Múlt héten elbúcsuztatták az Baghlanban munkálkodó magyar-amerikai OMLT, kiképző és mentor csoportot. A kb 50 fős egység (ebből 12 amerikai) feladata nem csak az afgán egység mentorálása lesz, hanem összhangban a magyar kivonulási elképzelésekkel, az egység valamikor a 2012 márciusáig tartó kint léte alatt áttelepül Mazar-i Sharifba.
A búcsúztatóról beszámolt a honvédelem.hu is Eredmények sora bizonyítja a mentortevékenység sikerét címmel: Nem tudom ki írta Orosz tábornok úr beszédét, de szerintem valahogy nem kerek egy része. Mitől eredményes az OMLT a cikk szerint? ... a magyar-amerikai mentortevékenység sikerét bizonyítja, hogy a Baghlan tartományban szolgáló afgán lövészzászlóalj július közepén megkapta az „önálló műveletre alkalmas” minősítést a NATO-tól.
A problémám az, hogy tudtommal nincs ilyen minősítés. Az tény, hogy a NATO az elmúlt években többször is átalakította az afgán egységeket érintő minősítési rendszerét ugyanis az afgán egységek nem a kívánt/elvárt sebességgel akartak előrehaladni, fejlődni, így le kellett szállítani a mérési szinteket. Lásd itt a CNN-t vagy az AAN-t: Paint It Pink: The US redefining ANA success
Mint a második cikkből is kiderül, ráadásul az egyes szintekhez párosított kifejezéseket is átalakították. Ennek számunka fontos része, hogy a legjobb minősítést kapott ANA kandakok is "csak" tanácsadókkal önálló (independent witd adviser) minősítést kaphatnak.
Az amerikai számvevőszék 2012 júliusi jelentése szerint is ez a legmagasabb kategória. Long-standing Challenges May Affect Progress and Sustainment of Afghan National Security Forces GAO-12-951T, Jul 24, 2012. 3. oldal.
Közben a keresésben rátalálok egy 2012 júliusi posztomra, amely részben ezzel, részben az OMLT jövőjével foglalkozik (Az OMLT-k validálása - azaz a magyar amerikai OMLT jövője). Onnan átvéve: Ha CM 1 lesz, akkor: Full Operational Capability - Battalion is fully capable of planning, executing and sustaining operations - No OMLT and ETT operational support - Some external support may be required - Manning and equipping are above 85 percent Organization status.
Összefoglalva, a magyar és amerikai katonák tényleg jó munkát végezhettek, ha a kandak megkapta a legmagasabb minősítést (a GAO-s anyagban benne van pontosan, emlékezetem szerint max. egy tucat kandak kapott ilyet a 15x-ből), csak nem azt a minősítést kapta, amit Orosz tábornok szájába adtak. Ha nem tévedek. Ennek a beszédnek azonban van még egy implikációja, bár kissé áttételes.
Emlékezetem szerint az OMLT Mazarba történő áthelyezésének kormányzati/HM kommunikációja az, hogy az OMLT elvégezte a dolgát (lásd a ANA zászlóalj már önálló), most már egy új kandakot fog kapni, vagy a törszet fogja mentorálni a központban. Ebbe belepasszol az is, hogy azt mondjuk az baghlani kandak OK, fel lett készítve. Amennyiben azonban a GAO dokumentumnak van igaza (azaz további támogatást igényelhet a kandak), akkor úgy is tünhet (hogy megengedően fogalmazzak), hogy a baghlani 2/3/209-es kandak további mentorálást igényelne, vagy legalábbis bizonyos feladatok végrehajtását továbbra is csak ISAF támogatással tudná végrehajtani. Mint katonák elmondták, ezt valahogy úgy kell elképzelnek, hogy a hagyományos lövészfeladatokra alkalmas a zászlóalj, de ennél bonyolultabb dolgokra nem (ezt még magyarázhatná nekem valaki a kommentek között, mert nem érzem valami erősnek). Amit az OMLT biztosított tipikusan a kandak számára az a MEDEVAC, vagy a légitámogatás, talán felderítés? Azaz úgy is tűnhet a dolog, hogy a kandak továbbra is igényelhetne támogatást tipikusan műveletek esetén, amit az OMLT vagy biztosít majd számára valahogy Mazarból, vagy sem. Más ISAF katonai erő nem nagyon lesz a környéken már jövő év második felében, talán az amerikai erőkön kívül, akik a "saját" ALP (Afghan Local Police) erőkkel foglalkozik.
Mi lehet akkor az esetlegesen nem kommunikált oka az OMLT távozásának? A PRT bezárása, amely egyfajta logisztikai lánc (is) volt az 50-60 fős magyar-amerikai egység utánpótlásában. Mazarból a honvédség képtelen lenne ellátni csak az OMLT-t a saját logisztikai egységére és az OMLT logisztikai elemére támaszkodva. Ráadásul a PRT és az OMLT egymás katonai biztosításában, támogatásában (egészségüügyi részleg) is szerepet játszott. Ezért lett talán oda telepítve a OMLT 2009-ben és nem Uruzgánba. Az OMLT kivonásának (érdekes, hogy még 2012-ben is a mentor csoportról hivatalosan mint I/x -ként kell jelenteni, mintha lenne vagy lett volna az életben egy második OMLT is. Tervezve volt Uruzgánba, de nem lett belőle semmi. Ez egy apróság, amellyel a bürokráciának nem volt ideje foglalkozni azóta sem).
Utolsó gondolatként a terminusokról. Az itthoni hivatalos szóhasználatban az OMLT-ből MAT (Military Advisory Team) lesz, ha átmegy Mazarba. Ez a kifejezés hivatalos NATO kifejezésnek tűnik az internet szerint. Ugyanakkor nemrég írtam a NATO sajtókapcsolatokért felelős csoportjának az OMLT-k számáról érdeklődve, ahol a válasz részekétn azt írták, hogy az OMLT-k (mint kifejezés) már nem létezik, az új hivatalos kifejezés a Security Force Assistance, azaz SFA.
3 megjegyzés:
Az "independent with adviser" minosites nem az OMLT CONOPS alapjan van. Ez a "mertekegyseg" az SFA hatteranyagban szerepel...
Hello
Nem láttam az OMLT CONOPSot ez tény, de hivatalos amerikai jelentés 2012 áprilisában is ezt használta, amelyben az amerikai kormány (hadsereg, külügy) számol be az amerikai kongresszusnak.
wp
Sziaztok!
A bejegyzésben foglaltakra reagálva: az OMLT-k hús-vér műveleti tanácsadók, az SFA pedig egy koncepció, egy új szemléletmód váltás leképeződése, mely jól illeszkedik (?) a NATO post-ISAF terveihez. És mivel az SFA és a jelenlegi ISAF elemzések egyik fő következtetéseként a jövőben a hangsúly a rendőrség (ANP) képességfejlesztésére fog áthelyeződni, hát lehet, hogy a mieink nem is MAT-tá alakulnak át ...? Esetleg PAT lesz belőle?...
Megjegyzés küldése