A keresőszavakban még csak benne sem volt az a szó, hogy
utazás, vagy repülés, vagy honvédség mégis ezt a soha nem látott, valszeg
képviselői kérdésre adott miniszteri választ és kimutatást is kidobta a google.
2014 márciusa és decembere közötti, a HM, az MH és a háttérszervezetek által
megtett utazásokat összesíti költségekkel együtt.
A HM és az MH részéről ebben a szűkös háromnegyedévben is 488 utazás kerül felsorolásra. Ebből biztos, hogy sokszor többen utaztak egyszerre, de szerintem így már érthetőbbek
a katonai szállítórepülőgépek beszerzése (is).
Szerintem elképesztően hosszú lista annak, aki még nem
dolgozott minisztériumban vagy nincs egy pici bepillantása sem a Honvédség működésébe.
Világosan kiderül belőle, hogy a HM is, miként a többi minisztérium is, micsoda
széles nemzetközi hálózat része, micsoda széles kapcsolatrendszert működtet. Az
utazások legtöbbje a NATO és EU tagság miatt történik, rendszeres konzultációk,
tanácskozások, egyeztetések munkacsoportoknak, bizottságoknak, vezetőknek. Ezekből
az rövid, egyedi találkozók is fontos hozzájárulói Magyarország külpolitikájának,
csak ritkán megragadhatóak. De ezeken a találkozókon, egyeztetéseken lesznek
kidolgozva vagy a gyakorlatra átültetve azok a nagypolitikai döntések, amelyek
egy NATO vagy EU csúcson, vagy egy kétoldalú védelmi miniszteri vagy
miniszterelnöki találkozókon kerülnek eldöntésre/aláírásra.
Érdemes lenne feldolgozni valakinek, az egyes desztinációk gyakoriságát,
mert érdekes empírikus alátámasztása vagy megcáfolása lenne Magyarország kül- vagy
a Magyar Honvédség védelempolitikai orientációjának. Rákerestem gyorsan, Oroszország
ötször (ebből kétszer valszeg hadisír témában) Belgium 114-szer szerepel a
listán. Afganisztánra meglepően kevésszer, csak ötször szerepel a listán. így az
is kiderül, hogy ez a lista nem tartalmazza a katonai váltásokat.
2014 az az év volt, amikor a HM költségvetés még jól meg
volt húzva, azaz számos helyszínre, programra nem, vagy csak csökkentett
létszámban mentek el a HM/MH-ból. Érdemes lenne megnézni egy 2011-es, vagy 2012-es
kimutatást, amikor leginkább le volt gyatyásodva a honvédelmi költségvetés. Ma,
talán már kétszeres vagy háromszoros védelmi költségvetés mellett ezeknek az
utaknak a száma jóval több lehet, és nem azt mondom, hogy mindig, de sokszor
hatékonyabb, gyorsabb megoldás saját géppel menni, mint kereskedelmivel. Nem
olcsóbb, és ez nem is lehet az uralkodó szempont egy katonai szervezet
szempontjából. De ez most messzire vezetne, úgyhogy befejezem.
A kép legutóbbi Balti Légtérrendészeti Misszió (nem ez a
hivatalos neve) átadás/átvételére indulva készült. Egy ilyen program a
hivatalos beszédekkel és minifogadással együtt nem tart tovább 3 óránál egy
olyan katonai repülőtéren, ahova nem megy civil gép. A legközelebbi nemzetközi
repülőtér 3 óra van asszem autóval (vagy kettő), de oda sem megy minden nap Budapestről
járat (Frankfurti, vagy más átszállással biztosan). Persze, az is igaz, hogy listában felsorolt utak egy jelentős része, pl. épp a brüsszeli utak tervezhetőek és menetrendszerinti járatokkal is megoldhatóak. Ám ez is csak annyit támaszt alá, hogy ahol lehet, érdemes és kell a költséghatékony megoldásokat választani, de azt nem mindig lehet. (és akkor most a külügy/miniszter és a Miniszterelnöki Hivatal útjait bele sem vettem a gondolkodásba.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése