak, egynémelyt nekem is több forrás említette, megerősítette.

A törzs leváltása. Valóban szinte az utolsó pillanatban voltak változtatások. A kb 155 főből mintegy 30 fő lett lecserélve azután, hogy Zsigmond lett kinevezve a PRT parancsnokának. Egyenlőre, én sem tudom mi az oka, annak, hogy Bakó Andrást (én Antalra emlékszem) leváltották, de ezután az új parancsnok a számos saját ( a tatai alakulatból) embert hozott magával, illetve voltak akik, nem vállalták az új vezető mellett a missziót. Információim szerint túlzás, hogy az egész parancsnoki kar le lett volna váltva (Haraszti állítása). A gyakorlaton találkoztam olyan tisztekkel, akikkel már Szolnokon is találkoztam, és egyébként sem 30 fő csak a törzs, remélem.
A probléma ettől még megvan, ez a 30 ember alig két hetet kapott arra, amire mások egy hónapot vagy többet készültek és kérdés, hogy mennyire tudtak összeszokni, ami kulcsfontosságú ha lőni kezdenek és baj van. Megértik majd egymást fél szavakból? Ismerik az ISAF szabályzatait előírásait álmukból felébresztve is?
Baló mérnök ezredesről én is csupa jó hallottam, sok misszióstapasztalat, magas szinten beszél 3 nyelvet, benne az oroszt, ami ott mindenképpen plusz a többi nato nemzethez képest(mínusz ex-varsói szerződésesek). Az afgán tisztek, kgb-sek esetleg tisztviselők között számosan lesznek majd, akik beszélik ezt a nyelvet és ez óriási előnyt jelent majd megbecsülés, együttműködési hajlandóság, rokonszenv szempontjából. Valaki azt mondta erről a PRT ról, hogy 60 százalékban logisztika, 40 százalékban őrzés/járőrözés, talán ezért gondoltak rá először, mert az ő ezirányú végzettsége tapasztalata kulcsfontosságú lehetett.
A táborfalvi felkészítés körülményeiről nem hallottam de hát istenem katonák, szokják hogy mi lesz Afganisztánban. Azt meg hogy négy hónapig nem lehet hazajönni, hát istenem. Szar lesz, viszont nem hat hónapok kell lehúzni.
A tábor belőhető valóban, de ha a hollandoknak jó volt, már pedig ők sok tekintetben előrelátóbbak, felkészültebbek voltak, nos akkor nekünk is ki kell bírni. Különben sincs sok választás vagy fent a hegy tetején (akkor nem vagyunk az afgánok között), vagy lent és a helyiek mellett.
Helikopterek. A katonák szerették volna, de attól még ugyanannyi ideig tartott volna a MEDEVAC, mert azok is Mazar i Sharifban állomásoztak volna, révén Pul-i Kumriban nincs, csak ideiglenes leszállópálya. Nagyon sokba került volna és a hollandoknak sem volt saját.
Tolmácsok. Ez valóban súlyos probléma. Még nem tartunk sehol és valóban az említett nevetséges összeget akartunk eredetileg fizetni. Lesznek kint angol-afgán(dari v. pastu) tolmácsok, de ez kevés. A bizalmi beszélgetésekre magyar-dári vagy magyar-pastu kell: ezekből magyar alig van, afgán menekült talán, de kétséges hogy megérné e nekik vállalni a rizikót. Adtam egy javaslatot Bocskainak, hétfőn visszatérünk rá, ha érdekli őket.
CIMIC. Én nem hallottam ezt az infót, nekem a témát ismerő források azt mondták nem volt ebből probléma, ráadásul önként megy a jelentkezés. (persze attól még van olyan hogy rábírunk embereket az önként jelentkezésre). Különben is, aki CIMIC-es lesz, gondolom az ilyenre készül, mindenhol ez a legveszélyesebb munkák egyike. Az CIMIC büdzséjét említettem tegnap. Ha a hír igaz, az jó pénz lesz. Kezdetben egyébként óriási szükség lesz a CIMICre, mert nekik kell nyilvános forrásokból kvázi összerakni a tartományról a képet, a közhangulatról, az infrastruktúra állapotáról, az etnikai csoportokról stb.
Beszerzések: hát igen, a robotrepülő miért csak beszerzés alatt van? Ki fogja kezelni? Azok már ki vannak képezve? A zavaró berendezések? A szerző szerint ezek nem csak felismerik, de meg is semmisítik a robbanószereket. Én csak annyit hallottam, hogy zavarják. És persze vannak dolgok,a mit a sajt még nem is pedzeget.

Másik hír az MNO-n dél-Afganisztánról. Négy áldozatot máris elszenvedtek a kanadaiak és a britek. Hilmand (brit) két járási városát elfoglalták a tálibok (igazából nem volt kormányzati rendőr vagy katona, akitől el kellett volna foglalni), az egyik (Garmszer) 200 kmre a paki határtól. Persze a helyi rendőrök és a NATOval közösen kivonultak és visszafoglalták, ám elgondolkodtató hogy a tálibok olyan taktikát választottak megint, amibe már egyszer belebuktak. Maguk az eseményekben egyébként nincs meglepő. Várhatóak voltak az áldozatok, a tálibok kísérlete és a visszafoglalás kimenetele is.

A Népszabadságban erős kritika a külügy felé Sólyom Lászlótól. Szerintem a példái nagyon találóak, máshonnan is hallottam ilyeneket: Két részlet a cikkből: (a küm) érdemi információt tartalmazó háttéranyagok helyett gyakran a "kapcsolatok sokoldalú és dinamikus fejlődését" ecsetelő közhelyekkel teletűzdelt "gyógyszövegeket" küld (Sólyomnak)
és
Sólyom a Figyelő-interjúban negatív példaként hozta fel, hogy Ahmet Necdet Sezer török államfő minapi budapesti látogatása előtt kapott külügyes háttéranyag bőséges információkat tartalmazott a rodostói Rákóczi-házról és a külkereskedelmi árucseréről, de a kurd kisebbség helyzetéről nem volt elegendő anyag és vélemény.
(A Figyelő honlapján nincs fent a teljes riport, wp)

A Magyar Hirlapban is kap kritikát Külügy. Hazánk ENSZ-CEDAW képviselője bírálja őket, amiért nem őt támogatták a tisztújításon, hanem egy új embert jelöltek. Úgy érzem mindkét oldal híbás egy kicsit. A külügynelók és a kormánynak szíve joga azt jelölni akit akar. Ebben nekik van igazuk, csak azt ne hozzák érvvül (mert ezt tették), hogy Morvai Krisztina nem működött kellőképpen együtt a kormánnyal. Morvai állítása ugyanis (a CEDAW egyezményben nem találtam, de a nemz. gyakorlattal összhangúnak tűnik) az, hogy bár őt a kormány/ország jelöli, a CEDAW tagjaként már a szervezet feladatainak az érvényesítése a feladata, így ha úgy jön ki a lépés, a saját hazáját is bírálni fogja. Talán ez nem tetszett a külügynek? Nem tartották szervilisnek? Amíg nem derül ki, mi volt vele pontosan a probléma, addig higgyük ezt.
Sajnos Morvai érvei között némi személyeskedést érzek becsúszni (ami csökkenti a hitelességét) azzal, hogy utódját, mint cionista nőszervezeti képviselőt és Gönz Kinga barátnőjét állítja elénk. Nem tudom, így van-e, de ezektől függetlenül még a hölgy lehetne is jó nőjogi harcos, mert ez a két tény semmit sem árult el szakmai képességeiről.

Megmondom őszintén, nekem semmi kifogásom az ellen, ha valaki azért helyez pozicióba valakit mert ismeri és megbízik benne. Csak akkor ezt vállalja fel, és ha az illető egy hozzánemértő szar, vállalja ezért a felelősséget a segítő kéz is. Ha bukik a propagált bukjon vele a főnöke is. Ilyen egyszerű és akkor mindenki eldöntheti, hogy akit tól maga előtt, az valóban méltó/alkalmas a feladatra. Ennyit mára az okoskodásból

köszönet Atusnak, a Café Alibi főpincérének a szemlézésért

Nincsenek megjegyzések: