Múlt vasárnap lehetőségem volt csatlakozni ahhoz a delegáciohoz, amely elrepült Litvániába, hogy átvegye a jelképes kulcsokat a balti légtér védelme céljából. A siauliai-i légibázison a norvég légierő F-16osai települtek (egy másik, olasz kontingens Észtországban) tőlük vette át a Gripen kontingens szeptember 1-vel a feladatot, egyben a Baltic Air Policing (BAP) vezető nemzeti feladatait.
Ezt a poszt most csak a norvégokkal foglalkozik. Sikerült kint összeszedni a mérségkelten informativ PPT-t és persze közelről körbe lehetett járni a norvég F-16sokat is.
Ez itt a négy norvég F-16-os egyike, amelyik készülséget ad.
A hivatalos program előtt a két gép kapott egy gyakorló riasztást. Egy mikrobusz elszáguldott mellettünk.
Aztán elgurultak a felszállópálya felé.
Mind a ketten.
Szépek voltak és zajosak. Hamarosan két Gripen is a levegőbe emelkedett.
A harmadik kiállítási tárgyként várta, hogy a sajtósok lefotózzák és háttere legyen (egy Gripennel együtt) a hivatalos események utáni sajtótájékoztatónak.
Nem néztem még meg ilyen közelről eg F-16-ost. Bár a legutóbbi Roskilde-i Airshown megtehettem volna. Most, hogy a dán légierő modernizációba beleolvastam egy kicsit, elmondhatom, hogy a dán, norvég, holland és belga F-16-sok hasonlítanak egymásra. 1975-ben az European Partner Air Forces csoport keretében együtt rendeltek talán 2xx db F-16 A/B, és amikor azidő úgy hozta, akkor együtt is modernizálták F-16AM/BM Block 15 MLU-ra.
Ha jól értem ez a Sniper célzó pod
A norvég és a magyar parancsnok egyeztet a hivatalos program végén. Háttérben az egyik régi hangár. A BAP gépeit nem ezekben tárolják.
Ott pihen a negyedik F-16-os.
A sajtóhírekben is (talán) megjelent kulcsátadás. A hivatalos ceremónia és ünnepi beszédek után a norvég és olasz parancsokok átadták a balti légtér "kulcsát". Az olaszokat Németország eurofighterek váltják az Ämari légibázison. A program folytatódott, de erről majd egy másik posztban.
Nem sokkal később megérkezett az olasz légierő szállítógépe, hogy hazavigye az olasz kontingenst (legalábbis gondolom azt a részét, akik az ünnepségre átjöttek a bázisra)
A KC-767-es légiutántöltésre és képes.
A mikrobusz fölött, a gép szárnyán (és a másikon is) látható egy légiutántöltő konténer. A kép közepén egy merev léguitántöltő cső is látható a gép farka alatt, így bármely NATO-gépet tudja utántölteni (még utána kell nézzek, miért is létezik ez a két verzió)
Itt már mi is a kifutópályán vagyunk, hogy megkezdjük a felszállásunkat.
(köszönet a HM-nek, hogy csatlakozhattam a delegációhoz)
5 megjegyzés:
Szia Péter!
A szárnyvégen lévő "micsoda" a hajlékonycsöves utántöltő rendszer konténere. Abból engedik ki a töltőcsövet a végén a kosárral. Az olaszok töltötték pl. a cseh Gripeneket Izlandra jövet-menet.
Üdv: SZT
Köszönöm :) Írd meg ide azt is, ha kérhetlek, hogy miért van szükség a kétfajta utántültési módra? Akkor nem kell utána keresnem.
wp
Azért, mert a fix boom-os-hoz a repulőgépen van a "foglalat" és a boom-on a "cső", (Ilyen van pl. az F-16-osokon is, a csatlakozópont a kabin mögött található), a szárnytartályos, hajlékony csöves esetében pedig a gépen van a "cső" és a tartályból kieresztett kosárban a foglalat.
A fix csöves kiépítés macerásabb, jellemzően csak nagy gépeket alakítanak át ilyenre. A kosaras töltést nagyon sok, erre a célra módosított kisebb géppel is meg lehet csinálni, pl. az USA haditengerészet S-3 Vikingeket és A-6 Prowlereket használt utántöltőnek.
Szia Péter!
Nem ment át, nekifutok újra. Az előttem szólót kiegészítve, ad egyfajta rugalmasságot, mivel ugyanaz a tanker egy 6-8 órás repülés közben utántöltheti a merev csöves rendszerű F-15, F-16, C-17, stb. típusokat és a hajlékony csöveseket is, F/A-18-asokat, Mirage-okat, Gripeneket, stb.
Üdv: SZT
Szervusztok,
Köszönöm, el kellett olvasnom vagy kétszer. Az egyik esetben (hajlékony csöves) a gép céloz bele a töltőbe, a másik esetben (merev csöves) a tanker kezelője céloz bele a gép nyílásába. előőjött a régi olvasmányok és képek.
wp
Megjegyzés küldése