A tanulmányban egyrészt megpróbáltam összeszedni, hogy mi vezetett ahhoz, hogy politikusok fejéből kipattant az ötlet a külföldi katonák kivonása, illetve, hogy a biztonsági felelősség átadása, hol mikor miért és milyen ütemben történt, történik. EZ utóbbi egy kicsit érdekesebb volt, mert nem nagyon volt forrás a hivatalos dokumentumokon kívül, és nagy meglepetésemre, ezek egy része nem is volt a neten. De nekem megvolt valahonnan, nem emlékszem honnan.
A tanulmány legvégén még van éhány kritikus gondolat, de inkább az átmenet magyar aspektusát fogom ide bemásolni. Röviden összefoglalva azt mondhatnám nincs mire büszkének lennünk. Itt pontosan megmutatkozott a világos magyar stratégia hiánya és kormányzati figyelem (érdeklődés) hiánya. Az a durva ebben, hogy a PRT-nak rengeteg mindent köszönhet a mindenkori magyar kormány a nemzetközi megítélés terén, a külpolitikánk láthatósága terén, mégis figyelmet alig kapott (ez nem tévesztendő össze a HM sikerpropagandájával, az más tészta). Ime:
Az átmenet Baghlan tartományban, a magyar Tartományi Újjáépítési Csoport felelősségi területén
Az Észak-Afganisztánban található Baghlan tartomány az elmúlt években
az egyik legfontosabb területnek számított Kunduz tartománnyal együtt
(ISAF szóhasználatban Baghlan-Kunduz korridor) az ISAF számára. A
nemzetközi erők éves katonai terveiben, az északi régióban elsőszámú
prioritást élvezett, amit a tartományba küldött amerikai és német erők,
valamint az afgán biztonsági erők folyamatosan növekvő száma mutatott
2010-től kezdve. A két tartomány talán legfontosabb értéke tranzit
jellegéből adódik, amelyet a Közép-Ázsia és Afganisztán között kiépülő
utánpótlási útvonal jelent.
Baghlan tartományban ér össze a Mazar-i Sharif és Kunduz felől érkező két főút, amelyek a közúti összeköttetetést biztosítják Közép-Ázsia felé; illetve a tartomány északi határán van a Szalang-hágó, amely az egyetlen egész évben használható szárazföldi kapcsolat a Hindukus hegységen keresztül Afganisztán északi és keleti, valamint déli területei között. Ennél fogva Baghlan stratégiai elhelyezkedésű, ám a NATO szemében csak az után vált stratégiai fontosságúvá, hogy az ISAF pakisztáni utánpótlási útvonala jelentősen meggyengült az ottani tálib csoportok tevékenysége miatt. Az alternatívaként kialakított Északi Ellátási Útvonal (Northern Distribution Network), részben Európa felől Oroszországon keresztül, részben közvetlenül Közép-Ázsia felől biztosítja az ISAF erők ellátását, ma már több mint 50 százalékban. Ez a fejlemény növelte meg – nem Baghlan elhelyezkedése önmagában – a magyar PRT működési területének fontosságát. |
A terület kiemelt fontossága kapcsán az volt az eredeti nézet, hogy a
tartomány, vagy legalábbis a kulcsfontosságú, a főút mentén haladó
járások az utolsó előtti negyedik fázisban kerülnek majd az afgán
biztonsági erők fennhatósága alá. Ezt a logikát támasztotta alá az,
ahogy az első két lépcsőben bejelentésre kerültek a környező tartományok
(Bamiyan, Samangan, Takhar, Pandzsír) és az ott levő járások. Az ott
működő Tartományi Újjáépítési Csoportok is megkezdték a saját
evolúciójukat az elméletben lefektetett tervek szerint. Mind a bamiyani
új-zélandi, a mazar-i sharifi svéd, a kunduzi és badakshani német (és a
távolabbi, de szintén az északi régióhoz tartozó faryabi norvég) PRT
közös civil-katonai vagy civil vezetés alá került, a delegált vezető
diplomata irányításával, természetesen a katonai kompetenciákat továbbra
is meghagyva a katonai parancsnok számára.
Ezzel párhuzamosan a PRT-k civil, fejlesztési jellegén igyekeztek
erősíteni, elsősorban a fejlesztési források bővítésével és az átmenet
végrehajtásához támogatást jelentő koordinációs, tanácsadói jelleg
erősítésével. A civil jelleg erősítése nem jelentette feltétlenül, hogy
létszámban is növelték volna a PRT-k nem katonai létszámát, de az afgán
tárgyalópartnerek felé a politikai megjelenítés szintjén mindenképpen
növekedett a civil jelleg.
A badakshani német és norvég PRT az elemzés készítésének idején (2012. december) már bezárt, Norvégia ráadásul a NATO kérésére a tervezett időponthoz képest egy fél évvel korábbra hozta előre a bezárást.
Mindkét tartomány csak a harmadik lépcsőben került be az átmenet
folyamatába, és ráadásul nem is az összes járás (lásd a fenti térképet).
A svéd PRT – valószínűleg mivel az ISAF számára stratégiailag
kulcsfontosságú régiós „fővárosban” működik – az utolsó pillanatig
marad, a kunduzi német PRT pedig valamikor 2013 nyarán vagy őszén fog
bezárni.
A magyar PRT esetében az első lépések 2010-ben kezdődtek, amikor a PRT
feladatul kapta az ISAF északi regionális parancsnokságától, hogy egy
megadott kérdőív kitöltésével havonta jelentsen az átmenet szempontjából
fontos tartományi állapotokról. Ezzel párhuzamosan az afgán oldalról is
megindult az információk begyűjtése: Kabulból rendszeresen érkeztek
szemrevételező bizottságok, akik a saját rendszerükön keresztül kezdték
meg a tartomány felmérését. Az érdemi tervezés 2011-ben kezdődött meg – a
helyzet ekkor még viszonylag kényelmesnek tűnt, hiszen az akkori tervek
szerint Baghlan tartományt csak 2013 őszén tervezték átadni. Az
események valamikor 2011 második felében gyorsultak fel, amikor először
merült fel, hogy a tartomány vagy annak egyes részei már 2013 tavaszán,
azaz egy fél évvel korábban is bekerülhetnek az inteqal folyamatába. A
PRT-11 időszaka alatt (2011. augusztus – 2012. március) dolgozták ki a
felállítandó Átmenet Munkacsoport (Transition Working Group)
létrehozását, benne az afgán oldallal (rendőrség ANP/ANCOP, hadsereg,
titkosszolgálat, kormányzó-helyettes, minisztériumok helyi képviselői)
és a nemzetközi erők képviselőivel (PRT, német erők, USAID). Ekkor
döntötték el, hogy milyen gyakorisággal, és hogyan tervezzék meg az
átmenetet helyi szinten. Az afgán vezetés alig volt tájékozott az
átmenet folyamatáról, így velük először a PRT ismertette az előttük álló
feladatokat.
A PRT-12 időszaka alatt kezdődött el a munkacsoport rendszeres
ülésezése elvileg hetente, a gyakorlatban inkább kéthetente. Az eredeti
tervekhez képest viszonylag váratlanul, Baghlan tartomány egyes járásai
(a főútvonal mentiek) már a harmadik átadási csomagba bekerültek.
Karzai elnök 2012. májusi bejelentése ezzel új helyzetet teremtett
minden szereplő számára. A helyszíni tapasztalatok szerint a baghlani
afgán politikai vezetés nehezen értette meg az ügy súlyát és kevés
érdeklődést mutatott a folyamat iránt, bár az is igaz, hogy korábban nem
sok információt kaptak (vagy nem foglalkoztak vele) Kabulból, hogy
miként is kell végbe mennie az átmenetnek.
Az is hamar világossá vált, hogy a tartományi vezetésben nem volt
mindenkinek érdeke az átmenet siettetése. A Kabulból kinevezett
kormányzó, aki a valóságban kevés befolyással rendelkezett, vagy a
biztonsági erők (ANA, ANCOP, ANP) parancsnokai alapvetően a nemzetközi
jelenlét minél tovább történő elodázásában voltak érdekeltek, mert ennek
révén saját erőik helyzete stabilabb, biztonságosabb volt. Szemükben a
nemzetközi erők távozása az értékes és hatékony támogató erők távozását
jelentette, akikre korábban a bajban – a fegyveres harcok vagy műveletek
során – végső soron számíthattak.
Talán ezért is a biztonsági erők képviselői a kezdetektől fogva nagyobb
figyelmet tanúsítottak az Átmenet Munkacsoport ülésein. Ebben persze
valószínűleg az is szerepet játszott, hogy 2012 tavasza és nyara között
komolyan felmerült annak lehetősége, hogy Magyarország még az átmenet
befejezése előtt, 2012 októberéig kivonja a Tartományi Újjáépítési
Csoportot Baghlanból. Ez az idő előtti távozás, (ráadásul a
kulcsfontosságú integal folyamat közepén) végül a NATO szövetségesek
kérésére nem valósult meg, viszont a bizonytalanság hónapjai alatt a
tartományban működő német erők is állandó résztvevői lettek a
munkacsoport tárgyalásainak (a németek úgy sejtették, hogy ha
Magyarország kivonul, akkor nekik kell majd befejezni az átmenetet).
Három hónappal a magyar PRT bezárása előtt ugyancsak elmondható, hogy a
magyar újjáépítési csoport esetében elmaradt az evolúció mind a
civilesítés, mind a fejlesztési erőforrások növelése tekintetében. A PRT
továbbra is katonai irányítás alatt és fokozatosan csökkenő létszám
mellett működik. A civil jelenlét egy fejlesztési tanácsadó (DEVAD)
kiküldésével még 2011-ben megduplázódott. Az ő feladata a kiküldés
idején azonban nem az inteqal támogatása volt, hanem a csökkenő magyar
fejlesztési források miatt külső, nemzetközi támogatások felkutatása.
Ezzel már érintettük is PRT-evolúció másik hiányzó aspektusát, a
fejlesztési támogatások növelését az átmenetre kijelölt területeken (és a
2014-ig tartó évekre). A magyar fejlesztési források 2007-2008 kezdeti
(500 millió forintnyi fejlesztési forrást felhasználó) időszaka óta
folyamatosan csökkentek, összhangban a Külügyminisztérium és az ország
gazdasági helyzetével. A jelentős költségvetési elvonások hatása
megjelent az afganisztáni lehetőségek tekintetében is: 2011-re már csak
mintegy 84 millió forintot fordítottak helyszíni projektekre, ami
2012-ben még tovább csökkent.
A PRT evolúciójának elmaradása elsősorban nem az afganisztáni PRT
vezetőin múlott, hanem a hazai szándékok és a figyelem hiánya lehetett
az oka. A misszió fő feladatai és belső feladatrendszerének átalakítása
(civil irányító szerep megnövelése) mindenképpen kormányzati szintű
döntést igényelt volna, ahogy ez más országok esetében is történt. Az
elmúlt évek tapasztalatai azt mutatták, hogy a budapesti vezetés a PRT-t
nem egységes kormányzati erőfeszítésnek tekintette, hanem egy olyan
missziónak, ahol mind a katonai, mind a civil szereplők végzik a
tevékenységüket (sőt a magyar rendőrség is jelen van az EU missziója
révén). Az együttműködés nyilvánvalóan folyamatos a helyszínen, ám annak
mélysége, koordináltsága változik attól függően, hogy kormányzati
szinten mit várnak vagy nem várnak el, illetve, hogy az aktuális katonai
parancsnokok (akik hathavonta váltják egymást) és a civil képviselők
(egy-egy diplomata, aki 2-3 évet folyamatosan a pozícióban van) miként
találják meg az összhangot.
2 megjegyzés:
A Salang-hágó a tartomány déli határán és nem az északin található! Egyébként jó kis összefoglaló! :)
köszi, mindig összetévesztem.
wp
Megjegyzés küldése