2020. június 11-én kerül sor az An-26-os katonai szállítórepülőgép
ünnepélyes búcsúztatására Kecskeméten. A típust kivonják a forgalomból,
gondolom idővel majd pótolják a képességet. A típusról biztos számos cikk fog
megjelenni, bemutatva részletekbe menően mind a típustörténetet, lőerőket,
tonnákat, mind a szolgálatát a Magyar Légierőben. Ezekhez nem értek, de volt
szerencsén párszor repülni a géppel, igazi civil szemmel. Ezeket foglalom lassacskán
össze, függően attól, hogy mikor találom meg a képeimet.
Talán az első alkalom, amikor a géppel utaztam 2012-ben
volt. Kutatóútra mentem Ciprusra, a Honvédség ciprusi ENSZ misszióban betöltött
szerepét vizsgálni. A szakirodalom tanulmányozása mellett – ami szinte semmit
nem mondott a napi rutinról, vagy az UNFICYP történetéről – fontos volt a helyszínen
megnézni a magyar kontingenst. Életem egyik legjobb kutatóútja volt, mindenhova
elvittek a katonák, mentem a járőrbe velük és annyit beszéltek, meséltek, magyaráztak
6-8 órán keresztül, hogy a végén már én kértem, hogy hagyják abba, mert nem
tudom megjegyezni. Ritkán van ilyen 😊
Az útról írtam később egy tanulmányt és egy ismeretterjesztő
cikket a Földgömb magazinba. A magyar szerepvállalás már véget ért (azaz csak
törzstisztekkel vagyunk ott), azaz nincs más emléknek csak amit írtam. Meg,
amit még egy két másik magyar katona írt, de azok nem ilyen részletesek, vagy
nem nyilvánosak.
De visszatérve az AN-26-os. Kecskemétről indultunk, a gép Benkő
Tibor vezérkari főnököt vitte csapatlátogatásra a Sínai félszigeten működő MFP
misszióba és Ciprusra. A gép tankolt és kitett engem és még pár katonát Larnakán (vagy Pafoszon?),
majd elment Egyiptomba. Visszafelé ismét megállt, a vezérkari főnök
megszemlélte az ciprusi kontingenst, majd hazarepültünk. A gép ennek megfelelően
VIP berendezéssel repült, ami csak annyit jelentett, hogy nem lócákon ültünk (vagy
minek hívják) és hogy volt valami szendvics és üditő felszolgálva. Az An-26-os
még ebben a kiszerelésben is hangos és spártai volt. Ez az út nem a repülőgép spottolingolásról szólt, nem is jutott eszembe nagyon a gépet fotózni, csak amikor már hazaértünk.
(Természetesen nem mint magánember csatlakoztam a
delegációhoz, hanem mint a Külügyi és Külgazdasági Intézet kutatója, írom ezt azoknak,
akik nem tudják ki vagyok)
A légierő An-26-os flottája, összesen hat gép, amelyből az utóbbi években már csak egy vagy két gép repült
Ez Pitty készítette a távolodó gépünkről, útban haza.
Így nézett ki a VIP berendezés (bár én inkább idézőjelbe tenném), a hajtóművek zaja miatt nem túl kényelmes beszélgetni, VKF úr nagyrészt dolgozott, olvasott az út során.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése